Andrej Babiš

  • ANO 2011
  • Ústecký kraj
  • poslanec
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je 1,95. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

01.03.2016 17:43:00

Očekáváme, že dojde ke zdanění internetových provozovatelů

Očekáváme, že dojde ke zdanění internetových provozovatelů

Projev na 42. schůzi Poslanecké sněmovny dne 1. 3. 2016

 Vážený pane předsedající, vážené dámy, vážení pánové, dovolte mi, abych stručně uvedl návrh zákona o dani z hazardních her, který navazuje na právě projednaný zákon o hazardních hrách. Tento návrh zákona jsem podrobně představil už v září při prvním čtení zákona. Nebudu se proto opakovat a zaměřím se pouze na hlavní témata diskutovaná při projednávání návrhu ve výborech.

Ohledně výnosu daně očekáváme, že po zavedení nové regulace hazardních her se sice zmenší trh s tvrdým hazardem, ale zvýší se sazby a dojde ke zdanění internetových provozovatelů. Celkový výnos rozdělovaný mezi stát a obce tak bude zachován na úrovni odhadu výnosu v roce 2016. Jeho součástí však budou nově i peněžní prostředky, které dosud plynou Českému olympijskému výboru formou slevy na odvodu. Zdanění hracích automatů bude podobné jako u novely loterijního zákona přijaté koncem minulého roku, zdanění ostatních hazardních her bude blízké existujícím sazbám.

Sazby daně jsou navrženy tak, aby odrážely škodlivost jednotlivých hazardních her a také jejich ziskovost. To nás přiblíží vyspělým evropským ekonomikám. Při určování sazeb daně jsme tedy vycházeli jak z odborných adiktologických studií, tak z ekonomické analýzy trhu. Provozovatelé hazardních her nás nechali nahlédnout do svého účetnictví a my jsme sestavili model, na základě kterého se dá odhadnout, jak se na jejich podnikání různé daňové sazby projeví. Souběžně s vlivem opatření obsažených v zákoně o hazardních hrách na trh hazardních her jsme schopni odhadnout vývoj trhu a očekávaný výnos daně.

Pokud jde o rozpočtové určení daní, snažili jsme se dosáhnout toho, aby obcím zůstal zachován daňový výnos ve stávající výši. Na skutečný výnos pro konkrétní obec má samozřejmě vliv také to, jestli si obec na svém území hrací automaty zakáže, nebo ne. Odhady výnosů se proto týkají všech obcí dohromady. Na rozdíl od loterijního odvodu nechceme zachovat slevu na dani odvozenou od daru Českému olympijskému výboru. Důvodem ale není to, že by stát nechtěl podporovat sport. Právě naopak. Důvodem je, že stát bude podporovat sport ze svého rozpočtu. A to samé platí pro samosprávy, ať už kraje, nebo obce, které mají k občanům blíže. Ani stát, ani samosprávy by neměly nechat jiný subjekt, aby peníze z vybraných daní rozděloval za ně. Podobným tématem je účelová vázanost výnosu daně. Zatímco u slevy na dani peníze do veřejného rozpočtu neplynou vůbec, v případě účelovosti peníze do rozpočtu sice plynou, ale dají se použít pouze jedním předem určeným způsobem. I toto řešení je špatné. O použití daňových příjmů má každoročně rozhodovat Poslanecká sněmovna, resp. zastupitelstva obcí a krajů. Ty mají určit, kolik peněz půjde v daném roce na prevenci, kolik na léčení závislých hráčů a kolik na podporu sportu. Mimochodem tato vláda podporuje uvedené skupiny výdajů již dnes. Na rozvoj poradenských a léčebných služeb pro patologické hráče má jít v příštích třech letech dohromady více než 170 mil. Kč a výdaje na sport ze státního rozpočtu porostou v letošním roce o 0,5 mld. a v dalším roce předpokládáme dramatický nárůst o 1,7 mld.

Věřím, že v kombinaci s vyšším zdaněním hazardu je toto cesta správným směrem pro občany ČR. Děkuji vám za pozornost.

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama