Návrh připravil premiér Babiš ve spolupráci s poslancem Patrikem Nacherem, vládním zmocněncem pro digitalizaci Vladimírem Dzurillou a oslovenými odborníky na oblast mobilních operátorů.
Premiér tak reaguje na diskusi o vysokých cenách za volání a využívání mobilních dat, kterou znovu ve veřejném prostoru otevřela ministryně obchodu a průmyslu Marta Nováková svými výroky o drahých datech. Operátoři jsou sice soukromé subjekty a vláda přímo nemůže ovlivňovat ceny mobilních a datových služeb, může ale navrhnout změny zákonů, které v některých oblastech spotřebitele chrání před příliš nevýhodnými podmínkami ze strany poskytovatelů služeb, tedy i mobilních operátorů.
Za dnešního stavu pokud se zákazník rozhodne pro změnu mobilního operátora, musí tomu stávajícímu svůj úmysl oznámit předem a čekat 10 dnů na uvolnění smlouvy. Poté zaplatí operátorovi 20 % z ceny, která mu ještě zbývá do data, kdy mu smlouva končí. Což se může vyšplhat až na tisíce korun.
Premiér Babiš nyní předloží novelu zákona o elektronických komunikacích (zákon č. 127/2005 Sb.), která přinese odstranění bariér při změně operátora (větší pohyb klientů, rozhýbání trhu, tlak na posílení konkurenčního boje):
- zkrácení doby přenesení čísla z dnešních 10 dní (dříve to bylo 42, tuto změnu jsme prosadili v roce 2017) na dobu 2 dnů, která začne běžet od okamžiku, kdy zákazník vypoví smlouvu a podá u operátora žádost o přenesení telefonního čísla – zlepšení nabídky služeb pro stávající klienty s cílem jejich udržení;
- zavedení procesu změny tak, aby byl tento krok možný bez nutnosti kontaktovat stávajícího operátora (podobně to funguje při změně banky, která nabízí složitější služby, a jde to);
- s výše uvedeným bodem souvisí i otázka výše úhrady v případě ukončování smlouvy uzavřené na dobu určitou (snížení zákonem stanoveného stropu výše úhrady z 20 % zbývajících paušálů nově na 0 % po 3 měsících trvání smlouvy), pokud nebude se svými podmínkami zákazník spokojen;
- změna definice – změna subjektu u některých ochranných opatření z dnešního spotřebitele na účastníka, respektive na mikropodnik (širší skupina osob zahrnující i živnostníky). Dnes je chráněn jen spotřebitel, tedy fyzická osoba, který jedná mimo rámec podnikatelské činnosti. Nově tak na ochranu dosáhnou i živnostníci.
Tímto návrhem může vláda pomoci nakopnout snižování vysokých cen za mobilní služby a také otevřít prostor pro čtvrtého operátora, který by nastartoval více konkurenční prostředí v České republice.