dovolte mi, abych vám znovu stručně představil zcela nový regulační rámec trhu s hazardními hrami na území České republiky, a to návrh zákona o hazardních hrách, který spolu s návrhem zákona o dani z hazardních her a změnovým zákonem tvoří jeden funkční celek. Tento návrh zákona jsem podrobně představil již v září loňského roku při prvním čtení zákona. Nebudu se proto opakovat a zaměřím se pouze na hlavní témata diskutovaná při projednávání návrhu ve výborech.
Návrh zákona byl v souladu s evropskými předpisy notifikován v Evropské komisi, kdy důsledkem notifikace bylo pozastavení legislativních prací, které skončilo dne 4. února 2016. K notifikaci došlo po schválení návrhu zákona vládou České republiky, jak bylo dohodnuto mezi zástupci Ministerstva financí a Evropské komise. V rámci notifikace bylo vzneseno ze strany Evropské komise a Malty podrobné stanovisko a ze strany Rakouska připomínky. V reakci na vznesené připomínky zaslala Česká republika Evropské komisi zprávu o opatřeních, která hodlá přijmout, kdy na toto reagovala Evropská komise v únoru 2016 svým vyjádřením, jehož obsahem bylo akceptování argumentace vznesené Českou republikou a vyjádření k opatřením, které hodlá Česká republika přijmout, aby návrh zákona nevytvářel překážky volného pohybu služeb nebo svobody usazování poskytovatelů služeb na vnitřním trhu. Zmiňovaná opatření jsou promítnuta v tzv. notifikačním pozměňovacím návrhu pana zpravodaje.
Návrh zákona o hazardních hrách přináší oproti současnému stavu komplexní úpravu k provozování hazardních her, kdy ve spojení se zmiňovanými návrhy zákona o dani z hazardních her a změnového vytváří moderní a efektivní regulační rámec, jehož obsahem je vyvážená regulace za účelem vyšší ochrany osob před negativními jevy hazardních her a zároveň zajištěním vhodného podnikatelského prostředí s adekvátním daňovým výnosem pro stát. Nalezení tohoto kompromisu bylo završeno při projednávání návrhu vládou, kdy v důsledku připomínkového řízení k návrhu zákona o dani z hazardních her bylo nutno návrhy zákonů z pohledu těchto vládních cílů sladit.
S ohledem na události posledních dní, kdy se navrhovaná blokační opatření pro oblast internetového provozování hazardních her stala předmětem kritiky, považuji za důležité zmínit, že v žádném případě tato opatření nepředstavují protiústavní zásah do základních práv a svobod našich občanů, jak je často mylně interpretováno, neboť s ohledem na navrhovaný systém správního řízení, procesní nástroje ochrany a soudní přezkum byla ze strany vlády České republiky a řady odborníků shledána tato opatření za proporcionální.
Účinnost zákona se navrhuje od 1. ledna 2017, a to s ohledem na dodržení závazků České republiky vůči Evropské komisi.
Děkuji vám za pozornost.