Dokazujeme to opakovaně i konkrétními legislativními návrhy, zejména dvěma komplexními novelami, které jsem za hnutí SPD vypracovala a předložila v právě končícím roce.
Podpora pracujících občanů, rodin, seniorů a zdravotně postižených
Jednalo
se jednak o návrh na výrazné zvýšení všech existujících daňových slev,
které setrvávají na stejné úrovni již neskutečných dvanáct let. Nejen slevy
na poplatníka, která byla obsažena ve velké daňové novele projednávané dnes
v Poslanecké sněmovně, ale i slevy na manželku a manžela a na pracující
invalidní důchodce, na držitele průkazů ZTP/P a na pracující studenty.
Považujeme to za nejspravedlivější nástroj, jak zvýšit disponibilní čisté příjmy pracujících občanů. A proto musí být co nejrychleji zvýšeny všechny tyto slevy, nikoli selektivně jen jedna z nich.
Druhou, a snad ještě důležitější, novelou, je v tomto směru náš návrh
na citelné zvýšení daňového zvýhodnění na vyživované děti pro jejich pracující
rodiče. Protože to je skutečný základ naší budoucí prosperity - ale i udržitelnosti
a stability našeho důchodového systému – a hlavně, je to jasný signál toho,
co považujeme za naprosté společenské priority: podporu rodin, dětí a poctivé
práce.
Daňové zvýhodnění na děti je také tím nejefektivnějším prostředkem ke
zvýšení reálných příjmů občanů, zejména těch s nižšími příjmy, protože
umožňuje vznik
tzv. daňového bonusu – záporné daně z příjmu ve chvíli, kdy je daňové
zvýhodnění vyšší než daňová povinnost, a kdy je tedy čistá mzda těchto občanů
vyšší než jejich mzda hrubá.
Daňová sleva toto neumožňuje – ať bude sebevyšší, může vést maximálně k nulové daňové povinnosti a její zvýšení vždy znevýhodní občany s nižšími příjmy, kteří ji nebudou moci využít v plné výši a jejich čistá mzda vroste o nižší částku než u občanů s příjmy vyššími. Anebo, u těch s nejnižšími příjmy, nevzroste vůbec.
To je velmi nespravedlivé, opakovaně na to upozorňuji a volám po změně.
Jde v podstatě o diskriminaci
jedné skupiny občanů pouze na základě výše jejich pracovního příjmu. S tím
se v hnutí SPD nejsme ochotni smířit, a budeme bojovat o změnu tohoto stavu.
Co je ještě špatně
Daňový
balíček, který byl dnes ve Sněmovně projednáván, má i jiné mezery
a nedostatky, které bude třeba v zájmu našich pracujících občanů co
nejrychleji odstranit.
Jde například o návrh, jinak jistě chvályhodný, na zrušení hranici roční výše daňového bonusu - tedy maximální souhrnné roční částky, která může být daňovému poplatníkovi vyplacena právě na tzv. daňových bonusech. Dosud byla její výše 60 300 Kč. Ovšem v zákoně současně dále zůstává nastavení měsíčního omezení výše daňového bonusu, a to na úrovni 5 025 Kč. Jde tedy opět o nastolení nepraktického a diskriminačního stavu v přístupu k možnosti využití daňového bonusu spojeného s daňovým zvýhodněním na vyživované děti.
Pro
zaměstnance, kteří nárokují výplatu daňového bonusu v měsíčním cyklu, spolu
s vyúčtováním jejich výplaty, totiž nepřináší zrušení ročního stropu
pro daňový bonus žádnou výhodu ani využitelnost. Protože díky ponechání nastavení
měsíčního stropu pro tento bonus v zákoně mohou nadále na daňových
bonusech vyčerpat pouze maximálně oněch 60 300 Kč ročně (12 krát 5 025
Kč). A to i v těch případech, kdy je jejich faktický nárok na měsíční
daňový bonus vyšší než 5 025 Kč.
Zrušení ročního
stropu pro výši uplatnitelného daňového
bonusu by tak bylo využitelné en bloc de facto pouze pro některé živnostníky a
nikoli již pro mnohé zaměstnance. Proto je bezpodmínečně nutné ze zákona co
nejdříve vypustit
i nastavení měsíčního stropu pro nárok na uplatnění daňového bonusu.
První pomoc pracujícím s nejnižšími příjmy!
V zákoně dále zůstává nespravedlivé ustanovení podmiňující nárok na přístup k využití daňového bonusu minimálním ročním příjmem ve výši šestinásobku minimální mzdy. Jde opět o nedůvodnou diskriminaci, která směřuje proti nízkopříjmovým občanům, zejména proti matkám-samoživitelkám pracujícím na částečné úvazky z důvodu péče o děti.
A totéž platí i v případě podmínky minimálního měsíčního příjmu pro přístup k výplatě daňového bonusu, která je nastavena na úrovni poloviny aktuální výše minimální mzdy. Proč nemá právo na toto daňové zvýhodnění a snížení daní pracující člověk s příjmem do 7 600 korun měsíčně, když právě on by jej měl mít jako první?!!!
Všechny
popsané chyby a vady návrhu poškozují občany s nejnižšími pracovními
příjmy, zejména pak zaměstnance. Všechny lze oprávněně považovat za velmi
vážné. A je nutné je při nejbližší možné příležitosti legislativně napravit.
Příslušné návrhy mám již zcela připraveny.