Bc. Lucie Šafránková

poslankyně, místopředsedkyně Výboru pro sociální politiku
  • SPD
  • Jihomoravský kraj
  • poslankyně
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je 3,33. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

26.09.2021 10:00:49

Navrhujeme vyšší daňové slevy a výrazná daňová zvýhodnění na děti

Navrhujeme vyšší daňové slevy a výrazná daňová zvýhodnění na děti

Na podzim roku 2019 představilo hnutí SPD projekt Rodina na 1. místě, jehož jsem spoluautorkou.

 

Zásadním pilířem tohoto projektu je naše přesvědčení, že tradiční vícegenerační rodina je základní stavební jednotkou společnosti. Rodičovství, mateřství, otcovství a manželství si proto zaslouží zvláštní úctu a ochranu – ústavní, právní, ekonomickou, ale hlavně praktickou, v každodenním životě. Dosud se tak neděje.

Klíčovou součástí projektu je návrh na významné zvýšení některých daňových slev a zvýhodnění.

Nižší daně pro rodiny!

Již v loňském roce jsem předložila návrh o 50 procent (z 24 840 Kč na 37 260 Kč ročně) zvýšit daňovou slevu na manželku (či manžela) pečující v domácnosti
o děti ze současných 24 840 Kč na 37 260 Kč ročně. Tuto slevu lze uplatnit na manželku (manžela), jejíž celkové roční příjmy nepřekročí hranici 68 000 Kč. Aby tato změna (zvýšení slevy) měla náležitý efekt, navrhla jsem současně zvýšit i hranici maximálních možných ročních příjmů pro její čerpání na 102 000 Kč.

Šlo mi hlavně o to, aby na tuto slevu dosáhly i rodiny, kde se matky věnují mateřské péči o nejmenší děti (nepřípadně nazývané mateřská dovolená).

Daňové slevy na manželku (manžela) byly naposledy zvýšeny v roce 2008,
což znamená, že se třináct let neměnily! Inflace přitom za tuto dobu stoupla skoro 30 % a průměrná mzda o cca 70 %!

Druhou, ještě důležitějším návrhem, který jsem v daňové oblasti v končícím volebním období předložila, je projekt citelného zvýšení daňového zvýhodnění na vyživované děti pro jejich pracující rodiče. Protože toto je skutečný základ naší budoucí prosperity - ale i udržitelnosti a stability našeho důchodového systému – a hlavně, je to jasný signál toho, co považujeme za naprosté společenské priority: podporu rodin, dětí a poctivé práce.

Daňové zvýhodnění na děti je také tím nejefektivnějším prostředkem ke zvýšení reálných příjmů občanů, zejména těch s nižšími příjmy, protože umožňuje vznik tzv. daňového bonusu – záporné daně z příjmu ve chvíli, kdy je daňové zvýhodnění vyšší než daňová povinnost, a kdy je tedy čistá mzda těchto občanů vyšší než jejich mzda hrubá.

Daňová sleva toto neumožňuje – ať bude sebevyšší, může vést maximálně k nulové daňové povinnosti a její zvýšení vždy znevýhodní občany s nižšími příjmy, kteří ji nebudou moci využít v plné výši a jejich čistá mzda vroste o nižší částku než u občanů s příjmy vyššími. Anebo, u těch s nejnižšími příjmy, nevzroste vůbec.

Proto jsem mimochodem předložila i návrh na novelizaci zákona o daních z příjmu v tom směru, aby i u daňové slevy fungoval mechanismus jejího „překlopení“ do daňového bonusu v případech, bude-li vyšší než vyměřená daň. Opět jde o významnou pomoc pracujícím s nižšími příjmy.

Ale zpět ke  zvýšení daňového zvýhodnění na děti pro všechny pracující rodiče.

Až 100 000 korun ročně vyšší příjmy

Navrhla jsem zvýšit tato zvýhodnění u prvního a druhého vychovávaného dítěte na dvojnásobek současného stavu. Konkrétně u prvního dítěte z 15 204 Kč na  30 408 Kč ročně a u druhého dítěte z 19 404 Kč na 38 808 Kč ročně. Daňové zvýhodnění na třetí (a každé další) dítě v rodině pak navrhuji zvýšit na čtyřnásobek současného stavu – ze současných 24 204 Kč na 96 816 Kč ročně.

Hlavními cíli těchto navrhovaných opatření jsou výrazné zvýšení  čistých příjmu pro pracující rodiče, jejich rodiny a domácnosti, podpora motivace pro zakládání rodin, a to i rodin s více dětmi – a taktéž snaha o to, aby pracující rodiče nebyli nuceni, často až  ponižujícím způsobem, žádat o sociální dávky jen proto,
aby zabezpečili základní životní potřeby pro sebe a pro své děti.

V praxi by schválení mého návrhu znamenalo,  že například pracující  občan, který pečuje o jedno dítě, a pobírá hrubou mzdu ve výši 30 000 Kč měsíčně, by si oproti současnému stavu polepšil o 15 204 Kč ročně (o 1 267 Kč měsíčně), pracující občan se mzdou 30 000 Kč hrubého měsíčně pečující o dvě děti by si polepšil o 34 608 Kč ročně (o 2 884 měsíčně) a pracující  občan, pečující o tři děti s hrubou měsíční mzdou 30 000 Kč by si pak polepšil o 107 220 Kč ročně
(o 8 935 Kč měsíčně). Což by v jejich peněženkách už bylo velmi reálně znát – i při v současnosti astronomicky rostoucích cenách potravin, energií a dalších komodit.

Je nutné doplnit, že vláda hnutí ANO a ČSSD k tomuto mému návrhu zaujala negativní stanovisko a blokovala jeho projednání ve Sněmovně.

V novém volebním období jej samozřejmě předložím ihned znovu. Společně s dalším návrhy, jak zvýšit životní úroveň pracujících rodin s dětmi.

Spravedlnost a pomoc pro nízkopříjmové pracující

Sem patří například  návrh na zrušení měsíčního omezení výše daňového bonusu  na úrovni 5 025 Kč v situaci, kdy roční strop na daňový bonus byl nedávno zrušen. To přece nedává logiku!  Jde o diskriminační stav v přístupu k využití daňového bonusu spojeného s daňovým zvýhodněním na vyživované děti.

Pro zaměstnance, kteří nárokují výplatu daňového bonusu v měsíčním cyklu, spolu s vyúčtováním jejich výplaty, totiž nepřináší zrušení ročního stropu pro daňový bonus absolutně žádnou výhodu. Protože díky ponechání nastavení měsíčního stropu v zákoně mohou na daňových bonusech vyčerpat maximálně pouze 60 300 Kč ročně (12 krát 5 025 Kč). A to i v těch případech, kdy je jejich faktický nárok na měsíční daňový bonus vyšší než 5 025 Kč. Zatímco zaměstnanci a živnostníci, kteří nárokují daňový bonus jednou ročně, jej mohou čerpat vždy v jeho plné výši.

Ze zákona o daních z příjmu je taktéž nutné odstranit nespravedlivé ustanovení podmiňující nárok na přístup k využití daňového bonusu minimálním ročním příjmem ve výši šestinásobku minimální mzdy. Jde opět o nedůvodnou diskriminaci nízkopříjmových občanů, zejména matek-samoživitelek pracujících na částečné úvazky z důvodu péče o malé děti.

A totéž platí i v případě podmínky minimálního měsíčního příjmu pro přístup k výplatě daňového bonusu, která je nastavena na úrovni poloviny aktuální výše  minimální mzdy. Proč nemá právo na toto daňové zvýhodnění  - a na zvýšení svého čistého příjmu - pracující rodič s příjmem do 7 600 korun měsíčně,
když právě on by jej měl mít jako první?!!!

Pracující rodiny si zaslouží urychlenou finanční pomoc ze strany státu. My v SPD si to dobře uvědomujeme a všechny k tomu potřebné návrhy máme připraveny tzv. „na klíč“.

Vaše podpora ve volbách rozhodne o tom, zda a kdy je budeme moci realizovat!

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama