Dovolte mi, abych vám jakožto zástupkyně skupiny navrhovatelů poslanců SPD představila náš návrh na změnu zákona o sociálních službách. Jeho podstatou je snaha o zvýšení příspěvku na péči zdravotně postiženým osobám v prvním a druhém stupni závislosti. Těmto osobám byl příslušný příspěvek naposledy zvýšen před šesti lety v roce 2016, a to tehdy pouze o zhruba deset procent, zatímco ve třetím a čtvrtém stupni závislosti byl v posledních letech, a je to tak naprosto správné, zvyšován citelněji a markantněji. A i přesto je to vzhledem k poslednímu vývoji nedostatečné. Ale situace osob v prvním a druhém stupni závislosti je až zoufalá.
Jen pro vaši bližší představu. Nárok na příspěvek na péči v prvním stupni závislosti mají ve věku do 18 let ty osoby, které z důvodu dlouhodobě nepříznivého zdravotního stavu nejsou schopny zvládat tři základní životní potřeby. A ve druhém stupni závislosti jde potom o osoby, které nezvládají čtyři až pět základních životních potřeb. Ve věku nad 18 let mají nárok na příspěvek na péči v prvním stupni závislosti ty osoby, které nejsou schopny zvládat tři až čtyři základní životní potřeby, a ve druhém stupni pak jde o osoby, které nezvládají pět až šest základních životních potřeb. Čili jedná se bezezbytku o osoby s velmi vážnými zdravotními handicapy a životními omezeními. Pro přiznání příspěvku na péči se posuzuje schopnost zvládání těchto základních životních potřeb, jako je mobilita, orientace, komunikace, stravování, oblékání a obouvání, tělesná hygiena, výkon fyziologické potřeby, péče o zdraví, osobní aktivity a péče o domácnost u osob starších 18 let.
Současná výše příspěvku na péči pro osoby do 18 let věku činí za jeden kalendářní měsíc 3 300 korun, jde-li o stupeň jedna, a 6 600 korun měsíčně, jde-li o stupeň dva. Výše příspěvku na péči pro handicapované osoby starší 18 let pak aktuálně činí za kalendářní měsíc 880 korun, jde-li o stupeň jedna, což je něco naprosto neakceptovatelného. Když si uvědomíme, že jde o osoby, které nezvládají až čtyři základní životní potřeby, a 4 400 korun je výše příspěvku v této věkové kategorii, jde-li o stupeň závislosti dva. Tedy sumárně jde o naprosto nedostatečné a neodpovídající částky. Navíc se stále výrazněji prohlubuje finanční propast mezi výší příspěvku na péči u osob v prvním a druhém stupni závislosti na straně jedné a u osob ve třetím a čtvrtém stupni závislosti na straně druhé, přičemž, jak jsem před chvílí dokladovala, současná výše příspěvku u té první skupiny zdravotně postižených osob, to znamená u osob s lehkou a středně těžkou závislostí, je už absolutně nedostatečná a nemůže těmto osobám v takzvané domácí péči v žádném případě zajistit pořízení odpovídající kvalifikované péče, pomoci nebo asistence. Nehledě na to, že hranice mezi jednotlivými stupni závislosti je opravdu často jen velmi tenká a naprosto minimální. A v neposlední řadě je zde i velmi důležitý faktor astronomického zdražování všech základních životních nákladů zhruba v posledním roce, který se nikoliv náhodou kryje s ročním působením současné vlády, přičemž zdravotně postižení občané zcela objektivně a jasně patří mezi ty skupiny osob, které tato krize postihuje nejvážněji.
A je tu i jeden velmi aktuální argument na podporu našeho návrhu, a tím je skutečnost, že Ministerstvo práce a sociálních věcí se chystá novelou příslušné vyhlášky zvýšit poplatky za sociální služby, což povede k dalšímu zhoršení péče o tyto zdravotně postižené. Jakékoliv zdražení sociálních služeb znamená snížení počtu hodin poskytnuté péče u osob, které jsou na těchto službách závislé. Může to být pro ně velmi rizikové, uvádí například stanovisko Národní rady osob se zdravotním postižením. Například úhrady za osobní asistenci a pečovatelskou službu se mají podle návrhu zvýšit ze 135 na 155 korun na hodinu. Zajištění celodenní stravy, tedy tří jídel denně, zdraží z 205 na 225 korun. Dále se navrhuje u pečovatelské služby navýšení sazby za dovoz nebo donášku jídla, za vyprání a vyžehlení a za nákup jídla, ošacení nebo vybavení domácnosti. To bude pro osoby v prvním a druhém stupni závislosti opravdu likvidační a ještě markantněji to sníží kvalitu jejich životů. A bude to mít i jednoznačně negativní dopady na jejich zdravotní stav.
Ze všech těchto důvodů tedy navrhujeme zvýšit příspěvek na péči u osob do 18 let věku o 50 %. V prvním stupni závislosti z 3 300 korun měsíčně na 4 950 měsíčně a v druhém stupni závislosti z 6 600 na 9 900 měsíčně. A dále navrhujeme zvýšit rovněž příspěvek na péči u osob v prvním stupni závislosti nad 18 let věku o 200 %, ze současných 880 korun alespoň na 2 640 měsíčně a u osob starších 18 let ve druhém stupni závislosti navrhujeme zvýšení tohoto příspěvku opět o 50 %, ze současných 4 400 na 6 600 měsíčně. Rozpočtové dopady našeho návrhu se pohybují maximálně v řádu nižších jednotek miliard korun ročně, což v kontextu veškerých rozpočtových výdajů není nikterak závratná suma. Jde navíc o sumu, jejíž vynaložení je zcela jistě ve veřejném zájmu, a která alespoň částečně pomůže našim zdravotně postiženým spoluobčanům, jejichž osudy jsou už i tak dosti složité a těžké, žít o něco důstojněji bez obav z každého dalšího dne a každé další platby či složenky.
Zároveň bych ráda ještě dodala, že je nutné zvýšit v souvislosti se zdražováním, nebo respektive s plánovaným zdražováním za sociální služby i příspěvek na péči ve třetím a čtvrtém stupni závislosti, což bychom velice rádi doplnili formou pozměňovacího návrhu k tomuto návrhu.
Děkuji vám a prosím vás o podporu do dalšího čtení.