Podivnosti, kam se podíváš
Další závažné nesrovnalosti existují i v projektech Ekonomický informační systém a systém Zaměstnanost určených pro Úřad práce a dále i v Informačním systému sociálních dávek a v plánovaném systému IPPD, který by měl propojovat různé nedávkové agendy. Samostatnou kapitolou jsou závažné komplikace spojené s ukončováním provozu aplikací společnosti OKsystem v oblasti provozu systémů výplaty sociálních dávek, kde, vzhledem k nečinnosti MPSV, vůbec není jasné a jisté, jak (a jestli vůbec) bude tato agenda fungovat od příštího roku.
Doložte, paní ministryně!
S ohledem na tuto dlouhodobě tristní situaci vyzval minulý týden Výbor pro sociální politiku Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR ministryni Maláčovou k podání komplexní informace o důvodech předražení všech resortních zakázek v oblasti dodávek informačních systémů – včetně doložení konkrétních smluv k jednotlivým fakturám a přehledu nákladů na externí subjekty, které se na těchto projektech podílely. Ministryně Maláčová také musí předložit porovnání skutečně vynaložených nákladů s jejich původním plánem a rozpočtem a vysvětlit důvody (případných) rozdílů a nesrovnalostí. Výbor dále od ministryně požaduje představení strategie v oblasti informačních systémů na období 2021 – 2024, což bylo ostatně ministerstvu uloženo i ze strany Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ), který v září loňského roku zjistil v účetnictví MPSV nesrovnalosti v objemu 12,4 miliardy korun a další nedostatky ve vnitřním systému kontroly.
NKÚ se zlobí
Obdobně kritická byla k MPSV i kontrolní zpráva NKÚ z ledna roku 2019, která konstatovala, že Ministerstvo selhalo při budování dávkových systémů. Kontrakty na dodávky informačních systému označil NKÚ za nehospodárné. Současně zde bylo vyčísleno porušení rozpočtové kázně v objemu 737 milionu Kč. NKÚ dokonce na základě této kontroly podal dvě trestní oznámení. Velmi kritické byl i závěry další kontroly realizace projektů v oblasti informačních a komunikačních technologií ze strany NKÚ za období 2013 až 2017. Exministryně Němcová na jejím základě tehdy podala 11 trestních oznámení.
Jako za Drábka a za Šišky
Panování sociálně demokratických ministryň Marksové a Maláčové na MPSV je po celou dobu jeho trvání špatným hospodařením a předražováním zakázek naposto charakteristické. Vedení MPSV na tato závažná zjištění vždy reaguje nevěcně a arogantně – a vždy následuje jen další plýtvání penezi daňových poplatníků veřejných prostředků. Děje se tak zcela v nejhorších tradicích odkazu dalšího povedeného dua ve vedení resortu Drábek/Šiška (v dresu TOP 09). Není patrný jakýkoli náznak snahy o změnu. Tento neblahý stav je dlouhodobý a neúnosný.
Máme toho dost
Můžeme se sociální demokracií věcně nesouhlasit v tisíci a jedné věci týkajících se českého sociálního systému a sociální politiky, což se také děje. Odlišné pohledy plně respektujeme. V oblasti nakládání státních orgánů s penězi, které jim svěřili občané, nevidíme ovšem prostor pro nějakou výraznou pluralitu přístupů. Tady je na místě pouze pokora, šetrnost, obezřetnost a odpovědnost. Samozřejmě, může dojít k pochybením i ke snahám o osobní obohacení a korupci na nižších pozicích, ale povinností ministra je, jakmile vznikne takové podezření, okamžitě konat. Na MPSV dostalo jeho sociálnědemokratické vedení takových signálů a upozornění už více než dost. Tady skutečně nelze na nic čekat a nic omlouvat. Personální výměna ve vedení resortu by proto byla zcela na místě.