Bc. Lucie Šafránková

poslankyně, místopředsedkyně Výboru pro sociální politiku
  • SPD
  • Jihomoravský kraj
  • poslankyně
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je 3,33. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

06.06.2020 14:46:00

Vítězství v 1. kole! Zneužívačům dávek končí flákačská havaj

Vítězství v 1. kole! Zneužívačům dávek končí flákačská havaj

Včera, v pátek 5. června, dosáhlo hnutí SPD jednoho z nejvýraznějších úspěchů za celou dobu své parlamentní existence. Plním volební sliby. Věřím, že se už brzy dočkáme.

Novela zákona č. 111/2006 Sb., o pomoci v hmotné nouzi, kterou jsem po důkladné dlouhodobé přípravě na podzim loňského roku „poslala“ do legislativního procesu, prošla v Poslanecké sněmovně úspěšně tzv. prvním čtením a posunula se tak významným způsobem blíže k jejímu případnému celkovému schválení.

Netýká se těch poctivých

O co se v novele jedná? Jde o soubor sedmi změn, které by měly odstranit či minimalizovat masivní zneužívání dávek pomoci v hmotné nouzi, posílit kontrolní kompetence pracovníků Úřadu práce a taktéž umožnit opravdu citelně sankcionovat ty osoby, které tuto oblast sociálního systému dlouhodobě zneužívají. Jde zároveň o opatření, která směrují proti expanzi sociálně patologických jevů spojených s existencí (a rozšiřováním) tzv. vyloučených lokalit.

Na úřadech práce vědí své

Náš návrh byl průběžně podrobně konzultován na úrovni Úřadu práce a sociálních odborů úřadů místní veřejné správy. Vychází čistě z dlouhodobých praktických zkušeností kompetentních expertů. Společným jmenovatelem navrhovaných změn je snaha docílit prostřednictvím zpřísnění podmínek, kontrolních a sankčních mechanismů omezení zneužívání finančních prostředků sociálních dávek v oblasti tzv. pomoci v hmotné nouzi. Tato sociální pomoc se totiž musí stát mimořádným prostředkem pouze pro situace, kdy si její příjemce z objektivních důvodů nemůže dočasně obstarávat příjem vlastní prací či podnikáním – anebo když mu jeho nízký pracovní příjem nestačí na pokrytí základních životních potřeb jeho samotného nebo jeho nezaopatřených dětí. Současné legislativní a institucionální nastavení v oblasti dávek pomoci v hmotné nouzi naopak umožňuje v mnoha ohledech účelové až podvodné jednání jejich příjemců a žadatelů o ně. Tyto dávky jsou tak v mnoha případech (až plošně) zneužívány – jak máme podrobně zdokladováno zejména právě od pracovníků Úřadů práce.

Obsah novely tvoří následující body:

Návrh, aby mezi povinnosti podmiňující nárok na žádost o dávky pomoci v hmotné nouzi přibyla i povinnost rodičů řádně zajistit docházku jejich dětí do (ze zákona povinného) posledního ročníku mateřské školy, což je mnohdy zásadní opatření ve smyslu socializace některých dětí a jejich integrace do společnosti v souvislosti s přípravou na zvládnutí povinné  docházky do základní školy.

Návrh umožnit Úřadu práce vyřadit z okruhu příjemců dávek pomoci v hmotné nouzi ty osoby, které porušily během jejich pobírání režim práce neschopného a režim tzv. dočasné neschopnosti plnit povinnosti uchazeče o zaměstnání z důvodu nemoci nebo úrazu. Nynější právní úprava neumožňuje ty osoby, které (i opakovaně) porušily pravidla tohoto režimu vyřadit ze systému čerpání dávek pomoci v hmotné nouzi. Loňská podrobná kontrola Úřadu práce odhalila, že se jedná o více než čtvrtinu z celkového počtu deklaratorně práce neschopných příjemců dávek.

Návrh, aby pracovníci Úřadu práce měli možnost vyřadit z okruhu příjemců dávek pomoci v hmotné nouzi ty osoby, které setrvávají v pracovní neschopnosti i po uplynutí doby, která odpovídá maximální podpůrčí době pro pobírání tzv. nemocenské, což je 730 dní (de facto 2 roky). Na základě našich informací z příslušných správních úřadů totiž není výjimkou, že mnozí příjemci dávek setrvávají v režimu pracovní neschopnosti (s nárokem na čerpání dávek) nesmírně dlouho, velmi často nad pět let. Smutným rekordem je pak případ devítileté „pracovní neschopnosti“ se statisícovým benefitem z veřejných peněz.

Návrh zrychlit a zjednodušit proceduru vyloučení určitých osob z okruhu příjemců dávek pomoci v hmotné nouzi nebo z okruhu tzv. společně posuzovaných osob, jestliže neplní podmínky pro tyto osoby zákonem stanovené. Dle současné právní úpravy závisí toto vyloučení na tzv. správním uvážení orgánu pomoci v hmotné nouzi, není automatické a pevně dané.

Navrhované přísnění procedury odejmutí či snížení dávky pomoci v hmotné nouzi respektive zamítnutí žádosti o takovou dávku, jestliže příjemce dávky nebo žadatel o ni nedá Úřadu práce souhlas se vstupem jeho kontrolora do obydlí a znemožní tak provedení tzv. sociálního šetření v místě, směřujícího k ověření skutečností rozhodných pro vznik nároku na příslušnou sociální dávku. Navrhujeme takové osoby rovnou vyloučit z okruhu osob v hmotné nouzi. Navíc požadujeme prodloužení doby, po kterou jim může být dávka pomoci v hmotné nouzi odebrána či snížena ze současných tří měsíců na mnohem citelnější dobu jednoho roku.

Návrh vyloučit z okruhu tzv. společně posuzovaných osob ty občany, kteří nepřiznávají žádné příjmy, dlouhodobě nepracují, nepodnikají a ani si práci aktivně nehledají a pouze chtějí dosáhnout navýšení výpočtu existenčního minima a tzv. částky živobytí osoby a společně posuzovaných osob a tím i vyššího celkového příjmu rodiny z dávek pomoci v hmotné nouzi (například v těch rodinách, kde je osobou v hmotné nouzi pouze nezletilé dítě). Jde také o znemožnění toho, aby na dávky pomoci v hmotné nouzi napříště nedosáhly osoby, které nejsou vedeny v evidenci Úřadu práce ČR z toho důvodu, jelikož z ní byly vyřazeny pro neplnění či porušení některých povinností.

Návrh zavést povinnost zahrnout mezi příjmy žadatele o dávky pomoci v hmotné nouzi i příjmy z dávek pěstounské péče – zatím v těch případech, jestliže se jedná o pěstounství v rámci rodiny. Toto opatření směřuje zejména proti tzv. spekulativnímu rodinnému a příbuzenskému pěstounství a jeho smyslem je docílit toho, aby tzv. příbuzenští pěstouni museli mezi svými příjmy rozhodnými pro přiznání dávky pomoci v hmotné nouzi uvádět i příjmy z dávek pěstounské péče. Tento návrh vychází i z toho, že odměna pěstouna je posuzována jako standardní příjem ze závislé činnosti i v jiných případech, například pro účely daně z příjmů či pojistného na sociální zabezpečení. Nevidíme tedy důvod, proč by tomu mělo být z hlediska zákona o pomoci v hmotné nouzi jinak, jde o naprosto neodůvodnitelnou výjimku.

Stát musí mít sílu

Nikdy jsem se nebránila a nebráním jakékoliv další odborné diskusi nad tímto návrhem nebo jeho částmi. Další fungování současného chybného nastavení systému dávek pomoci v hmotné nouzi, které umožňuje jeho významné zneužívání – se všemi jeho negativními důsledky včetně dopadů na veřejné finance – už je ale neudržitelné a neakceptovatelné. Sněmovna v tomto procesu tedy nyní učinila důležitý první krok. Stát musí mít sílu – a hlavně zákonné nástroje k tomu – aby mohl odebrat sociální dávky těm osobám, které při jejich čerpání porušují zákony a podvádějí úřady – a zároveň tím fakticky dlouhodobě okrádají své poctivé pracující spoluobčany. Neusínejme na vavřínech. K tomuto  vytčenému cíli nám chybí ještě urazit podstatný kus legislativní cesty, na které nás čeká mnoho politických střetů. Jdeme do nich čelem.

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama