„Velké technologické firmy, které provozují třeba Facebook nebo Google, působí na trhu jako žáby na prameni. Zneužívají svého dominantního postavení na trhu. Jedna z oblíbených praktik ovlivňování chování uživatelů mobilních telefonů je předinstalovat do zakoupeného telefonu aplikace a neumožnit uživateli je smazat. I tomu učiní nová pravidla přítrž. Uživatel si bude moct svobodně vybrat, jaký produkt chce používat. A pomůže to i inovacím, protože se konečně najde prostor i pro menší firmy,” vysvětluje Kolaja.
Ten považuje za nejdůležitější aspekt Aktu o digitálních trzích podmínku pro takzvanou interoperabilitu chatovacích platforem, kterou do legislativy prosadil.
„Díky té budou mít uživatelé možnost komunikovat napříč chatovacími platformami, aniž by na každé z nich museli mít vytvořený účet. To v praxi znamená, že když vám někdo pošle zprávu třeba z WhatsAppu, budete ji moct přijmout v jiné aplikaci, která interoperabilitu využívá. Třeba na Matrixu. Jinými slovy, jen proto, že váš kamarád používá jednu službu, nemusíte ji používat i vy. Každý si bude moct svobodně vybrat,” dodává Kolaja.
Pravidla začnou platit za šest měsíců, a to pro několik celosvětově největších technologických firmem, které dnes určila Evropská komise. Konkrétně jde o Alphabet, Amazon, Apple, ByteDance, Metu a Microsoft. Tyto firmy mají svým tržním podílem výrazný vliv na evropský vnitřní trh a každý měsíc je využije alespoň 45 milionů evropských občanů, každý rok alespoň 10 tisíc evropských firem.
Seznam gatekeepers:
- Alphabet (Chrome, Google Android, Google Maps, Google Play, Google Search, Google Shopping, Youtube)
- Amazon (Amazon, Amazon Marketplace)
- Apple (App store, iOS, Safari)
- ByteDance (TikTok)
- Meta (Facebook, Instagram, Messenger, Meta Marketplace, Whatsapp)
- Microsoft (LinkedIn, Windows PC OS)