Již na sklonku roku 2010 bylo toto téma ze strany ministerstva dopravy znovu otevřeno. Podstatou údajného poptávaného řešení ze strany MD ČR má být hybridní systém, který je kombinací stávajícího mikrovlnného s navrhovaným satelitním, přičemž předpokládaná realizace se uvažovala k 1. 7. 2011 a aktuálně k 1. 1. 2012.
Jako stínový ministr dopravy ČSSD vítám a podporuji jakékoli zlepšení stávajícího systému výběru mýtného směřujícího ke zvýšení objemu finančních prostředků určených na údržbu a rozvoj dálniční a silniční infrastruktury.
Naopak v současné době nechci vstupovat do odborné diskuse o způsobu, technickém provedení a případné kontrole výběru mýta. Přesto si dovoluji polemizovat s navrženým datem spuštění a realizace. Jsem přesvědčen, že i za předpokladu většinové shody odborné veřejnosti nad technickými parametry další etapy výběru mýtného, jsou termíny prezentované ministerstvem dopravy s ohledem na minimální lhůty pro jednotlivé kroky např. v oblasti legislativy, absolutně nereálné.
ČSSD, mimo jiné i v dokumentu „Oranžová kniha dopravy“, dlouhodobě navrhuje prioritně se věnovat dokončení projektu zavedení mýtného tam, kde dnes řidiči těžkých nákladních vozidel využívají tyto komunikace k objíždění zpoplatněných dálničních úseků. Tímto postupem se vytvoří prostor k seriózní debatě o dalším směřování mýtného systému v ČR.
Sociální demokracie bude i nadále trvat na podrobné ekonomické analýze navrhovaného systému tak, aby generovaný příjem zásadním způsobem převyšoval jeho náklady a současně, aby takto získané finanční zdroje směřovali k příslušným správcům pozemních komunikací.
Jsem přesvědčen, že námi navrhovaný postup je zárukou zlepšení kvality pozemních komunikací.
Roman Onderka, stínový ministr dopravy ČSSD