Například sjednocení výplatního místa sociálních dávek na počátku roku sebou přineslo obrovské potíže, které byly důsledkem nedostatečné připravenosti celé akce. Stovky lidí zůstaly na určitou dobu bez prostředků, tisícům lidí nový systém negativně ovlivnil život. Celý systém udrželo při životě jen obrovské nasazení, úsilí a přesčasová práce úředníků úřadů práce. Počátek prázdnin pak byl ve znamení změny registru motorových vozidel. Všichni máme v živé paměti kolaps registru, způsobený novým nefunkčním softwarem za desítky milionů korun.
V současnosti je zaváděn do praxe další experiment, který dramaticky ovlivní životy tisíců občanů tohoto státu. Jedná se o plošné zavedení karty sociálních systémů, tzv. s-Karty pro výplatu nepojistných sociálních dávek a dávek z oblasti státní sociální politiky zaměstnanosti, které budou zároveň sloužit jako průkazy pro osoby se zdravotním postižením.
O této novince se široce diskutuje v odborných kruzích, v médiích a především mezi samotnými občany. Jedná se o změnu, která se bezprostředně dotkne nejméně jedné desetiny, tj. 1 milionu občanů tohoto státu. Dle Ministerstva práce a sociálních věcí je zavedení s-Karty motivováno snahou o úspory v nákladech na doručování těchto dávek, zamezení jejich zneužívání a modernizace celého systému. Pan ministr Drábek deklaroval, že stát na doručování dávek prostřednictvím s-Karty ušetří přes 200 milionů korun. V této souvislosti se však nabízí otázka. Kolik ty úspory budou stát a kdo je zaplatí? Obávám se, že především samotní příjemci dávek, kteří ze svých nízkých příjmů budou hradit nejrůznější bankovní poplatky, poštovné apod.
Ministerstvo práce hovoří o bezplatném výběru dávky – ve skutečnosti se jedná pouze o první výběr, každý další bude zpoplatněn. Stejně tak i za výběr z jiného bankomatu, než je bankomat České spořitelny, zaplatí příjemce 40,- Kč. A v kolika obcích našeho regionu nejsou žádné bankomaty? Z řady obcí si příjemce bude nucen dojet autobusem či vlakem do Prostějova a zaplatit jízdné. Kolik starších lidí nebo lidí se zdravotním postižením neumí či nemůže provést výběr z bankomatu? Obdobně diskutabilní je bezplatná platební funkce s-Karty, protože ji budou moci využívat jen někteří občané. Málo který obchod v menších obcích má platební terminál. A zkuste zaplatit obyčejný denní nákup jako je pečivo, mléko, máslo platební kartou!
Na druhé straně celý systém nahrává obrovské příjmy bankovnímu sektoru, konkrétně exkluzivní smlouva na 12 let monopolizuje Českou spořitelnu v distribuci sociálních dávek. Ministerstvo práce plánuje, že do konce roku příjemcům sociálních dávek vydá celkem 900.000 s-Karet, kterými prostřednictvím spořitelny ročně „proteče“ téměř 80 miliard korun.
Žijeme v době elektronizace a nových technologií, vývoj jde kupředu obrovským tempem a je na každém z nás, zda umíme a jsme schopni s ním udržet krok. Doposud 40% příjemců sociálních dávek pro výplatu volí poštovní poukázku, protože nemá žádný bankovní účet, žádnou platební kartu. Nový systém s-Karet snižuje možnosti přístupu některých skupin občanů k sociálním dávkám, spojení průkazu s platební funkcí karty narušuje ochranu osobních údajů jejího držitele. Celý systém není dostatečně připraven ani ověřen, není připraveno dostatečné technické zázemí. S tím není možné souhlasit, stejně jako není možné souhlasit s praktickým zpoplatněním sociálních dávek.
Zavedení s-Karet zasáhne do každodenního života tisíců občanů, kteří nemají na rozhazování, kteří při svých výdajích počítají doslovně s každou korunou. Proto jsem předložila pozměňovací návrh, který jsme projednali a schválili na červencovém jednání Senátu, který stanovuje, že „Využívání všech funkcí karty sociálních systémů je pro držitele karty bezplatné.“ Věřím, že stejným postojem i poslanci Parlamentu zamezí porušení ustanovení Listiny základních práv a svobod o bezplatném přístupu všech občanů k sociální pomoci. Dále jsem na Výboru pro zdravotnictví a sociální politiku předložila druhý návrh, kterým se omezuje platební funkce sKarty pouze na oblast dávek pomoci v hmotné nouzi. Zde má své oprávnění a bude splňovat jistou regulační i kontrolní funkci. Celý systém tak bude možné prakticky vyzkoušet a ověřit jeho funkčnost. Návrh byl většinou členů výboru podpořen a doporučen Senátu ke schválení.