Ministerstvo financí České Republiky zcela neočekávaným způsobem
vstoupilo do předvolební kampaně se svou zprávou o tom, že softwarové
pirátství bude stále častěji postihováno jako daňový únik .
TZ MF CŘ - www.mfcr.cz/cps/rde/xchg/mfcr/xsl/tiskove_zpravy_55412.html
V celém textu není jediná zmínka o existenci svobodného software - a samozřejmě se tedy ani nedozvíme, zda hardware, na kterém je provozován např. operační systém Linux, je daňově uznatelným nákladem.
Ve společné tiskové zprávě Ministerstva financí a BSA (Business
Software Organizace ) ze dne 24.5.2010 jsou zmíněny hypotetické daňové
úniky, související údajně s tím, že v ČR je nadále velké množství
počítačového hardware užíváno bez zakoupeného software.
Odhlédněme nyní od toho, zda opravdu všichni, kteří dnes teoreticky
používají počítač bez legálně zakoupeného software, by si skutečně mohli
dovolit tento počítač zakoupit i v případě, kdyby někdo kontroloval
legálnost nabytí daného software - a zda tedy takovýto "výpočet škody"
má jakýkoliv, alespoň trochu reálný základ. Odhlédněme od toho, že
počítačů by se logicky prodalo o něco méně - a tedy o kolik více by stát
vybral na DPH za software, o to méně by ho vybral za prodaný hardware.
Podivná je především samotná existence této tiskové zprávy: BSA je
soukromá nátlaková organizace (která není u nás ani formálně založená),
chránící zájmy převážně zahraničních podnikatelských subjektů - a
vzhledem k tomu, že Ministerstvo financí toho času spravuje pouze
nepolitická, úřednická vláda, jejíž mandát navíc během několika málo dnů
končí, tak se jeví jako navýsost podivné, že takto klíčová státní
organizace vydává společnou tiskovou zprávu s určitou konkrétní
nátlakovou organizací, která zastupuje pouze jeden velice specifický a
velice zvláštní druh obchodního zájmu. Takovýmto navýsost politickým
krokem úřednická vláda zcela zjevně překročila svůj omezený mandát - a
kromě toho projevila i hlubokou neznalost současných poměrů panujících v
celém odvětví IT.
V celé tiskové zprávě naprosto chybí jakákoliv zmínka o tom, že
samozřejmě lze legálně používat počítačový hardware pro podnikání i bez
jakéhokoliv legálně zakoupeného software - bez nutnosti pořizovat si
takový software ilegálně. Toto je v souladu s mediální politikou BSA,
která pochopitelně nemá zájem existenci takové alternativy vzít na
vědomí. Příslušné řešení se v češtině označuje jako tzv. „Svobodný
software" (anglicky „Free software") a
nejčastějším případem jeho využití je dnes instalace a následné využití
operačního systému GNU/Linux. V celé České Republice dnes již běží
desítky tisíc instalací operačního systému Linux - ať už na
webhostingových serverech stovek malých firem zabývajících se
webhostingem, webdesignem, provozem elektronických obchodů. apod. - a
nebo na routerech stovek poskytovatelů internetového připojení - a to
zdaleka ne jenom bezdrátových a komunitních. Hardware, na kterém je
provozován operační systém Linux, si dnes odečítají z daní určitě již
desetitísíce podnikatelských subjektů - převážně malých a středních
firem - pro které by zmiňované opatření představovalo velice citelné
zvýšení nákladů a znevýhodnění na již tak velice konkurenčním trhu.
Ministerstvo financí ve své tiskové zprávě naprosto opomenulo zmínit, že
komerční využití svobodného software na legálně zakoupeném hardware je
zcela v souladu jak s tuzemskou, tak i s mezinárodně respektovanou
legislativou (licence hnutí GNU). Nejde o nic podobného konceptu „shareware"
(zkušebnímu využití software po omezenou zkušební lhůtu) ani konceptu „free
for non-commercial use" (zdarma pro nekomerční využití). Ne:
svobodný software je přímo od začátku nabízen i pro komerční využití
(bez jakékoliv záruky ze strany autora, samozřejmě). Něco takového by
bylo pochopitelné možná před deseti lety - ale v roce 2010, kdy velká
část státních institucí v zemích po celém světě - včetně zemí Evropské
Unie - zvažuje právě využití open source software ve státní správě za
účelem snížení nákladů na nákup software.
Ministerstvo financí dále naprosto nepochopitelně a účelově opomenulo
zmínit, že DPH ze služeb poskytovaných na bázi svobodného software na
území České Republiky je poskytovateli těchto služeb beztak odváděno -
ovšem pokud nedochází k nákupu software od zahraničních dodavatelů,
které zastupuje BSA, tak naopak dochází ke vzniku značných úspor na
úrovni zahraničních obchodních vztahů. A přebytek zahraničního obchodu
je pro zemi, která má v době globální ekonomické a finanční krize
deficite státního rozpočtu, kterou dnes Česká Republika je, zcela
zásadní. Nasazení svobodného software je cestou k vytváření služeb s
vysokou přidanou hodnotou i nových pracovních míst - a tedy i cestou z
ekonomické krize.
Zatímco použití svobodného software přímo na osobních počítačích
koncových uživatelů je dnes stále ještě relativně vzácné - v České
republice může jít o jednotky procent instalovaných operačních systémů, a
přinejmenším část z uváděných 37% počítačů bez zakoupeného operačního
systému tedy spadá na vrub operačním systémům používaným nelegálně - tak
naopak využití svobodného software v odvětví internetových serverů i
firemních místních počítačových sítí je daleko větší. Zejména v případě
segmentu internetových serverů se pak už léta mluví o naprosté dominanci
svobodného software na úkor toho komerčně nabízeného. Potíž ovšem
spočívá v tom, že z naprosto stejných komponent lze sestavit jak osobní
počítač pro desktopové aplikace, tak i internetový server: rozhodnutí o
uznání každého konkrétního výdaje by tedy muselo být individuální a
muselo by se odvíjet od konkrétního využití každého jednotlivého
komponentu ve firmě.
Zatímco vyspělé země v uplynulých letech hledaly způsoby, jak omezit
reálně hrozící monopol hlavního dodavatele operačních systémů pro osobní
počítače, tak české ministerstvo financí předvedlo pravý opak: pomocí
neobratně a nešťastně formulované tiskové zprávy se mu podařilo monopol
tohoto dodavatele naopak posílit a potvrdit.
Nezasvěcené a neinformované tiskové zprávy státních úředníků mohou kromě
toho ovlivnit rozhodování firem, které nasazení svobodného software
jakožto alternativy ke komerčním produktům zahraničních dodavatelů
teprve zvažují. Něco takového ovšem už hraničí s nedovolenou státní
podporou konkrétním hráčům na trhu. Je více než zřejmé, že případné
neuznání hardware, na kterém běží svobodný software místo proprietárního
a komerčně dodávaného, jakožto daňově uznatelného nákladu, by mohlo mít
dohru před Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže - a za určitých
podmínek i před Ústavním soudem (pokud by se ukázalo, že Ministerstvo
Financí si např. pod vlivem soukromých nátlakových skupin svévolně
vyložilo znění některého zákona, které vymezují kompetence státu při
vybírání daní).
Za mediální odbor ČPS
- Jan Podhajský - jan (tečka) podhajsky (zavináč) CeskaPiratskaStrana (tečka) cz , 732 143 289
- Michael Polák - Michael (tečka) Polak (zavináč) CeskaPiratskaStrana (tečka) cz