Dalším zdrojem prostředků bude vládní rozpočtová rezerva, pokud s tím kabinet bude souhlasit. Po jednání se zástupci samosprávy a krajů to dnes uvedli ministři Dan Ťok a Andrej Babiš. Návrhem se bude v pondělí zabývat vláda.
„Za poslední dva roky jsme na krajské silnice přispěli celkem 7,4 miliardy korun. Financovali jsme tak více než tisíc akcí při opravách silnic v regionech. Silnice, o které se starají kraje, jsou ale bohužel na řadě míst stále značně zanedbané a letošní zima situaci ještě zhorší. Opět jsme tedy připraveni poskytnout mimořádnou podporu,“ řekl ministr dopravy Dan Ťok.
Ministerstvo dopravy již dříve přislíbilo, že opravy silnic nižších tříd podpoří a opět k tomu využije prostředků, které zejména zbudou z loňského rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI).
„Protože se hodně stavělo a s fondem dobře hospodaříme, podařilo se nám loni téměř všechny peníze využít na plánované stavby a nemáme v rozpočtu SFDI takové přebytky jako v předchozích letech. Přesto jsme hledali pro kraje maximum prostředků a jsme připraveni jim opět pomoci,“ vysvětlil Ťok.
Státní podpora pro krajské silnice je mimořádným opatřením, jak regionům pomoci. Péče o silnice nižších tříd je dle zákona svěřena krajům, které s nimi mají hospodařit, zatímco stát se stará o dálnice a silnice prvních tříd. Prostředky v SFDI jsou proto přesně rozděleny na klíčové stavby na páteřní síti státu.
„Žádný ministr dopravy v minulosti peníze na krajské silnice neuvolňoval, většinou proto, že v krajích seděl jeho politický oponent. My takový přístup nemáme a raději chceme vidět i silnice v regionech co nejdříve opravené, “ uzavřel Ťok.
Kraje získávají peníze na obnovu svých silnic z rozpočtového určení daní a na opravy mají k dispozici také evropské prostředky v regionálních operačních programech. Přesto i ministerstvo dopravy už třetím rokem za sebou poskytuje významnou, mimořádnou podporu.