Převodu nádraží tak již nic nebrání a stát bude moci začít s investicemi do těch nádražních budov, které potřebují opravy.
„Tento krok je samozřejmě důležitý nejen pro dráhy samotné, ale také pro cestující. Nádraží, která jsou mnohdy kritizována, se začnou opravovat a my na tyto opravy budeme schopní využít evropské peníze. V nejbližších dvou letech by se mělo opravovat zhruba 60 budov, které modernizaci potřebují nejvíc,“ uvedl ministr dopravy Dan Ťok.
Práce na opravách začnou ještě letos. SŽDC je totiž připravena už do konce roku 2016 proinvestovat zhruba půl miliardy korun. Ihned po převodu se tak zaměří na drobnější opravy, které nepotřebují složité stavební povolení. Dojde tak na drobnější opravy oken, omítek či zvelebení čekáren. Zároveň se bude paralelně připravovat stavební dokumentace u zásadnějších rekonstrukcí. V nejbližší době se tak oprav dočká například Jihlava, Mladá Boleslav, České Budějovice či Přelouč.
Ministerstvo dopravy nyní zašle na Ministerstvo financí žádost o provedení rozpočtového opatření. Následně bude dokončen potřebný převod financí a podepsána smlouva o prodeji části závodu mezi ČD a SŽDC. Převod budov a souvisejícího majetku ČD by měl být uzavřen nejpozději do 1. srpna.
„S velkým uspokojením a radostí musím konstatovat, že se nám konečně podařilo dosáhnout posledního kroku v převodu nádraží. Myslím si, že je to velmi důležité rozhodnutí, kterým se ukončuje jedna část transformace Českých drah. Infrastruktura bude ve státnímu podniku SŽDC a České dráhy budou operátorem. Pomůže to i zvýšení ratingu Českých drah,“ doplnil Ťok.
Převod se týká zejména nádražních budov, dalších staveb v železničních stanicích a pozemků, které s dotčenými stavbami souvisejí. Tímto krokem dojde ke sjednocení vlastnictví infrastruktury nutné pro provozování dráhy a naplní se předpoklady pro fungování liberalizovaného systému železnice. Prodej tohoto majetku, se kterým bude nyní hospodařit SŽDC, umožní plné využití státních a evropských prostředků na rekonstrukce nádražních budov a další příslušné infrastruktury. České dráhy neměly možnost v takové výši peníze na opravy nádraží čerpat.