„Potřebujeme sladit česká pravidla s těmi v Německu, Rakousku a brzy i na Slovensku. Navíc by se každý řidič stejně jako v okolních státech měl naučit vytvářet záchranářskou uličku už při dojezdu do kolony,“ říká ministr dopravy Dan Ťok.
Nově budou uhýbat vozidla doprava ve středním a pravém krajním jízdním pásu a v tom nejrychlejším doleva. Záchranářská ulička se vytvoří ve středním pruhu.
„Do tohoto prostoru smějí vjet pouze vozidla s právem přednostní jízdy, vozidla správce pozemní komunikace a vozidla sloužící k odstranění následků dopravní nehody nebo překážky provozu na pozemních komunikacích,“ stojí doslova v senátem schválené novele zákona s tím, že za neoprávněný vjezd do uličky může být uložena pokuta až 2500 korun.
Senátem schválená novela zákona také umožňuje od října vozům integrovaného záchranného systému využít nově i červenou barvu pro výstražný maják kvůli lepší viditelnosti. Změny pravidel dostane k podpisu prezident republiky, platit mají od října.
§ 41 odstavec 8 zákona o provozu na pozemních komunikacích:
„Není-li dálnice nebo silnice pro motorová vozidla s nejméně dvěma
jízdními pruhy volně průjezdná z důvodu kolony stojících nebo pomalu
jedoucích vozidel, jsou řidiči vozidel povinni vytvořit mezi jízdními
pruhy prostor pro průjezd vozidel s právem přednostní jízdy; při tom
smějí vjet na krajnici nebo na střední dělící pás. Jsou-li v jednom
směru jízdy více než dva jízdní pruhy, vytváří se tento prostor mezi
jízdním pruhem, který je nejvíce vlevo, a k němu přiléhajícím jízdním
pruhem. Do tohoto prostoru smějí vjet pouze vozidla s právem přednostní
jízdy, vozidla správce pozemní komunikace a vozidla sloužící k
odstranění následků dopravní nehody nebo překážky provozu na pozemních
komunikacích.“