Obecně platí, že technologicky neutrální soutěž v jednom kroku se vypisuje tehdy, když stát mýto dosud nevybíral, hodlá postavit zcela nový systém a úplně přesně neví, co chce. My jsme od roku 2006 ale v jiné situaci. Soutěž podle radikálního požadavku našich koaličních partnerů by mohla vést k tomu, že budeme muset zahodit současný, plně funkční a zaplacený systém v hodnotě asi osmi miliard korun, do kterého bychom ještě tři roky nemuseli téměř vůbec investovat. Navíc stát vystavíme reálnému riziku soudního sporu o další miliardu za budoucí mýtné brány, které musí podle dodatku současné smlouvy z roku 2007 postavit současný dodavatel. A to nechci spekulovat, jestli za současné situace vůbec lze takovou soutěž dobře a spravedlivě vypsat.
Slyším názory, že výše popsané závazky a plně funkční majetek za osm miliard máme odepsat jako utopenou investici. Opravdu si Česká republika může zcela beztrestně dovolit škrtem pera vyhodit tak obrovský majetek? Přece se snažíme o správu státu z pozice dobrého hospodáře. Můžeme určitě debatovat o tom, co všechno se kolem zakázky z roku 2006 dělo a jestli to bylo, či nebylo v pořádku. Nevylévejme s vaničkou i kojence!
Více dodavatelů sníží náklady státu i uživatelů
Zvláštních smluvních dodatků, monopolu na dodávku palubních jednotek a dalších podivností již bylo podle mého dost. Nechceme přece monopol jednoho dodavatele nahradit novým monopolem jiného dodavatele?! Je načase se poučit a převzít srdce mýtného systému do správy státu. Postavení státu bude pevnější a zároveň v souladu se záměry EU umožníme podílet se na mýtném systému i dalším dodavatelům. A jak víme, více dodavatelů sníží náklady státu i jeho uživatelů.
Na ministerstvu dopravy jsme připravili návrh na technologicky neutrální mýto ve třech postupných krocích. V prvém využijeme to, co máme. Nejdříve vypíšeme soutěž na provozovatele stávajícího systému tak, aby měl reálnou šanci každý seriózní zájemce. A pochopitelně, že tímto krokem sledujeme také zlevnění provozních nákladů. Systém upravíme na EETS (evropskou službu) a rozdělíme, aby stát mohl provozovat srdce mýta – centrální systém. Dále vysoutěžíme rozšíření mýta na silnice, které by ještě bylo výhodné zpoplatnit. Na závěr po vyčerpání životnosti současného systému vypíšeme otevřenou technologicky neutrální soutěž na mýtný systém pro celý rozsah zpoplatněných komunikací. Připojíme jej k centrálnímu systému, který bude provozovat a rozvíjet stát. Rozdíl mezi tím, že to neuděláme teď, jak chce ČSSD, ale až za několik let, jak chceme my, je úspora osm miliard korun ve prospěch státu.