Autor v textu uvádí podle mě závažné skutečnosti týkající se novelizace zákona o státním zastupitelství.
Ač pan Jemelík není vzděláním právník, sleduje činnost státního zastupitelství zhruba 15 let a pravidelně publikuje texty k justiční problematice. Pan Jemelík se navíc na půdě spolku Šalamoun i mimo ni účastnil diskusí o přípravách nového zákona o státním zastupitelství, který se posléze stal vládním návrhem a postoupil do Poslanecké sněmovny minulého funkčního období jako tisk 1054 a je z tohoto hlediska oprávněn k věci hovořit.
Ministryně spravedlnosti v demisi Marie Benešová vzala nedávno návrh předchozí vlády zpět, což tehdy veřejnosti vysvětila obavami, že by mu rozháraná sněmovna nemohla věnovat přiměřenou pozornost.
Psali jsme:
Jenže z minulého dílu pořadu Otázky Václava Moravce vyplynulo, že Benešová předkládá k projednání do vlády vlastní návrh, který se od tisku 1054 liší. Ba co víc, pan Jemelík má k disposici její stanovisko předsedkyně Legislativní rady vlády ze 17. ledna 2014, kterým Benešová bez projednání v Legislativní radě vlády předkládá k projednání ve vládě zmíněnou novelu.
Přijetí této novely by navíc podle autora dopisu zakonzervovalo na několik dalších let čtyřstupňovou soustavu státního zastupitelství a způsobilo by, že bychom nadále zůstali jednou z posledních evropských zemí, které nezřídily v rámci soustavy státního zastupitelství či prokuratury speciální útvar pro potírání korupce.
Souhlasím s tím, že novela je „šitá horkou jehlou“, protože jednak neobsahuje harmonogram ukončení mandátů současných vedoucích státních zástupců, z čehož vyplývá, že by: „Neplnila by deklarovaný účel obměny vedoucích státních zástupců, čili by zakonzervovala postavení bývalých komunistických prokurátorů, kteří dosud zastávají významnou část vedoucích funkcí v soustavě státního zastupitelství.,“ píše autor.
Rusnokova vláda opravdu nemá mandát k tomu, aby předkládala takto důležitou, navíc nedotaženou novelu.