Doc. Ing. arch. PhDr. Karel Schmeidler, Csc.

  • BPP
  • mimo zastupitelskou funkci
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je -1,05. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

06.10.2014 19:00:00

Mobilita pro zdravotně postižené

Mobilita pro zdravotně postižené

Počet osob se zdravotním postižením v posledních letech narůstá. Děje se tak v důsledku demografických změn – populace Evropy i České republiky stárne, zvyšuje se podíl osob v důchodovém věku, a tedy i těch se zdravotními problémy.

800x600

Počet osob se zdravotním postižením v posledních letech narůstá. Děje se tak v důsledku demografických změn – populace Evropy i České republiky stárne, zvyšuje se podíl osob v důchodovém věku, a tedy i těch se zdravotními problémy. Na jejich počtu se podepisuje i zvýšená automobilizace a její důsledek - nehodovost, pracovní stres a úrazovost, adrenalinové sporty a celá řada civilizačních chorob. Vzrůstá počet osob s postižením, které jsou osamělé a potřebují péči okolí. Na jejich počtu se podepisuje i zvýšená automobilizace a její důsledek - nehodovost, pracovní stres a úrazovost, adrenalinové sporty a celá řada civilizačních chorob. Vzrůstá počet osob s postižením, které jsou osamělé a potřebují péči okolí.

Mění se  přístup společnosti k k těmto lidem, jejich zvýšená mobilita je viděna jako prostředek a nezbytná podmínka začlenění, a to jak v rámci veřejné dopravy, tak v přístupu k soukromým dopravním prostředkům. Zvýšenou mobilitou osob se zdravotním postižením a seniorů je totiž možné řešit celou řadu sociálních problémů, a snížit tak náklady státu na zajištění sociální péče. Přesto v procesu posuzování schopností osob se zdravotním postižením pro řízení motorových vozidel neexistuje jednotná metodologie a postupy.

Consensus - zvýšení mobility osob se zdravotním omezením
Consensus je projekt podporovaný EU, který usiluje o rozvoj a zdokonalení systematické výměny informací k posuzování způsobilosti  osob se zdravotním postižením k řízení motorových vozidel. Consensus vytváří síť pracovišť na vysoké úrovni, které si budou systematicky vyměňovat informace vztahující se k oceňování schopností osob se zdravotním postižením pro řízení motorových vozidel. Umožňuje přístup ke znalostem a zdrojům vysoce specializovaných center  jiným, méně specializovaným – např. úpravcům vozidel, pojišťovnám atd. Klade si také za cíl rozvíjet standardizaci důležitých postupů a nástrojů posuzování řidičské způsobilosti osob se zdravotním postižením, a tak zlepšovat jejich mobilitu a bezpečnost. Vytvoření metodologie a normativů se zabývají v České republice odborníci zaměření na humánní a sociální problémy v dopravě.


Consensus usiluje o vytvoření celoevropské klasifikace zdravotních postižení, která mají vliv na schopnost řídit, dále o tzv. kód dobrých praktik – odzkoušené postupy při oceňování schopností řídit. Proto aby se dosáhlo přijetí této aktivity uživateli a podpory veřejnosti, jsou vydávány brožury, plakáty a postery, jsou k dispozici interaktivní webové stránky s informacemi. Je tam přístup k příkladům, tipům a kontaktním místům po celé Evropě.
Práci sítě Consensus spravuje a kontroluje desetičlenný řídicí výbor zastupující osm zemí. Rozvíjí rovněž novou, celostní metodologii stručného a objektivního postupu od medicínského problému po výsledek posuzování. V závislosti na lékařské diagnóze bere hodnocení v potaz různé funkční oblasti (Pierce, 1997).

Co se týká fyzických funkcí, sleduje se na příklad rozsah pohybů, síla svalů, koordinace. Dále jde o ostrost vidění, oční pohyby, hloubku vnímání a abnormální oční pohyby. Zkoumají se  funkce vnímání, např. figury oproti pozadí, schopnost vizuální diskriminace, prostorových vztahů, stálosti tvarů, mimo to komunikační dovednosti psané a slovní. V rámci sítě Consensus se rozlišuje oblast psychomotorická, kde se hodnotí dosah, poloha, síla a vytrvalost, reakční čas, stabilita, schopnost koordinace a kontroly, dále oblast vnímání: vidění, slyšení, hmat, proprioreceptivní schopnosti a konečně oblast poznávání: schopnost rozhodování, udržet pozornost a paměť. Z celkového hodnocení vychází způsob přizpůsobení vozidla, výuka a výcvik.


Aplikací této metodologie s celoevropsky jednotnými kritérii posuzování a nabídkou stálého přístupu k příkladům osvědčených postupů dosáhne Consensus bezpečným a efektivním způsobem maximalizace mobility a samostatnosti lidí se zdravotním postižením.


Udělejme svět dopravy lepší pro ty, kdo potřebují mobilitu nejvíc! Navštivte nás na: www.consensus.upv.es a připojte se.

Normal 0 21 false false false CS X-NONE X-NONE MicrosoftInternetExplorer4
Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama