Počátkem roku vyšlo např. již čtvrté
aktualizované vydání souhrnné publikace OECD „Retirement Income
Systems in OECD and G20 countries“ do češtiny volně přeloženo:
Systémy zajištění příjmu v důchodu v zemích OECD a G20. Kromě
všech důležitých čísel o důchodech a penzijních fondech zde
může čtenář nalézt i zobecnění nejdůležitějších trendů.
Zde jsou také zveřejněna, domnívám se nejzajímavější data a
zdroje pro naše rozhodování. Vyplývá z nich, že soukromé
spoření na penzi je povinné nebo kvazi-povinné v 17 zemích OECD.
Příklady Finska, Islandu, Norska a Švýcarska, Dánska, Nizozemí
a Švédska rozhodně nemůžeme považovat za produkty nezralých
demokracií. Ve všech těchto zemích jsou penzijní fondy rozvíjeny
po řadu desetiletí a jsou běžnou součástí zabezpečení na
stáří pro 60 - 80 % obyvatelstva. Vstup je buď povinný, nebo
automatický na základě sektorových dohod mezi zaměstnavateli a
zástupci zaměstnanců. Výše příspěvku je určena procentem ze
mzdy. Povinný příspěvek zaměstnavatele do penzijních fondů v
uvedených zemích není ve své podstatě ničím jiným než
rozdělení současného důchodového pojištění v České
republice do 1. a 2. pilíře.
Prostředky v penzijních
fondech vysoce převyšují 50 % a někdy i 100 % hrubého domácího
produktu. Obdobná situace v ČR by znamenala, že účastník
penzijního fondu má v průměru naspořenou úctyhodnou částku
500- 800 tisíc Kč. O správu úspor pečují komerční finanční
instituce, konkrétně 74 % aktiv v zemích OECD spravují penzijní
fondy, 19 % pojišťovny, 4 % jsou spravovány bankami a investičními
společnostmi a 3 % přímo podniky ve formě účetních podnikových
rezerv. O garanci státu žádná vláda ani neuvažuje, a přesto se
nikdo neobává, že o své úspory přijde. Výše citované země
nejsou jedinými s rozvinutými úsporami na stáří. I v Austrálii,
Kanadě, Spojených státech, velké Británii, přesahují úspory
penzijních fondů 60% HDP. Ve 34 zemích OECD činí průměrné
úspory 67 % HDP, našich 215 miliard Kč úspor v penzijních
fondech (50 tisíc na účastníka) je 11krát méně, jen 6 % HDP.
Důchodové systémy ve světě...
Konstatování, že
obyvatelstvo stárne, na veřejné penze chybí prostředky, a proto
se snižují, není převratnou informací. Důležitější je
přehled strategií, jak se se stárnutím obyvatelstva vlády
vyrovnávají. Většina států OECD v různé míře sleduje tři
politické cíle: zastavení nebo alespoň zpomalení růstu výdajů
na státní důchody, zaměření na nejzranitelnější skupiny
důchodců a podpora soukromých úspor, které doplňují snižující
se státní důchod. Porovnejme konkrétněji důchodové reformy ve
světě s našimi záměry.
Zastavení nebo alespoň
zpomalení růstu výdajů na státní důchody
Univerzálním
trendem je prodlužování věku odchodu do důchodu. Věk 65 let se
stává standardem, nejsou výjimkou rozhodnutí o prodloužení do
67 let. Za své rovněž bere poválečná filozofie, že důchodci
se musí podílet na růstu životní úrovně stejně jako všichni
ostatní. Valorizace penzí „jen“ na úrovni inflace bez
zohlednění růstu reálných mezd není výjimkou. V několika
zemích dokonce padlo i paradigma, že jednou přiznané důchody
jsou nedotknutelné. Švédsko a Německo, státy proslulé štědrou
sociální politikou, svázaly objem prostředků na výplatu penzí
s prostředky, které se na penze vyberou v pojistném. Pokud roste
počet důchodců rychleji než objem mezd v ekonomice, růst důchodů
se zastaví nebo se důchody mohou dokonce snížit. Růst důchodů
v Německu mezi roky 2005 až 2008 dosáhl jen 0,41 % ročně, tzn.
zdaleka nepokryl inflaci. Ve Švédsku se v roce 2010 důchody
dokonce téměř o 2 % snížily. Nelze asi vlády našich vyspělých
sousedů vinit z bezohlednosti ke starším spoluobčanům. Rostoucím
výdajům ve státním důchodovém musí čelit stejně jako my.
Zaměření na nejzranitelnější
Důchodová
reforma, zejména nevyhnutelné snižování průměrného důchodu
od státu, vyvolává přirozeně obavy z chudoby důchodců. Záměr
přesměrovat 3% pojistného na soukromé účty je vládě vyčítán
jako asociální. Přicházejí naopak požadavky na zvýšení
důchodového pojištění. Propadnou se naši důchodci díky
důchodové reformě do chudoby?
Mezinárodní srovnání nám
ukazuje, že hesla o rozpadu průběžného důchodového systému
nejsou na místě. Česká správa sociálního zabezpečení na
důchody vybírá 28% z mezd zaměstnanců (to je 8,3 % HDP). V OECD
nám sazbou pojištění konkuruje jen Itálie, Španělsko a
Maďarsko. Průměr 34 zemí OECD činí jen 14,2 % pojistného. Po
přesměrování 3 % na soukromé osobní účty bude naše sazba
stále vysoce nadprůměrná. S důchodovým pojištěním 25 % z
objemu mezd bude státní průběžný důchodový systém i v
budoucnu nepochybně zdrojem největší části příjmu důchodců.
Nemusíme se obávat, že se zvýší počet důchodců ohrožených
chudobou (podle mezinárodních srovnání postihuje jen 2 % našich
důchodců). Příklady Nového Zélandu, Holandska či Kanady
ukazuji, že i s výrazně nižší sazbou pojistného lze důchodce
před chudobou ochránit. Důležitější než sazba pojistného
totiž je, jak se důchody rozdělují mezi zaměstnance s vysokým a
nízkými příjmy a jaké celkové zdroje se na výplatu důchodů
využijí. Prostředky na výplatu budou, jak je to obvyklé v
zahraničí, nahrazeny daňovými příjmy. Objem zdrojů na výplatu
důchodu a jejich valorizaci nebude ohrožen.
Růst soukromých
úspor, které doplňují snižující se státní důchodů
Je
zajímavé, jak často jsou v diskuzích o důchodové reformě
citovány radikální příklady reforem zemí střední a východní
Evropy. Je nám často vyčítáno, že kopírujeme na východě,
místo abychom se poučili od vyspělých sousedů na západě.
Přitom u nich jsou spořící důchodové systémy velmi rozvinuté.
Penzijní fondy již dnes přispívají k důchodovým příjmům v
desítkách procent. Veřejné penze (v průměru zajišťují v
zemích OECD 60 % příjmů v důchodu), jsou a zůstanou velmi
důležité. Ale jako jediný příjem v důchodu nestačí. Delší
pracovní kariéra a soukromé úspory postupně více a více
doplňují slábnoucí státní důchody.
Je až s podivem,
kolik vášnivých diskuzí se odehrává okolo základní otázky
spořit či nespořit na penzi. Je s podivem, kolik bezbolestných
alternativních řešení důchodové reformy se objevilo. Podle
některých stačí zvýšit pojistné, podle jiných odměnit rodiče
s dětmi vyšším důchodem. Jsem přesvědčen, že neexistuje
jednoduché řešení pouhou daňovou operací. Jsem přesvědčen,
že také nemůžeme spoléhat na přístup „nějak to dopadne“.
A konečně – jsem přesvědčen, že náš koncept je
životaschopnýma pro české podmínky nejvhodnějším řešením.
16.05.2011 18:32:12
Vybočuje česká důchodová reforma ze zahraničních trendů?
Návrh důchodové reformy stále vzbuzuje diskuze a dohady o tom, zda se vláda vydala správným směrem, když podpořila koncept předložený ministerstvem práce a sociálních věcí.
Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje
0 příspěvků Vstoupit do diskuse
Komentovat článek
Tisknout