Na přímý dotaz u Evropské komise, zda mýtné nezavání diskriminací cizinců, přišla odpověď, že za určitých okolností je mýtné přijatelné. Nyní se v Německu uvažuje o zavedení mýtného pro všechny řidiče, ale těm německým by měl být následně tento výdaj kompenzován snížením daně z osobních aut.
Našla se tudíž klička, jak obejít zákaz EU diskriminovat jakékoli uživatele infrastruktury na základě státní příslušnosti nebo bydliště.
Je s podivem, že Evropská komise nedokáže čelit těmto pokusům obcházet závazek k dokončení propustného a transparentního jednotného trhu s pravidly platnými pro všechny občany EU.
Němečtí sociální demokraté se postavili proti zavedení mýtného pro cizince s tím, že jde o diskriminaci odporující právu EU. Navíc je tu ještě jeden argument: zavedení dálničních známek by stálo víc, než by se na nich vydělalo. Cizinci totiž podle autoklubu ADAC tvoří pouhých pět procent účastníků provozu na německých dálnicích. Nyní bude záležet na tom, jak se k celé věci postaví kancléřka Merkelová.
Když Německo mýtné zavede, bude to pro Evropu určitě krok zpět. Není třeba dodávat, že se takový model jistě zalíbí i dalším zemím EU, které dosud používání dálnic nezpoplatňují. Výsledkem pak bude, že při průjezdu Evropskou unií budete sice rádi, že nemusíte ukazovat pas, ale na hranicích stejně budete muset zastavit u nejbližší pumpy, abyste si koupili dálniční známku pro každou zemi extra.
Zpoplatnění německých dálnic pro cizince možná tedy dikci evropského práva neodporuje, jeho logice a duchu tedy ale rozhodně ano.
Libor Rouček