Automobilový sektor je výrazným varováním. Zatímco Zelená dohoda tlačí na revoluční přechod k elektrickým vozidlům do roku 2035, evropští výrobci bojují s konkurencí a utrácejí 30 miliard eur ročně za dodržování předpisů namísto inovací. Čínští výrobci elektromobilů získali za pouhé dva roky 8 % evropského trhu, jejich inovace jsou podporovány nákladově efektivními procesy, které činí byrokracii EU reliktem minulosti - což se odráží v jejich 178% nárůstu patentů, zatímco evropské přihlášky od roku 2015 klesly o 15 %.
Navrhovaný inovační zákon se musí zaměřit na liberalizaci, nikoli na intervenci. Harmonizací standardů, zavedením vzájemného uznávání s obchodními partnery a odstraněním duplicitních testovacích požadavků bychom mohli snížit náklady na inovace o 40 %. Vzhledem k tomu, že výdaje EU na výzkum stagnují na 2,2 % HDP - což je daleko pod úrovní Číny (3,5 %) a Ameriky (3,8 %) - potřebuje legislativa zuby.
Evropa musí protnout síť více než 300 překrývajících se předpisů. Úspěch spočívá v uvolnění miliard v nečinném soukromém kapitálu a vytvoření nákladově efektivního jednotného trhu pro inovace. Nadcházející prohlášení Komise není o větších výdajích - jde o to učinit inovace dostupnými pro evropské inovátory, aby mohli konkurovat globálním rivalům a transformovat Evropu z outsidera na lídra. Filip Turek: „Jde o to učinit inovace dostupnými pro evropské inovátory, aby mohli konkurovat globálním rivalům a transformovat Evropu z outsidera na lídra.”
(z brožury Patriots for Europe o projednávaných tématech na plenárních zasedáních - ZDE)