„Díky pražskému tramvajovému boomu potřebujeme nové vozy, které budou jezdit po nově postavených tramvajových tratích. Do dopravního podniku pořídíme třicetimetrové, plně klimatizované a nízkopodlažní tramvaje přizpůsobené specifickým pražským podmínkám. Závazně objednáme 40 vozů, které budou částečně financovány z Národního plánu obnovy. Termín dodání je do konce roku 2026. Dalších až 160 vozů bude možné pořídit z rámcové smlouvy podle potřeby. Ve veřejné zakázce nebude hrát roli jen cena, ale také spotřeba elektrické energie, délka záruční doby a náklady životního cyklu vozového parku,“ uvádí náměstek primátora pro oblast dopravy Adam Scheinherr.
Za loňský a letošní rok hlavní město zprovoznilo nový tramvajový úsek Na Veselí – Pankrác, smyčky Zahradní Město a Depo Hostivař nebo trať ze Sídliště Barrandov do Holyně. Zároveň se nyní staví nová tramvajová trať z Divoké Šárky na Dědinskou i ze Sídliště Modřany do Libuše, a navíc Praha už také vybírá zhotovitele stavby pro úsek trati do Slivence nebo i přes Václavské náměstí, který vznikne v rámci plánované rekonstrukce horní poloviny náměstí.
Aby hlavní město i v dalších letech zajistilo obsluhu nejen na všech stávajících, ale právě i na připravovaných úsecích tramvajových tratí, potřebuje podle analýzy v první etapě do konce roku 2026 získat dalších 48 kusů tramvají.
Dopravní podnik hl. m. Prahy v současnosti pokračuje s modernizací dříve pořízených tramvají KT8D5 z maďarského Miškolce tempem 2 až 3 vozy ročně. Minimálně dalších 40 kusů však bude nutné v příštích několika letech dokoupit.
Proto se pražští radní rozhodli zadat Dopravnímu podniku hl. m. Prahy, aby vypsal veřejnou zakázku na pořízení 40 nových tramvají délky do 32 metrů s možností do budoucna získat celkem až 200 tramvají. Ty ostatní budou následně využity v rámci postupné obnovy vozového parku tramvají v Praze, která bude zahrnovat vyřazení všech vysokopodlažních vozů, i po dokončení dalších plánovaných tramvajových tratí.
Veřejná zakázka má být připravena co nejdříve, neboť už v příštích týdnech bude Ministerstvo dopravy ČR vypisovat výzvu v rámci Národního plánu obnovy, kde jsou právě na nákup 20 kusů nízkopodlažních tramvají vyčleněny finance, které se musí vyčerpat do konce roku 2025. Nákup tak bude možné spolufinancovat i ze zdrojů mimo dopravní podnik a hlavní město.