„Hledali jsme co nejjednodušší cestu, aby obchodníci mohli podpořit svůj prodej bez zbytečného čekání a papírování. Umístění stojanu na oblečení nebo stolku s nabídkou před dveře provozovny bude stačit jenom oznámit e-mailem. Platné bude ihned. My potom jen zkontrolujeme, že prodej nebrání v cestě vozíčkářům nebo maminkám s kočárky,“ popsal náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr.
„Otvíráme nové cesty, které mohou podnikatele dostat blíž k zákazníkům a podpořit znovu poptávku. Od obchodníků máme skvělou zpětnou vazbu, možnost zařídit si jednoduše a zdarma prodej před provozovnou vítají. Mezi zájemci se už přihlásilo třeba i kadeřnictví. Pokud zůstane ulice čistá a průchozí, pak rádi podpoříme venkovní prodej napříč obory,“ řekl náměstek primátora pro finance Pavel Vyhnánek.
Prodejní zařízení musí bezprostředně přiléhat k provozovně a zároveň zachovávat průchozí profil o šířce nejméně 1,5 metru. Po skončení otevírací doby je pak potřeba prodejní zařízení sklidit s ohledem na pravidelný úklid.
„Za sebe jsem rád, že jsme našli rychlé a efektivní řešení, které pomáhá především drobným, malým a středním podnikatelům a živnostníkům, navíc jde o formu pomoci, která pomáhá všem podnikatelům rovným dílem. Dlouhodobým naším cílem je zachování provozů, ale i snaha o zachování zaměstnanosti. Právě toto opatření pomůže velké části podnikatelů obnovit okamžitě provoz, zároveň odstraňuje i případné psychologické bariéry zákazníků ze vstupu do uzavřeného provozu,“ vysvětlil radní pro majetek Jan Chabr.
Umístění prodejního zařízení oznámí podnikatel nejpozději v den jeho první realizace silničnímu správnímu úřadu podle svého správního obvodu (Praha 1 až 22 - ZDE), a to e-mailem nebo do datové schránky. Stejný e-mail adresuje také Technické správě komunikací hl. m. Prahy (ulicniprodej@tsk-praha.cz) a Odboru daní, poplatků a cen MHMP (jasmina.koci.smudova@praha.eu). Oznámení má obsahovat název a adresu provozovatele, jméno, telefon a e-mail kontaktní osoby a také mapku s vyznačením místa záboru (Mapy.cz nebo Google Maps). V předmětu je potřeba uvést „Oznámení o umístění prodejního záboru v době koronavirových opatření“ a oznámení formulovat v tomto znění: „Oznamujeme umístění prodejního záboru v ulici … čp. … na chodníku před provozovnou … (název provozovny) v podobě … (stánku, stolku, prodejního pultu, jiného zařízení – uvést jakého) o rozměrech … (délka x šířka), který bude provozován ve dnech … (např. po–pá) v denní době od … do … (uvedená denní doba musí být v mezích otevírací doby provozovny).“
Pravidla pro umisťování restauračních předzahrádek na pozemcích hl. m. Prahy stále zůstávají v platnosti, na rozdíl od uličního prodeje před provozovnami podnikatelům zůstane i nadále povinnost získat standardní povolení k záboru. Hlavní město ale pracuje i na urychlení těchto procesů. Poplatek za umístění předzahrádky na pozemku hl. m. Prahy je od 14. března až do konce roku prominutý, Technická správa komunikací hl. m. Prahy nyní řeší vracení alikvotní části u nájmů zaplacených v předstihu za celý rok.