Ve Vltavě stojí připravené pilíře a část podpěrné konstrukce, na Štvanici už se ukládají první hotové segmenty budoucího mostu. Téměř 300 metrů dlouhá lávka pro pěší a cyklisty, jejíž podobu navrhli v roce 2018 vítězové mezinárodní architektonické soutěže Petr Tej a Marek Blank, bude dokončena počátkem příštího roku. Investorem je hlavní město Praha.
„Praha má momentálně rozestavěné dva mosty. To zde nebylo desítky let. Včera jsme zahájili stavbu Dvoreckého mostu. Štvanická lávka má už hotové pilíře a dnes jsme se poprvé suchou nohou mohli projít z Karlína na Štvanický ostrov. Další díly mostovky budou přibývat a postupně jako lego poskládáme celou lávku. Stavba jde přesně podle harmonogramu a počítáme s tím, že během března bude hotovo," říká náměstek primátora hl. m. Prahy pro dopravu Adam Scheinherr.
„Máme osazeny první segmenty lávky z ultra-vysokohodnotného betonu nad ostrovem Štvanice. Další segmenty, ze kterých je lávka skládána, budou postupně přiváženy na stavbu a zanedlouho uvidíme celou konstrukci sestavenou dohromady. Holešovice s Karlínem a Štvanicí tak propojí bílá linka lávky,“ uvádí architekt lávky Petr Tej.
„Je skvělé, že po 120 letech plánování se skutečně staví a že jde stavba rychle dopředu. Těším se na výsledek, procházky a projížďky na kole mezi oběma břehy budou určitě skvělé,“ připojuje se Jan Čižinský, starosta městské části Praha 7.
„Nové propojení s našimi sousedy z Prahy 8 získává díky týmu kolegy Adama Scheinherra neuvěřitelně rychle reálnou podobu. Těším se na umělecké dílo od pana profesora Hendrycha, které bude zdobit přístup na lávku přímo na štvanickém ostrově," popisuje Hana Třeštíková, radní hl. m. Prahy pro kulturu a místostarostka městské části Praha 7.
Železobetonová konstrukce Štvanické lávky je unikátní využitím prefabrikovaných segmentů vyrobených z ultra-vysokohodnotného bílého betonu. Ty se vyrábějí ve Štětí a na místo jsou dováženy po řece nebo po silnici. Na stavbě nyní pracují desítky specialistů se zkušenostmi ze staveb mostů ve Švédsku a Norsku, kromě těžké pozemní techniky se využívá i několik remorkérů a pontonových soulodí.
„Jedeme podle plánu, na pomocnou konstrukci jsme uložili první betonové segmenty, ze kterých postupně poskládáme celý most. Začínáme na rameni Štvanice – Karlín, abychom měli co nejdříve hotové přemostění plavební dráhy. Křížení, kde se z lávky odpojuje rampa na ostrov, budeme betonovat na místě," dodává projektový manažer společnosti Skanska Michal Kunc.
Následující týdny budou ve znamení ukládání dalších segmentů budoucího mostu a jejich vzájemné sepnutí ocelovými lany. Na holešovické straně jsou už hotová protipovodňová opatření, po dokončení pilířů ve Vltavě se i zde začne s ukládáním pomocné konstrukce a poté i betonových segmentů mostu. Se stavebním dokončením lávky se počítá počátkem roku 2023.