O tom, že v České republice jsou nastaveny nespravedlivé daně se hovoří velmi často. Právě férové daně mají být základem politiky státu. Nicméně česká pravice si hlídá, aby zejména daně fyzických osob nebyly vysoké a k tomu se přidává i nedostatečný výnos ze spotřebních daní. Při bližším pohledu na státní rozpočet lze potvrdit, že příjmy za pět let vzrostly o 29%, ale výdaje vzrostly o 43% (ceny vzrostly o 41% a HDP o 34%).
Ano, některé příjmy vzrostly hodně ( z emisních povolenek o 153 %, daň z příjmů právnických osob o 74%, pojistné na sociální pojištění o 37% či DPH o 33%). Naproti tomu výběr daně z příjmů fyzických osob poklesl o 5% a výběr spotřebních daní vyrostl pouze o 1%.
Pokles daní z fyzických osob ovlivnilo snížení zdanění zrušením superhrubé mzdy, zvýšení slevy na poplatníka a zavedení paušální daně. Prostě česká pravice, ať již ta vládní, tak i ta opoziční hraje s občany betla. Na jednu stranu jim sice ponechá více peněz, zejména těm nejvíce bohatým. Na straně druhé zvyšuje rozličné poplatky a svojí špatnou energetickou politikou zdražuje výdaje domácností. Na to nejvíce doplácí chudší domácnosti a střední třída.
Spotřební daně, na rozdíl od daní jiných, nejsou automaticky valorizovány a proto rostly většinou pomaleji než inflace. Proto platí, že výnosy ze zdanění práce rostou automaticky a rychleji než zdanění cigaret, benzínu či alkoholu. A to přesto, že se i spotřební daně zvyšují konsolidačním balíčkem současné vládní pětikoalice.
Veřejné finance jsou dobrý sluha, ale zlý pán. Cílem má být například kvalitní a dostupné veřejné služby a růst životní úrovně většiny občanů. Zároveň státní rozpočet a zejména jeho výdaje ukazují priority státu. Z tohoto pohledu politika pravice jde cestou snižování životní úrovně většiny občanů, kromě těch nejbohatších. Jde cestou „ořezávání“ a zdražování veřejných služeb. Podporuje vojenské výdaje, namísto zdravotnictví a vzdělávání. Vláda i současná pravicová parlamentní opozice trvá na nízkých mzdách zaměstnanců a na snižování mandatorních výdajů.
Suma sumárum, to, co česká pravice ponechala zaměstnancům formou zrušení superhrubé mzdy (propad příjmů státního rozpočtu o více jak 100 miliard korun ročně) si bere zpět konsolidačním balíčkem, snížením valorizace penzí a zisky z vysokých cen energií a potravin. Zároveň hodlá snížit kvalitu a dostupnost veřejných služeb. Přitom je jasné, že na zrušení superhrubé mzdy vydělali toliko vysoko příjmoví zaměstnanci.
Pokud nepůjdeme cestou progresivního zdanění fyzických osob, pokud se nenastaví spravedlivější zdanění podnikatelů a živnostníků, pokud stát nenastaví jasnou regulaci šedé ekonomice a daňovým únikům, pak ke zlepšení příjmové stránky rozpočtu nedojde. A strukturální deficit státního rozpočtu bude nadále přetrvávat a státní rozpočet nebude připraven čelit podobným katastrofám, jako byly v minulosti povodně či pandemie covidu.