zrušení senátu
Plánujete něco, co by pozvedlo prestiž senátu? K čemu nám je 81 senátorů, když o některých z nich nikdo neslyšel? Vás aspon ctí, že odpovídáte, jiní se ale najdou čas ani na to!!!!!! Doufám, že mi neodpovíte obecné fráze o významu senátu, protože i o tom se dá spekulovat. Slovensko senát nemá a je snad méně demokratické než Česko?
Zajímá Vás také odpověď na tento dotaz? Podpořte dotaz tlačítkem níže a my Vám odpověď zašleme na e-mail. Nicky uživatelů, které zajímá odpověď budou zobrazeny níže.
Prozatím dotaz nikdo nepodpořil. Buďte první! .)
Odpověď
Dobrý den,
děkuji Vám za dotaz. Senát vždy nebývá středem pozornosti médií, tudíž i není tak přímo na očích lidí. Jeho kontrolní a stabilizační role není tak dobře uchopitelná, aby se o něm denně mluvilo. I když se ve spolupráci s médii informovanost o dění v Senátu v poslední době velmi zlepšila, je stále na čem pracovat.
Senát může působit nesrozumitelně v očích lidí a je tedy hlavně na nás, senátorech, abychom vysvětlovali, v čem je jeho přínos, a souhlasím s Vámi, že o tom nelze hovořit v obecných frázích. Pokusím se tedy být konkrétnější.
Jak bývá zvykem a i vy to naznačujete, že instituce sama o sobě není nic, ale záleží na lidech v ní. Senát již mnohokrát prokázal, v čem je jeho síla. Opravuje či mění zákony, které obdrží ze Sněmovny, a vrací je do dolní komory k opětovnému hlasování. Poslanci je pak buď odsouhlasí v opravené verzi, nebo setrvají na své původní verzi, případně je neschválí vůbec. Tak jsou nastaveny zákony. Statistika za poslední čtyři roky říká, že v šedesáti případech vrácených zákonů s pozměňovacími návrhy zpět do Sněmovny senátní verze prošla ve 39 případech. Tudíž senátní pojistka funguje.
V minulosti se ušetřilo, i díky zásahu Senátu, mnoho finančních prostředků, např. neodsouhlasením nákupu nadzvukových letounů Gripen, úpravou zákona, kdy hrozilo zastavení výběru financí z loterií, či rázným snížením sazby za obnovitelné zdroje apod.. Senát také zafungoval v době krize ve Sněmovně, kdy dolní komoru zastoupil schválením nezbytných zákonných opatření. Ta se týkala změn daňových zákonů souvisejících s novým občanským zákoníkem, zákona o veřejných zakázkách a také navýšení plateb za státní pojištěnce. Jsem přesvědčen, že v dnešní nestabilní době, kdy se část společnosti radikalizuje, Senát, jako jedna z komor s funkcí pojistky, ještě nabývá na významu.
Co se týká počtu zákonodárců a jeho porovnání v rámci EU vyplývá, že průměr počtu obyvatel na jednoho zákonodárce ve všech státech EU činí 39 655, v České republice pak připadá na jednoho zákonodárce 37 483 obyvatel. Z výše uvedeného je tedy patrné, že Česká republika co do počtu poslanců a senátorů nijak nevybočuje z evropského průměru.
Jednotliví senátoři nemají pouze povinnosti související přímo s legislativním procesem (práce ve výborech, podvýborech nebo komisích a na schůzích Senátu), v parlamentní diplomacii nebo také v pořádání odborných seminářů a konferencí v souvislosti s projednávanými zákony, ale významný díl naší práce spočívá v naší činnosti pro region, za který jsme byli zvoleni. Většinový volební systém nám dává velmi silný mandát, ale také o to větší odpovědnost vůči lidem u nás, kterým pak skládáme účty ve volbách. Pokud někdo mimo jiné pomůže s výstavbou například nového sportovního hřiště, nebo kanalizace či čističkou odpadních vod, tak věřte, že to se do celostátních médií dostane velmi těžko, ale pro rozvoj regionu to může být velmi klíčové. Rovněž pomoc a rady jednotlivým občanům, kteří se v našich volebních obvodech na nás obrací se svými problémy, je velice záslužná.
Pro nás je výsledek naší práce ohodnocen volbami. Senát, jako horní komora, má ten luxus a mohu říci i výhodu, že jeho rozhodování bývá často nesvázané politickými rozhodnutími. Členy se mohou stát i nezávislí kandidáti, kteří nejsou spjati dokonce se žádnou stranou.
Tudíž debaty bývají velmi konstruktivní, založené na koncensu a i kultura debat je na vysoké úrovni.
Rozumím, že například informace o tom, že český Senát je z hlediska přijímání a připomínkování evropské legislativy druhou nejaktivnější komorou v Evropské unii, je velmi obecná, ale práce v tomto smyslu odvádíme, s prominutím, mraky. Bohužel přímý, okamžitý, hmatatelný důsledek z toho není, ale v širším kontextu je to obrovsky důležité a regionů se to v důsledku dotkne například ve formě poskytnutých dotací. I to je práce Senátu.
Ještě jednou děkuji za dotaz a přeji hezký den.
Ivo Bárek, místopředseda Senátu P ČR