Pro mnohé možná překvapivě, ale kolonám se dá předcházet dobře organizovanou dopravou v klidu neboli parkováním. Z několika studií vychází, že v centru Prahy až 40 % dopravy tvoří „hledání parkovacího místa“! Pokud tento nešvar odstraníme a poskytneme lidem zároveň možnost svého plechového miláčka bezpečně odložit na metru, hustota dopravy výrazně klesne. A jak toho chceme docílit? Vybudováním ucelené sítě parkovišť P+R na základě dopravních proudů vozidel a na základě struktury pohybu osob. Již dnes má Praha k dispozici díky mnoha telematickým řešením tolik dat, že je možné správně dimenzovat místa a počty parkovacích míst. Musíme dát pohodlnou možnost zaparkovat a pokračovat do práce metrem i těm občanům, kteří sice v Praze nebydlí, ale pracují zde. Stačí se podívat například na oblast okolo Smíchovské komory, kde běžně ve všední den parkuje až 70 % vozidel s mimopražskou RZ. Pokud dojíždějící za prací nechají svá auta v P+R parkovištích, tak se nám budou lépe řešit hned dva problémy naší metropole a to parkování rezidentů před vlastním domem a zároveň hustota dopravy. Představte si, že v ulicích Prahy bude jezdit o 30 000 vozidel denně méně a navíc nebudou nekonečně kroužit při hledání parkovacích míst. Samozřejmě víme, že člověk je tvor pohodlný a proto náš koncept P+R je takový, aby každý kdo přijíždí do Prahy, raději zvolil zaparkování v P+R, zakoupení kávy, speciální zvýhodněné denní jízdenky na MHD a pokračování v cestě do centra metrem, než mnohem dražší způsob dopravy a tím je zaparkování v centru. Na to samozřejmě musí navazovat dostatečná hustota spojů metra tak, aby každý, kdo zvolí MHD, byl spokojený se svojí volbou, ale o tom až někdy příště…
Ing. Jan Skalický
předseda dopravní komise politického hnutí PRO PRAHU
a kandidát na starostu Prahy 5