Vodní tramvaje by spojily břehy tam, kde chybí mosty, čímž si cestující zkrátí cestu na druhý břeh o desítky minut. Vodní tramvajové linky jsem podporoval už jako někdejší šéf Ředitelství vodních cest. Pravidelné linky by jezdily napříč Vltavou a spojily by místa, kde povrchová doprava vázne. Máme vytipováno 23 nových přístavišť, která budou navazovat na cyklostezky a další volnočasové aktivity. Vodu chceme využít zejména při přepravě obyvatel, vodní tramvaje zavedeme např. pomocí systému vodní obslužnosti ze Smíchova do Podolí. Vodní tramvaj se v Praze objevila již před šesti lety, byť jenom dočasně, při rekonstrukci Vyšehradského tunelu. Pro cestující se tehdy uzavřela důležitá trať mezi Podolím a Výtoní bez možnosti objezdu. Náhradní vodní tramvaj mezi Podolskou vodárnou a Výtoní tak pomohla vyřešit dopravní situaci v oblasti Vyšehradského tunelu.
Smyslem dopravy je spojení lidí, zkrácení vzdáleností, úspora času, přeprava zboží. Řada projektů, které chci prosazovat, mají stejný účel - spojit lidi. Tak jako Radlická radiála spojí dálnici s okruhem a vyvede tisíce aut z centra Prahy 5, Dvorecký most spojí Prahu 5 s Prahou 4 a vyžene další tisíce aut ze Smíchova, prokopská lanovka spojí dvě velká sídliště, je vodní tramvajová linka další možností úspory času, čistšího vzduchu a zkrácení cesty mezi jednotlivými lokalitami.
V koncepci vodních tramvají se počítá s dobudováním potřebné infrastruktury přístavišť, kde bude možno zakotvit, natankovat nebo odevzdat odpad. Vodní tramvaje se budou pohybovat v rámci jedné jezové zdrže, aby cestující nemuseli trávit 20 minut v plavební komoře. Plánovaná podoba moderních vodních tramvají s elektrickým pohonem, které pojmou zhruba 30 osob, a budou uzpůsobeny pro přepravu kočárků, invalidních vozíků a kol, brázdí řeky např. v Marseille, Krakově, Ženevě či Istanbulu.
Ing. Jan Skalický, předseda dopravní komise politického hnutí PRO PRAHU,
kandidát na starostu Prahy 5