Sesypal se na mne za to celý tehdejší politický i mediální
establishment s tím, že podrývám českou vyjednávací pozici, že je to
„anti-evropské“ atd. (dobové citáty jsou opravdu půvabné). Mám za to, že
mne to opravňuje ke konstatování, že dnes není naše „nečlenství“ v EU
zrovna na pořadu dne, aniž bych mohl být obviňován z konjunkturalismu.
Zároveň považuji za nutné se teze Václava Klause o možném vystoupení z
EU zastat – resp. zastat se možnosti o ní vést svobodnou debatu,
netabuizovat ji, nevylučovat ji z evropského diskursu. Škoda jen, že
samotné toto téma je již na samém začátku pro diskusi devalvováno
Klausovým, pro mne nepochopitelným, spojenectvím s tragikomickým
uskupením Jany Bobošíkové nebo jeho obhajobou od neméně tragikomické
figurky mediálního prostoru, Petra Hájka. Ale zpět k věci.
Evropská
unie je v hluboké systémové a institucionální krizi, o tom není pochyb.
Začínají si to uvědomovat občané členských zemí, ale i některé vlády.
Snad jediné instituce, kterým to nedochází (a asi nikdy nedojde) jsou
Evropská komise a Evropský parlament. To je logické, jsou existenčně
závislé na prohlubování integrace směrem ke kvazi-státnímu celku.
Federalisté všech politických barev i odstínů (od křest´anských
demokratů přes socialisty a liberály až po zelené) proto navrhují další
utužení integračního rámce jako všelék na neduhy, způsobené právě
integrací. Jak už bylo mnohokrát trefně řečeno, připomíná to snahu o
hašení požáru dalším přiléváním benzínu. Nejenom že začne hořet ještě
víc, ale na konci zpravidla přijde exploze.
Je řešením za této
situace z EU vystoupit, ted´ či v blízké budoucnosti ? Podle mě není.
Nehodlám se ted´zabývat technicko-legislativními detaily takového kroku,
i když si troufnu říci, že by to bylo o mnoho řádů složitější, než
dělení Československa. Nehodlám ani spekulovat o tom, zda lze v dohledné
době vůbec pro tento krok vygenerovat většinovou podporu veřejnosti
(připustíme-li, že byl-li náš vstup podmíněn referendem, tak by mělo být
i naše vystoupení). Uvedu jeden jediný argument, týkající se obchodu :
předpokládám, že i stoupenci našeho vystoupení z EU chtějí, aby ČR
zůstala členem EEA (evropského ekonomického prostoru), stejně jako země
EFTA (Norsko či Švýcarsko). To ovšem předpokládá, že drtivá většina
eurounijní legislativy (která se týká právě tak či onak vnitřního trhu)
zůstane v ČR zachována i po našem vystoupení, které tak na tyto naše
závazky nebude mít žádný dopad. Kdo si myslí, že se z této legislativní
sítě můžeme tak snadno vyvléci, mýlí se. Jakákoliv taková snaha může být
„honorována“ příslušnými obchodními sankcemi, což by v situaci, kdy
přes 80 % procent našeho exportu směřuje do EU, představovalo značné
riziko. Naše členství v EFTA, po případném vystoupení z EU, také není
automatickou samozřejmostí. A ponechávám stranou celé politické zákulisí
EU, v němž by nepochybně nevládla ani ta nejmenší snaha vyjít nám
jakkoliv vstříc při sjednávání nového obchodně-smluvního rámce vztahů s
EU – už jen proto, aby nás nikdo další nenásledoval.
Obávám se
proto, že když už jsme do EU jednou vstoupili, nezbývá nám, než se
napřed pokusit jít pomalou, bolestivou a málo atraktivní cestou reformy
EU zevnitř. Základní pilíře této reformy by měly být zhruba následující :
–
zásadní revize celého systému komunitárního práva, odbourání zbytečné
legislativy (což lze učinit pouze z úrovně EU, nikoliv národních států)
–
zpružnění smluvního systému EU směrem k tzv. vícerychlostní EU (tedy
možnost opustit, či nepodílet se na některé komunitární politice EU,
podle vlastní národní preference)
– trvat na daňové autonomii členských zemí
– nepřipustit navyšování evropského rozpočtu či zavádění jeho vlastních zdrojů
Je
možno pokračovat v popisování dalších detailů, ale už tyto první čtyři
zásady by znamenaly psychologický průlom do celého dosavadního
evropského paradigmatu. Je to vůbec reálné ? Jistou naději skýtá plán
britského premiéra Camerona, který by se po roce 2015 chtěl pokusit o
dojednání nového, pružného smluvního vztahu Velké Británie a EU a pak
jej předložit voličům v referendu. Nemá se ovšem jednat pouze o jakýsi
„extrabuřt“ pro Británii, ale pro obecně platná pravidla, které bude pak
moci využít v případě svého zájmu každá členská země.Proto bychom tento
záměr měli podporovat.
Pokud má být taková snaha úspěšná, je
ovšem třeba pro ni vytvořit patřičné mezinárodní politické zázemí,
platformu, která bude tento směr politicky prosazovat a obhajovat. ODS
může být docela hrdá na to, že se od roku 2009 na tomto projektu jako
jeho spoluzakladatel, společně s britskou Konzervativní stranou podílí
(skupina ECR v EP – www.ecrg.eu, aliance AECR). Vzhledem k nárůstu
eurokritických nálad v mnoha zemích EU se dá očekávat posílení tohoto
proudu na evropské politické scéně, po eurovolbách 2014 i později.
Je
také namístě říci, že kurs Nečasovy vlády vůči EU byl správný –
nestrčili jsme hlavu do každého chomoutu, připraveného v Bruselu,
odmítli jsme bankovní i fiskální unii. Úkolem ODS pro nejbližší
budoucnost je nepřipustit vstup ČR do eurozóny (proto tento krok
podmiňujeme referendem) a vyhnout se tak dalším ekonomickým i politickým
závazkům, s tím spojeným.
Závěrem : teprve až budou všechny
možnosti reformy EU vyčerpány, teprve až se ukáže, že je reforma
neschůdná či neprůchodná – teprve pak je načase se začít seriózně bavit o
našem vystoupení z EU, ne dříve. Jinak zapřaháme vůz před koně. A pokud
někdo již předem prohlašuje reformu EU za neproveditelnou, je to možná
dobré pro novinové titulky, ale není to v tuto chvíli ani reálná, ani
realistická politika.
Ing. Jan Zahradil
předseda poslaneckého klubu EP
1. místopředseda oblastního sdružení