Jindřich Vařeka tuto situaci vítá. „Jsme na samém počátku. Potíže běžkařů, ale i jiné problémy související s rozvojem turismu v Brdech, je třeba řešit efektivně a především koncepčně. Řešením je destinační společnost,“ znovu připomíná starosta.
Jeho slova potvrzuje ředitel Petr Švadlena s tím, že velmi pozitivně vnímá iniciativu Města Příbrami a také snahu o řešení situace. „Pro VLS není problémem svoji činnost zájemcům o zimní sporty v zimních měsících přizpůsobit,“ vysvětluje ředitel Švadlena s tím, že VLS doposud neměly partnera, který by s uceleným návrhem běžkařských tras v Brdech přišel.
„Pro systémové řešení, schválení a vyznačení běžkařských tras musí tento proces zastřešit nějaký mediátor. Ať už obec, agentura, či sdružení, které povede celý proces od návrhu tras, projednání návrhu s vlastníkem, s orgány ochrany přírody až po jejich vyznačení a vlastní údržbu přímo v terénu,“ doplňuje Švadlena a pokračuje: „Proto děkujeme iniciativě příbramského starosty, který záležitost pro tento rok zastřešil.“
Jaké běžecké trasy jsou tedy schopny VLS pro sportovce zachovat ve sjízdném stavu? „Abychom umožnili běžkařům využít současné příznivé podmínky, musíme přijmout mimořádná opatření. Jedno z nich může být dočasný přesun našich hospodářských aktivit mimo dotčenou oblast a snížení intenzity zimní údržby komunikací,“ konstatuje dále ředitel Švadlena s tím, že návrhy komunikací, které od sportovců VLS obdržely, byly pečlivě posouzeny.
Petr Švadlena však dále připomíná, že zastavit zimní údržbu páteřních komunikací ve správě VLS nemůže, protože není možné opomenout povinnost zajistit sjízdnost komunikací pro potřeby Armády České Republiky, složek IZS a dalších subjektů s oprávněným důvodem pro vjezd do prostoru bývalého vojenského újezdu, současné CHKO.
„Na modře vyznačených komunikacích nebudeme provádět zimní údržbu. Pokud nastane akutní potřeba pro jejich zprovoznění (pyrotechnická činnost AČR, IZS a pod.), provedeme pouze prohrnutí a posyp jen v nezbytně nutných místech,“ vysvětluje Petr Švadlena a pokračuje: „U červeně označených komunikací vyhovět nemůžeme, poznámky proč to nelze, jsou napsané černou barvou“.
Návrh běžkařů ze dne 18. 1. 2017
Orlov:
1. Cesta směrem na Slaninskou ke Kozičínské hájovně
2. Cesta na druhou stranu směr Orlov rozcestí, dále k Podlesí – žlutá turistická
3. Okruh Třemošná tam je to jasné a na běžky jednoznačně nevhodné – pouze pro pěší, vzhledem k převýšení a terénu.
Kozičín:
1. Kolem vodárny, směr Bohutín, dále napojení na Prokopskou - celá Prokopská až na Pilskou.
2. Slaninská k hájovně, dále směr Pilská – dále cesta Struhy na Žernovu (nad Láz)
3. Slaninská směr Pilská – dále na rozcestí k Třemošenské – Třemošenská pod Třemošnou
4. Slaninská – dále rozcestí k Třemošenské, dále po Buršovské, Káňská, napojení na Čihadelskou směr Carvánka.
5. Slaninská – dále Perkanská směr Láz.
6. Slaninská – Čihadelská směr Tok (rozcestí Na Carvánce).
Vyjádření VLS: V celé oblasti kolem Slaninské cesty probíhá těžba, komunikace je nutná pro výrobu a odvoz dřeva a bude udržovaná posypem.
Láz (Žernova):
1. Směr Skelná Huť, dále Perkanská směr Pilská
2. Struhy směr Pilská
Vyjádření VLS: Na Struhách a kolem Pilské začne za cca
3 týdny těžba a komunikace bude udržovaná posypem až v této době. Do té
doby – cca do půlky února bude komunikace bez údržby.
Silnice směr Nepomuk - Rozcestí směr Vranovice
1. Andělská, dále na Kormundovku, zpět Havelská, Andělská - okruh
2. Andělská, dále Borská, odbočka na Tockou, směr Praha
3. Andělská, Planýrka, Nepomuk
Vyjádření VLS: Kolem Andělské cesty probíhá těžba, cesta je a bude místy ošetřena posypem, ne v celém profilu a délce.
Nepomuk
1. Planýrka, Borská, Pražská linka, Tocká, Dřevěnka, zpět Nepomuk – okruh i s vrcholem Praha
2. Dřevěnka, Pražská linka, směr Na Rovinách, dále směr Praha, na Tockou, zpět po Dřevěnce na Nepomuk
Vyjádření VLS: Příjezdové komunikace směrem k zařízení na vrcholu Praha jsou a budou pravidelně udržované posypem