Ing. Jiří Dolejš

  • KSČM
Ústecký kraj Karlovarský kraj Plzeňský kraj Středočeský kraj Liberecký kraj Královéhradecký kraj Jihočeský kraj Vysočina Pardubický kraj Jihomoravský kraj Zlínský kraj Olomoucký kraj Moravskoslezský kraj Praha
Geomapa
Česká republika
0,27
muži 63%
ženy 36%
18+ 10%
26+ 27%
38+ 18%
50+ 43%

Průměrná známka je 0,27. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

Dotaz

20.07.2012 18:58:01 - maminka

Zadluženost a předluženost

Vím, že to je hodně široké téma, ale to, že už téměř 30% důchodců má min. 1 exekuci( dle ČSSZ) a několik milionů lidí je zadlužených a čekají je útrapy, zatímco splátkové firmy a banky bohatnou, to by chtělo změnu v zíákonech popdstatnou. Kdyby jste vyhráli volby a mohli toto řešit, jak? Myslím si, že to zajímá hodně lidí.Děkuji za odpověď.

Zajímá Vás také odpověď na tento dotaz? Podpořte dotaz tlačítkem níže a my Vám odpověď zašleme na e-mail. Nicky uživatelů, které zajímá odpověď budou zobrazeny níže.

Prozatím dotaz nikdo nepodpořil. Buďte první! .)

Odpověď

25.07.2012 19:24:30 - Ing. Jiří Dolejš

Dnes se mluví spíše o veřejném dluhu kterýse má snižovat - ten dnes znamená cca 157 tisíc korun na hlavu. I když dopadá na daňbové poplatníky, závazek nese veřejná vláda (stát, kraje, obce). jeho účetně razatní snižování oale shoršuje kupní sílu obyvatelkstva a tak zhošuje azdluženost domáýcností , na jejichž úkor je veřejný dluh řešen.

 Proti veřejnému dluhu totiž stojí dluhy privántí - kromě firem i domácností. Domácnosti v loni dosáhly dluhu 1098 mld korun (z toho je 773 mld půjček do bydlení a další jsou spotřebitelské úvěry). Před deseti lety byl dluh domácností na 143 mld ( z toho do bydlení 35 mld). Tento nárůst by sám o sobě neznamenal nic hrozného - určitý objem půjček může dorážet důvěru v budoucnost a obecně tyto čísla nevybočují z  evropského průměru. U nás také naštěstí nevznikla hypotéční bublina jako v USA, Britanii, irsku či v poslední době ve Španělsku.

Ale zhoršuje se struktura dluhů domácností především u spotřeby a takése shoršuje dostupnost veřejně krytých služeb. Obecně je důležité v jaké míře proti půjčkám stojí vklady obyvatel a jaká rizika jsou skrytá ve struktuře úvěrů - nejvíce riskantní jsou půjčky nebankovních poskytovatelů (splátkové firmy), ale i půjčky do bydlení (bypotéky) se už občas ukazují jako nedostatečně kryté. Mluvit o finanční gramotnosti je dne dost pozdě (byx´t je to důležité) - k řešení jsou dopady především na domácnosti na hraně sociálního propadu. Tady je především důležité hasit problémy ve fungování exekučního práva.

Dlouhodobé řešení je ovšem především v snižování nezaměstnanosti a perspektivní posilování kupní síly obyvatel. A to se dostáváme k alternativnímu konceptu hospodářské politiky země - kde nad škrty vítězí investice do rozvoje, daňové břemeno se rozděluje spravedlivěji mezi spotřebu, práci a kapitál a veřejné služby se zkvalitňují a ne omezují.