Jsem velmi vděčný Václavu Moravcovi, že konečně ukázal ve svém pořadu na živo poměry, které na ministerstvu školství už nějaký čas vládnou. Jasně byly předvedeny šrámy, respektive otevřené rány, tohoto rezortu. Zmiňme jen některé.
Prvním problémem, který je v poslední době velmi probíraný, je neuspokojivé čerpání peněz z Bruselu. Za naprosto nedostatečné plnění nese plnou zodpovědnost nejvyšší nadřízený vedoucího kompetentní sekce na MŠMT, tedy Josef Dobeš. Právě on také vystřídal během pouhých 18-ti měsíců pět vedoucích daného útvaru. Nic na tom nezmění ani ministrova snaha odklonit (nikoli v Kocourkově smyslu slova) vinu za špatný management na Jana Vitulu (TOP 09), který se proslavil tím, že v Událostech a komentářích obhajoval školné tvrzením, že studenti si přeci mohou na edukační poplatky vydělat při sběru jahod ve Velké Británii. Zajímavá myšlenka.
Druhou bolístkou pana ministra je i jeho, jak jsem již naznačil, personální politika. Jen několik strohých čísel. Za rok a půl protočil na klíčových postech pět vedoucích kabinetu, čtyři tiskové mluvčí a čtyři náměstky pro vysoké školy. Každý, kdo někdy řídil nějaký tým lidí, ví, že pracovníci se seznamují s danou agendou v horizontu několika týdnů (i měsíců) a teprve po letech se z nich stávají opravdoví experti v konkrétní oblasti. Bohužel, tady se vše dělá naopak a výsledky celku to jen potvrzují.
Další, co bych rád zmínil, je zavedení školného. Jsem opravdu velmi rád, že proti tomuto asociálnímu kroku se začaly konečně ozývat i vysokoškolské senáty. Snad již vysokoškolští studenti nadobro pochopili, kdo je hrobníkem českého vzdělávání. To ještě před volbami v roce 2010 nebylo samozřejmostí a mezi studenty VŠ byste možná až po týdnu našli příznivce jiného názoru (např. z ČSSD). Dnes se karta, věřme, obrací.
Státní maturity, těmi bych rád uzavřel krátký výčet z dlouhé řady problémů, které, jak se zdá, Josefu Dobešovi vrásky na čele nedělají. Státní maturity jsou dle mého názoru dobrým projektem a jsem rád, že to v pořadu od reprezentanta naší strany zaznělo. Kontury, které má současná podoba státní maturity, jsou ale groteskní a bez váhání bych celý současný projekt nazval paskvilem.
Jak uvedl v pořadu expert na problematiku školství a prorektor pardubické univerzity: „Nešťastné je, jestli pan ministr svým slovům dokonce i věří. Protože to pak vylučuje i následnou odbornou diskusi“. Tento parafrázovaný výrok je bohužel aplikovatelný na celou vládu.