Kaczynský říká: „Zákonem Polska je katolická církev a její učení. Polsko nemůže být bez církve a vítězství PiS je zároveň potvrzením její síly. Proto každá ruka pozdvižená proti církvi míří proti Polsku a národu.“
Soudný člověk se při přečtení takových slov musí otřást. To, že polský národ je za mnoho ve své historii vděčný katolické církvi, je zřejmé. Ale v 21. století prohlašovat, jak to dělá Kaczynský: „Ve jménu Boha všemohoucího, děkujte prozřetelnosti za dar nezávislosti,“ což má být zahajovací formule nově upravené polské ústavy, je děsivé.
Pokud se dosavadní ústava v úvodu preambule odvolává na polský národ, což znamená všechny občany Polska bez rozdílu, PiS chce novou ústavu, v níž už není místo pro Poláky, kteří jsou nevěřící, protestanti, pravoslavní či židé.
To je potřeba si uvědomit. To dříve nebo později povede k vylučování z národa, tak jak jsme to zaznamenali mnohokrát v dějinách, a to nejen v čase diktatur, jakým byla komunistická či předtím nacistická diktatura, které z národa vylučovaly tu buržoazii a její tzv. exponenty, anebo, v případě nacistů židy, Romy, homosexuály, duševně a tělesně postižené osoby a další.
S vlivem katolické církve to není možné přehánět ani u nás
Ještě větší vášně bude ovšem v polské společnosti vzbuzovat zákon o interrupcích, který má vést k úplnému zákazu umělého přerušení těhotenství. Absolutní zákaz potratů požaduje katolická církev právě za velké podpory PiS. Tento zákaz interrupcí se bude vztahovat i na ženy, které otěhotní v důsledku například znásilnění. To už je přímo středověká temnota. A samozřejmě, že bude mít především sociální rozměr, protože ženy, které nechtěně přijdou do jiného stavu a mají peníze na provedení potratu, mohou tento zákrok podstoupit v cizině. Například v České republice.
Chybí už jen dovětek v zákonu, aby byly tajnou policií dohledávány ženy, které takovýto zákrok v zahraničí podstoupily a aby za to byly potrestány vězením.
Člověk, který se pohybuje v liberálních politických, právních a demokratických hodnotách moderní evropské společnosti, musí nutně zpozornět, pokud se v sousední zemi, jejíž lid je nám tak přátelsky nakloněn, začínají objevovat takovéto excesy.
Je potřeba si také uvědomit, že to s vlivem katolické církve není možné přehánět ani u nás. I na základě současné polské zkušenosti je potřeba vědět, že tito hošani, pokud by získali širší společenskou podporou, by opět vystrčili růžky. A to byl možná také jeden z důvodů, kromě materiálních zájmů, k uskutečnění neuvěřitelně rozsáhlé a pro stát silně nevýhodné restituce církevních majetků, jak k ní u nás zásluhou pravicových vlád, zejména stran ODS a TOP 09, došlo. Díky využití majetku a peněz, by katolická církev mohla v české společnosti obnovit svůj ideový monopol. Naštěstí však nejvyšší katolický klérus sám hatí tento obecný a skrytý záměr svou chamtivostí, když změnil českou katolickou církev v realitní kancelář, a tím ztratil zbytky společenského kreditu, který tato církev získala díky zvěčněnému arcibiskupu Tomáškovi po pádu komunistického režimu v počátku devadesátých let.