Hromadnou dopravu osob v krajích mají v kompetenci kraje. Ve všední dny se autobusovou dopravou dopravuje do zaměstnání a zpět 800 tisíc až 1 milion lidí. Pokud dojde ke stávce řidičů autobusů, musí si zaměstnanci ke své dopravě do práce zvolit jiný dopravní prostředek nežli autobus. Statisíce lidí nejspíše zůstanou doma…
Kraje v posledních letech vybraly provozovatele autobusové dopravy na svém území na základě, jak pevně věřím, férového výběrového řízení. A vítězné dopravní firmy, zaměstnavatelé řidičů, se rozhodly seškrtit své náklady právě na úkor řidičů…
Co na to hejtmani? Uvidíme. Nebude to pro ně vůbec lehký oříšek k rozlousknutí. Firmy budou trvat na dodržení vysoutěžených podmínek. Dopravní odbory budou hájit zájmy svých členů.
Dobrého konce pro vedení krajů tato záležitost ovšem nemá… Budou-li řidiči autobusů nějaký den stávkovat, půjde to na hlavy krajů, kde je zatím rozhodující silou ČSSD.
Jiří Paroubek