Trochu se podivuji výkonu českých médií, která ve své většině před
sněmovními volbami v květnu 2010 hysterizovala atmosféru s tím, že naše
země směřuje s případnou vládou levice do Řecka a tedy k branám státního
bankrotu a nyní mlčí. Podívejme se v této souvislosti na vývoj dvou
významných makroekonomických ukazatelů, počínaje rokem 2005. Tím prvním
je vývoj českého státního dluhu v letech 2005 – 2013:
Jak je z údajů v obou tabulkách zřejmé, v letech 2005 – 2008 se dařilo
zastabilizovat dluh sektoru vlády kolem 28 %. Podobným způsobem –
bohužel již na jiné úrovni (kolem 46 %) může postupovat současná vláda.
Státní dluh sice i v těch letech absolutně rostl, ale HDP tehdy vzrůstal
rychleji nežli dluh vlády.
Pravá dluhová povodeň nastala po roce 2008, za pět následujících let se
státní dluh zvýšil o ohromujících třičtvrtě bilionu, tedy průměrně
zhruba o 150 mld. Kč ročně (!).
Nečasova vláda ve státním rozpočtu škrtala a škrtala až v letech 2012 a
2013 dovedla zemi k poklesu HDP. Přitom strukturální deficit po
peripetiích vzestupu v letech 2008 a 2009 byl ještě v roce 2013 vyšší,
nežli byl strukturální deficit před „reformami“ Topolánkovy a Nečasovy
vlády. Prostě reformy se moc nepovedly. Přivodily ve finále hospodářský
pokles a pokles reálných příjmů obyvatelstva (léta 2012 a 2013). Chtělo
to zkrátka jiné pojetí reforem, reformy permanentní a ne skokové.
Základní cesty k vyrovnanému hospodaření státu jsou v zásadě dvě:
1. obnovení robustnějšího hospodářského růstu, což je možné nejdříve od roku 2016 v rozsahu 3 - 4% růstu HDP;
2. změna struktury daní a efektivnější výběr daní.
Růst hospodářství meziročními tempy mezi 3 – 4 % by v roce 2016
znamenal meziroční přírůstek daňových příjmů mezi 40 – 45 mld. Kč. K
dosažení vyrovnaného nebo dokonce přebytkového státního rozpočtu je však
potřeba dosahovat robustního hospodářského růstu nejlépe tři roky po
sobě. Tedy pokud se vláda nechce vzdát rozumné sociální politiky
(valorizace důchodů, růst mezd veřejných zaměstnanců, rozvoje institucí
sociálního státu).
Vláda může udělat pro podporu hospodářského růstu mnohé a měla by začít
nejlépe hned. Mezi prioritami vládního prohlášení ovšem tento cíl
nenacházíme.
Vláda by měla především velmi cílevědomě postupovat při čerpání
evropských peněz z té staré finanční perspektivy (2007 – 2013),
zachránit, co se ještě zachránit dá a zejména v té nové (na léta 2014 –
2020). Postavit priority a zahájit cílevědomé čerpání těchto peněz.
Hledat cesty k přilákání významných zahraničních investorů do republiky
a zvětšit tak příliv zahraničních investic v objemech dosahovaných v
letech 2005 – 2007.
Rychle obnovit tempo veřejných investic, což ovšem bude do značné míry
běh na delší trať. Administrativa ministerstev musí rychle přikročit k
přípravě chybějící projektové dokumentace, výkupům pozemků atd. Zejména
mám v této souvislosti na mysli liniové stavby. K dokončení celé
dálniční sítě v naší zemi potřebujeme postavit ještě cca 1 700 km nových
dálnic. Peníze ovšem nejsou to jediné, co je potřeba.
Nová vláda může mnohé udělat při formulaci a prosazení programů k
obnově výstavby komunálních, sociálních a družstevních bytů. I to může
pomoci českému stavebnictví, na nějž navazuje celá řada dalších oborů, z
žalostné situace, v níž se nachází.
Ke zvýšení dynamiky výstavby veřejných staveb je konečně třeba začít využívat nástroje, jakým jsou např. PPP projekty.
K podpoře veřejných investičních projektů s vysokým multiplikačním
efektem (výstavba bytů) a k podpoře exportu je možné použít finanční
prostředky, které jsou bez užitku dlouhá léta na účtech státních firem
(přes 20 mld. Kč).
Nový ministr financí se chce vydat cestou zlepšení výběru daní. To je
jistě chvályhodné. Otázkou je, co se může v této disciplíně reálně
povést. Kromě registračních pokladen nebo adekvátního rozpočtového
opatření („chorvatského modelu“) A. Babiš zatím s žádným konkrétním
návrhem na zlepšení výběru daní nepřišel. Upřímně, on ani neexistuje.
Představa, že subjekty začnou s příchodem nové vlády platit vyšší daně,
je naivní. Také nejbližší spolupracovníci ministra financí se veřejně
vyjadřují mnohem realističtěji a zdrženlivěji nežli on.
Vláda se zatím nechce zabývat případnou změnou struktury daní.
Nepochybně je ekonomicky i morálně plně ospravedlnitelné zavedení druhé
sazby korporátní daně pro velké firmy více nebo méně oligopolního
charakteru nebo chcete-li s dominantní pozicí na trhu ve svém oboru. Ze
země v letech 2008 – 2012 odcházelo každoročně v průměru cca 250 mld. Kč
dividend do zahraničí, na účty mateřských společností. Rozumné by bylo,
aby v republice zůstalo z těchto peněz např. 30 až 40 mld. Kč, jistě by
to nevedlo ke strádání zmíněných velkých, velmi ziskových firem se
zahraniční účastí. A malých a středních českých firem by se tato daňová
změna nedotkla.
Jisté možnosti pro růst daňových příjmů státu lze vidět v zavedení daně
z finančních transakcí či u majetkových daní (daň z nemovitosti u
majetků nad určitou hranici).
Nová vláda, respektive její premiér, by měl na úrovni Evropské rady
požadovat společný postup zemí EU při eliminaci daňových rájů, a to v
prvé řadě v Evropě.
Souhrnně tedy lze říci, že pouze za situace robustního hospodářského
růstu a určitých změn struktury daní (případně zefektivněním jejich
výběru) bude možné srazit rozpočtový schodek státu a současně vytvořit
prostor pro růst reálných příjmů obyvatelstva a rozvoj institucí
sociálního státu. Růst reálných příjmů posílí spotřebu obyvatelstva, což
se zpětně pozitivně promítne v hospodářském růstu.
Mezi hlavními cíli vlády mně tedy chybí intenzivní podpora
hospodářského růstu, úsilí o snižování schodku státního rozpočtu a
zafixování dluhu sektoru vlády dlouhodoběji kolem úrovně 46 % HDP.