Moje konkrétní zkušenost z živnostenského podnikání mě vedla před
lety k tomu, že jsem podpořil některá, pro tuto sociální skupinu, velmi
užitečná opatření, která prosadila vláda pod mým vedením v roce 2005.
Mám v první řadě na mysli nákladové paušály, což byl velmi dobrý nástroj
jednak odstraňující administrativní zátěž, snižující náklady a
samozřejmě zvyšující jejich čisté příjmy. To živnostníkům dávalo větší
jistotu, zvyšovalo životní úroveň a rozšiřovalo jejich možnosti
investovat.
Pamatuji si také, jak jsem po nesmyslném zavedení
výdajových pokladních stvrzenek u všech živnostníků u nákupu zboží či
služeb nad 100 Kč v červenci 2005 prosadil rychlé odstranění této
hlouposti. Tohle opatření ministerstva financí mělo ve svých důsledcích v
podstatě šikanózní důsledky vůči malým podnikatelům a z hlediska
fiskálního nemělo velký význam.
Paušály pro živnostníky prosazené
v roce 2005 byly správnou cestou a v porovnání se změnami, kde byly v
té době uplatněny, byly úpravou velmi velkorysou. V úpravách nákladových
paušálů v roce 2009, prováděných vesměs podle návrhů z dílny ODS, se
plně projevil demagogický populismus této strany. ODS zkrátka věc silně
přehnala a navrhla paušály také pro pracovní kategorie, ve kterých se to
stát nemělo (advokáti) a vesměs tehdy došlo také ke zvýšení procentní
sazby paušálů i proti velkorysému řešení z roku 2005. Byl to další
daňový zásah, který snížil výběr daní u této skupiny občanů. ODS cynicky
– a vcelku oprávněně – očekávala, že živnostníci budou její hlavní
voličskou skupinou. To se ve volbách do sněmovny v roce 2010 skutečně
také stalo. V říjnu 2013 při sněmovních volbách už živnostníci ovšem
měli novou naději – ANO 2011 A. Babiše.
Podívejme se na to, jak se posledních 10 let vyvíjel výběr daní z příjmu OSVČ:
Rok V mil. Kč
2004 24 040
2005 26 583
2006 17 854
2007 17 003
2008 17 749
2009 5 565
2010 7 987
2011 2 939
2012 3 261
2013 2 680
Z
hlediska příjmů státního rozpočtu je trend vývoje této daně
katastrofou. Jsem samozřejmě dalek nepřiměřených soudů J. Mládka o
parazitech v souvislosti se živnostníky. Myslím, že každá vláda by měla
uvažovat o tom, jak prosadit férové daně. Pro všechny sociální skupiny a
vrstvy společnosti, tedy i pro živnostníky.
Z vlastní zkušenosti
vím, že pro každého živnostníka je důležitější nežli sazba daně to, aby
byly zakázky, aby byla poptávka po jeho službách, po zboží, které
prodává anebo po službách, jež nabízí. A vyšší poptávka bude jen tehdy,
porostou-li reálné příjmy širokých vrstev lidí. A to se zatím neděje.
Po
překonání hospodářského poklesu české ekonomiky, kdy i živnostníci
zaznamenají v důsledku rozvoje koupěschopné poptávky výrazný růst
příjmů, bude možné začít dialog s reprezentanty živnostníků na téma
daní.
Stát by naopak měl vážně přemýšlet o tom, jakými cestami
pomůže jejich prosperitě. Jak např. dostat živnostníky k veřejným
zakázkám státu atd.
Text byl napsán pro Deník Referendum