20.10.2011 9:20:00
Jak se zbavit korupce?
Komentář Jiřího Paroubka.
Nevzpomínám si z poslední doby ale ani na žádnou oponenturu vládním krokům ze strany opozice, natož na nějaký její vlastní recept. Strana národních socialistů se hodlá na rozdíl od parodie na boj s korupcí hrané zejména stranou Věci veřejné, vážně tématem korupce zabývat a považuje jej za svou prioritu. Korupci chce ale také ofenzívně předcházet dříve, než se vyvine ve společensky zcela nezvladatelný jev. O korupci není možné jen mluvit. Korupce je jev historicky velmi starý, který se objevil již v raných fázích vzniku státu a v různých formách přetrvává stále.
Bylo by tedy naivní si myslet, že ji ze společnosti lze zcela vymýtit. Ambice jejího co největšího utlumení je ale reálná. Uvědomujeme si, že nejdůležitějším nástrojem boje proti korupci je prevence. Na počátku celého procesu je kvalitní legislativa, a to nejen trestněprávní. Nedostatek kvalitních právních předpisů je jednoznačně jedním z kriminogenních faktorů. Protože korupce je de facto průřezovým problémem, je třeba usilovat o průřezovou změnu právních předpisů. Právní předpisy musí být přitom snadno aplikovatelné, s jednoznačným výkladem a zejména musí být přijaty co nejrychleji. Orgány činné v trestním řízení musí být vybaveny kvalifikovanými odborníky s potřebnou dávkou erudice i schopnosti obyčejné lidské komunikace. Tak, aby jejich pracovníci mohli rozhodovat skutečně zákonně, spravedlivě, bez průtahů, vnějších vlivů či zásahů, s obavami z osobního pochybení a bez obav z jakékoli újmy v souvislosti s nezávislým a nestranným rozhodnutím. Zapojí se všemi možnými způsoby do procesu zvyšování právního vědomí občanů, hlavně mládeže. Orgány vězeňské služby pochopí, že základním posláním trestu není izolace, ale zejména příležitost k uskutečnění socializačně-integračních, vzdělávacích a výchovných programů s odsouzenými. Na základě využití poznatků psychologie, penologie a kriminologie budou individuálně během výkonu trestu odnětí svobody uskutečňovat penitenciární péči a spolupracovat v péči postpenitenciární po propuštění z výkonu trestu. Orgány státní i vnitřní kontroly budou více využívat své metodické činnosti v zájmu kvalitní aplikace právních předpisů zejména neprávními odborníky a podílet se tak na zvyšování obecného právního vědomí obyvatelstva. Smyslem kontroly bude mimo jiné upozorňovat na nedostatky v systémech, u nichž hrozí jejich zneužití pro trestnou činnost. Výzkum bude orientován na opravdu potřebné výzkumné úkoly a analýzy, z nichž bude možné čerpat, a na základě kterých bude možné sestavovat dílčí programy potírání korupční kriminality nebo je podle podmínek upřesňovat. Do spolupráce chceme zapojit Transparency International, profesní organizace, chceme více úkolovat Institut pro kriminologii a sociální prevenci. Orgány statistiky budou intenzivně sbírat podstatná statistická data, periodicky vyhodnocovat kvantitu trestné činnosti a svá zjištění předávat kompetentním orgánům, zejména vědeckým institucím.
Působení hromadných sdělovacích prostředků v procesu prevence je naprosto nezastupitelné. Média rozhodujícím způsobem ovlivňují veřejné mínění. Sdělovací prostředky mají tudíž velkou moc. Úkolem médií by mělo být cestou správného, úplného, avšak ve střízlivém množství podaného informování (o trestných činech, pachatelích, trestním řízení, účinných postizích pachatelů apod.) přispívat k autoritě orgánů činných v trestním řízení. Chceme co nejvíce zprůhlednit výběrová řízení, naším cílem je transparentní a veřejně kontrolovatelná činnost státních orgánů. Tak, jako je (až na výjimky) veřejné jednání před soudy, mělo by být veřejné i jednání orgánů státní správy. Hůře uplatitelným úředníkem bude ten, který bude nejen dobře zaplacen státem, ale také ten, který bude díky propracovanému systému státní služby vybrán jako nejkvalitnější osobnost. Samozřejmostí je, že nelze opomenout ani represivní stránku boje proti korupci. Chceme nejen zpřísnit trestněprávní sankce vůči pachatelům trestné činnosti spojené s korupcí, ale také nekompromisně po veřejných činitelích požadovat náhradu škody tam, kde špatně hospodařili se svěřenými prostředky státu nebo tam, kde jménem státu při výkonu veřejné moci rozhodnutím nebo nesprávným úředním postupem způsobili škodu. Chceme se vrátit také ke starému institutu připadnutí plnění státu pro subjekty, které získaly neoprávněný prospěch (bezdůvodné obohacení) v souvislosti s korupčním jednáním, což zjednodušeně řečeno znamená, že z takového subjektu stát v civilním řízení vymůže zaplacení zvláštní peněžní sankce ve výši rovnající se penězi vyjádřitelné škodě způsobené korupčním jednáním. Nechceme odmítnout - jak to vidíme často na parlamentní půdě - kvalitní nástroj boje proti korupci jen proto, že jej vymyslel a připravil náš politický soupeř. Tento závažný společenský problém, kterým korupce je, se přece týká nás všech a při jeho řešení musí jít žabomyší politické spory a války stranou.
Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje
0 příspěvků Vstoupit do diskuse
Komentovat článek
Tisknout