30.03.2010 13:19:00
Jakou reformu potřebuje české zdravotnictví?
Vystoupení Jiřího Paroubka na semináři "Jakou reformu potřebuje české zdravotnictví?"
Vážení hosté,
Dámy a pánové,
Vítám Vás všechny na dnešním semináři České strany sociálně demokratické k tématu českého zdravotnictví. Dnes zde budeme hovořit o stavu, ve kterém se systém poskytování zdravotní péče nachází, ale především bych byl rád, kdyby se naše debata orientovala na budoucnost. Včera na tiskové konferenci jsme se dozvěděli, že sociální demokracie prý hodlá částkou 650 mld. Kč rozvrátit v příštích 4 letech veřejné finance českého státu. Částka 650 mld. Kč údajných volebních slibů ČSSD podle ODS dokonce vzbudila značné podezření u pravicového tisku. Hospodářské noviny, které samy přepočítaly zmíněné „sliby“ jaksi přes palec a nadhodnotily je, hlásí rozdíl oproti mičurincům z dílny ODS více než 460 mld. Kč. Vidět včera na tiskové konferenci ODS p. Nečase a jeho tým byl opravdu jedinečný zážitek. Není horší situace, dámy a pánové, než když se do počítání pustí někdo, kdo to neumí. Nemůžeme všichni dělat všechno a p. Nečas evidentně není nejsilnější v počtech. Není to zkrátka jeho disciplína. Spíše to vypadá, že si ODS vysnila číslo, řekněme rovnou hausnumero 650 mld. Kč, ke kterému se usilovně, hlava nehlava dopočítávají. Jestli tohle má být důkaz ekonomické kompetence ODS, nezbývá nežli jim poradit: nechte to na skutečných odbornících. Na lidech, kteří tomu – na rozdíl od vás – rozumějí. Vy nevíte, o čem mluvíte.
Diskutujme o konkrétních opatřeních, které učiní náš kvalitní a fungující zdravotnický systém, který dosahuje v mezinárodním srovnání dlouhodobě velmi dobrých výsledků, ještě lepším, ekonomicky efektivnějším a více orientovaným na pacienty. Občan musí být středem zdravotní politiky.
Naše země se nachází v ekonomické krizi. Výkon našeho národního hospodářství loni klesal a zdravotnictví důsledky krize pociťuje obzvláště silně. Klesá výběr pojistného, roste počet nezaměstnaných a náklady na zdravotní péči zároveň neustále stoupají. Dost na to, aby se systém potýkal s mnohými těžkostmi. Při tom zdravotnictví musí čelit ještě větší hrozbě - útoku pravicových rádoby reformátorů - mičurinců, kteří se pomocí řady kroků chystají ovládnout značné finanční toky, které plynou naším zdravotnickým systémem. Programem ODS a TOP 09 je vyvést výraznou část peněz, které přicházejí do systému od občanů a státu ve formě zisků privatizovaných nemocnic a zdravotních pojišťoven mimo systém poskytování zdravotní péče. Chybějící peníze mají podle jejich zdravotnického programu nahradit poplatky nejrůznějšího druhu a zvýšená finanční spoluúčast pacientů. Pakliže se náš zdravotnický systém doposud poměrně solidně vyrovnává s těžkými důsledky ekonomické krize, útok Nečasových mičurinců může přežít již jen stěží. Není možné, aby občané, kteří si platí zdravotní pojištění, žili v obavách, budou-li si moci dovolit zdravotní péči pro sebe a své rodiny v případě zdravotních obtíží. Návrhy české pravice neberou vůbec v úvahu příjmovou realitu širokých vrstev českých občanů.
Sociální demokracie obecně ve své politice vychází z principu rovnosti. Zdravotní politika sociální demokracie stojí na zásadě, že všichni občané mají právo na ochranu zdraví. Jsme hluboce přesvědčeni, že zdravotní péče se má dostávat všem občanům na základě rovného přístupu, rovnosti. Přičemž zdravotní péči nevnímáme jako vydělenou, samostatnou politiku samu o sobě. Chápeme ji jako nedílnou součást systému sociálního zabezpečení, za kterou nese odpovědnost stát. Zdravý občan je základem jakékoliv fungující lidské pospolitosti, od úrovně rodiny až po stát. Proto sociální demokracie považuje zdraví občanů za součást trvale udržitelného rozvoje a prosperity české společnosti.
My, sociální demokraté, považujeme zdravotnictví za veřejnou službu, ke které musí mít všichni občané bez rozdílu rovný přístup. Rovný přístup ke zdravotní péči nelze garantovat jinak než systémem veřejného neziskového zdravotního pojištění, které je založeno na občanské mezigenerační solidaritě. Solidaritě zdravých s nemocnými a zdravotně postiženými. Solidaritě mladých s dříve narozenými, bohatých s chudými. S tím samozřejmě souvisí i spravedlivé přerozdělování prostředků vybraných na zdravotním pojištění, kdy zdraví přispívají na léčbu nemocných. Zdravotní péče musí být dostupná všem dle jejich individuálních zdravotních nároků.
Naši kritici z řad ODS a TOP 09 považují solidaritu za nevhodné slovo. Slova solidarita se štítí. Někteří se dokonce nestydí nazývat spravedlivé solidární přerozdělování krádeží. Sociálně demokratická vize solidárnosti ve společnosti a solidárního přerozdělování stojí na jasně definovaných pravidlech a podmínkách, za nichž k přerozdělování dochází. Podstata motivace k solidárnímu přerozdělování by pak měla být zřejmá každému člověku s elementární sociální inteligencí a empatií. Nikdo z nás, kteří dnes nejsme klienty našeho zdravotnického systému a nepotřebujeme akutně zdravotní péči hrazenou z veřejného neziskového zdravotního pojištění, nemá jistotu, že se karta v budoucnu neobrátí. To, že dnes jsem zdravý a nepotřebuji pomoc a solidaritu druhých, neznamená, že to zítra nebude jinak. Solidarita mezi zdravými a nemocnými je aktem občanské odpovědnosti. Je znakem vyspělosti národa.
Proto Česká strana sociálně demokratická rezolutně odmítá Nečasovy a Kalouskovy plány na transformaci našeho solidního veřejného zdravotnictví na privatizované Julínkovo zdravotnictví s.r.o. Odmítáme neodůvodněné a plošné zvyšování spoluúčasti pacientů. Odmítáme zavádění přímých plateb pacientů za zdravotní péči, na kterou má každý občan nárok ze zdravotního pojištění. Přímé úhrady za zdravotní péči jsou v rozporu s ústavním principem rovných nároků a rovné dostupnosti zdravotní péče pro všechny na základě všeobecného zdravotního pojištění. Jsme ostře proti vnášení tržních principů do oblasti zdravotní péče. Zdraví není business. Zdraví se nesmí devalvovat na pouhou komoditu. Moderní vyspělá společnost přístup ke zdravotní péči a moderním způsobům léčby svým občanům neodpírá. Naopak, snaží se, aby do systému byl co nejotevřenější a nejrovnější přístup. Bariéry ve zdravotnictví je nutné odstraňovat, nikoliv budovat. ČSSD je přesvědčena, že dosavadní praxe poplatků ve zdravotnictví se neosvědčila. Rozumná motivační spoluúčast pacientů je žádoucí, nicméně není možné ji realizovat formou asociálních poplatků, které mají za cíl zamezit přístupu podstatné části občanů do systému. Chceme proto neefektivní a asociální poplatky zrušit. Současně budeme garantovat limit maximální roční spoluúčasti u chronicky nemocných pacientů.
Vize sociální demokracie stojí proti vizi našich politických soupeřů. Naše vize především kontrastuje s plány ODS a TOP 09, které chtějí ze zdravotnictví udělat business na způsob turistického ruchu s drahými barevnými katalogy s nabídkovými cenami za jednotlivé zdravotní úkony a formy léčby. Obyčejný občan bude léčen podle toho, kolik mu bude zrovna zbývat v peněžence.
ODS se v posledních týdnech snaží navodit dojem, že přepracovala svůj zdravotnický program. Zástěrkový zdravotnický „expert“ ODS, s nímž ODS samotná nepočítá, Boris Šťastný vyhlásil, že v ODS „zvítězila vize (zdravotnictví) pro občany přátelská, citlivá a vstřícná“. Jenomže toto je vše, co se občan o programu ODS dozví. Pakliže se jako občané chceme dozvědět něco konkrétního z plánu ODS s českým zdravotnictvím, musíme se obrátit na toho jediného skutečného jejího experta - exministra Julínka. Hlavní strůjce poplatků ve zdravotnictví, exministr Julínek kandiduje za ODS do Poslanecké sněmovny. V případě úspěchu ODS v květnových volbách se vrátí zpět na ministerstvo zdravotnictví a bude moci pokračovat ve svých experimentech se zdravím nás všech. Julínek se v polovině ledna sám pochlubil, že je zpět a že je to opět on, kdo připravil návrh zdravotnické části programu ODS. Pan Julínek se holedbá konzistentností zdravotnického materiálu ODS. Resuscitaci své slavné poplatkové reformy považuje za „hlavní úkol, spíše než připravovat něco jiného“. Slovy exministra, který se zapsal do dějin českého zdravotnictví jako nejvíce asociální ministr, starý program ODS „se musí svým způsobem oprášit“. Na co se tedy mohou obyčejní lidé těšit po jarním Julínkově úklidu a oprášení jeho starých drakonických návrhů? Pro obyčejného občana je největší hrozbou setření prachu na zákoně o veřejném zdravotním pojištění. Věcný záměr zákona vypracovaný Julínkem neobsahuje (zřejmě zcela záměrně) definici „standardu“ – dnešní standardní péče může být tedy v budoucnu občanskými demokraty jednoduše vykládán jako nadstandard. To pro občana znamená, že si bude muset za takový úkon pěkně připlatit. Připomínám veřejně stranou TOP 09 - tedy potencionálním koaličním partnerem ODS - „slibované“ navýšení finanční spoluúčasti občanů z 16 na 24 %. Na to velká část našich spoluobčanů prostě nebude mít. Sociální demokracie toto ostře odmítá. Nechceme žádné chudinské standardy zdravotní péče pro obyčejné lidi, kteří si poctivě platí celý život zdravotní pojištění. To by bala cesta do nějaké orientální despocie.
Při Julínkově usilovné zarputilosti o rozvrácení fungujícího systému českého zdravotnictví se nedá očekávat, že by jeho smejčení s prachovkou zůstalo jen u tohoto jednoho zákona. Pod nánosem prachu leží další nebezpečí pro občany - zákon o zdravotním pojištění. Podle záměrů tohoto zákona z tvůrčí dílny Nečasovy ODS se zdravotní pojišťovny mají transformovat do akciových společností a následně privatizovat. Je jasné, že Nečasem a Kalouskem zprivatizované zdravotní pojišťovny se budou snažit o maximalizaci zisku. Vzhledem k tomu, že jediným zdrojem jejich příjmů bude výběr pojistného, budou tedy vydělávat na pojištěncích a omezování jejich pojistných plánů. ČSSD není ze zásady proti uplatňování soukromých prvků ve zdravotnictví. Jde nám ale o zachování veřejného charakteru zdravotního pojištění a zachování dostatečné sítě veřejných nemocnic. ČSSD bude vždy tvrdě trvat na neziskovém charakteru klíčových zdravotnických zařízení. Především fakultní a krajské nemocnice a zdravotní pojišťovny musí mít neziskový charakter. ČSSD má za cíl vytvořit a dobudovat páteřní síť neziskových zdravotnických zařízení, tvořenou státními fakultními nemocnicemi a krajskými nemocnicemi a krajskými zdravotnickými zařízeními (do teď jí v tom Šnejderovské ministerstvo brání). Lidé musí dostat nejlepší lékařskou péči v blízkosti svého bydliště. Síť neziskových veřejných zdravotnických zařízení by měla být doplněna sítí kvalitních soukromých ambulantních služeb.
Třetím z velkých nenaplněných plánů exministra Julínka je zákon o univerzitních nemocnicích a univerzitních zdravotnických pracovištích. Pokud Julínkova prachovka spočine i na něm, bude to znamenat transformaci fakultních nemocnic na akciové společnosti. Ty pak může ODS ve vhodném okamžiku privatizovat, stejně jako privatizovala řadu krajských nemocnic po jejich transformaci hejtmany ODS na akciovky. Zástěrkový expert Boris Šťastný hlásá do světa, že ODS provede transformaci fakultních nemocnic na univerzitní nemocnice na neziskové bázi. Prázdná slova poslance, který zastupuje v parlamentu zcela zkorumpovanou a skrz naskrz prohnilou pražskou organizaci ODS, o jejíž napojení na podnikatelské a lobbistické kruhy dnes nepochybují ani nejzavylejší členové modrého týmu. Proč věřit řadovému poslanci, když v roce 2006 samotný předseda ODS Topolánek, kterému kryl záda současný substituční leader ODS Nečas, svým podpisem pod smlouvou s občany slíbil všem občanům, že „finanční spoluúčast ve zdravotnictví se nebude povinně zvyšovat.“ A že „zachová ústavní právo na bezplatnou zdravotní péči na základě veřejného zdravotního pojištění.“ Tento písemný příslib občanům držel jen do poslední minuty voleb. Vzápětí ukázal penzistům, rodinám s dětmi a lidem v tíživé sociální situaci či nouzi, že jsou jedničky a spolu s přeběhlíky a Petrem Slibychyby Nečasem jako ministrem sociálních věcí prosadil poplatky ve zdravotnictví pro všechny a za všechno. Petr Nečas při tom ještě pár dní před volbami tvrdil, že ODS poplatky nechce a že žádné poplatky nebudou. Povolební realita byla ale jiná. Novorozenec dříve než dostal jméno, už měl v plínce složenku od ministra Julínka. Spoluúčast pacientů stoupla za tři roky vlády ODS ze zhruba 8% prakticky na dvojnásobek, čímž pro příjmově slabší spoluobčany poklesla dostupnost péče, což má negativní dopad na jejich zdravotní stav. ODS v oblasti zdravotnictví ráda říká něco jiného před volbami a něco jiného pak dělá po volbách. Nenechme se tedy ošálit slovy o přátelské, citlivé a vstřícné vizi zdravotnictví. Věřme skutečným činům, a jejich důsledkům, které jsme si všichni měli možnost ověřit na vlastní kůži za vládnutí ODS nad českým zdravotnictvím. Celá věc je tedy jasná.
Při návratu vlády Nečasovy ODS a Kalouskovy TOP 09 budou občané čelit reálné hrozbě placeného zdravotnictví s rostoucí finanční spoluúčastí. Sociální demokracie nic takového nepřipustí.
Sociální demokracie odmítá pojímat zdravotnictví jako byznys. Nedopustíme, aby došlo k vyvádění peněz mimo zdravotnictví na principu zisku v akciových společnostech. My nedopustíme, aby se zdraví občanů stalo předmětem obchodní a podnikatelské činnosti. Uvědomujeme si, že finanční náročnost moderní lékařské péče neustále roste. Medicínský výzkum jde dál a dál a nabídka nových, efektivnějších a šetrnějších léčiv se neustále rozšiřuje. Toto logicky není zadarmo a vytváří to neustálý tlak na rostoucí finanční zdroje plynoucí do zdravotnického systému. Naším cílem je trvale rostoucí podíl výdajů na zdravotní péči vůči HDP. Cílem sociální demokracie je dosáhnout ve středně dlouhém horizontu současného průměru EU na zdravotnictví kolem 8 % HDP. Dalším zdrojem financí pro náš zdravotní systém se může stát systém dobrovolného komerčního připojištění. Považujeme za vhodné otevřít cesty k dalšímu připojištění pro nadstandardní podmínky péče.
Navyšování peněz plynoucích do zdravotnického systému je ale jen jedna stránka mince. Tou druhou je hledání rozumných, citlivých úspor, jejichž důsledky se neodrazí v rozsahu a kvalitě poskytované lékařské péče obyčejným lidem. Miliardy se dají ušetřit lepší organizací, výbavou efektivní technikou a promyšlenou centrální lékovou politikou. Zdaleka jsme také ještě nevyčerpali ekonomické přínosy moderních informačních systémů. Úspor chceme dosáhnout i změnou samotné formy výběru zdravotního pojištění. Zavedeme jedno místo výběru zdravotního a sociálního pojištění spolu s výběrem daní. Toto nejen že sníží administrativní a finanční náklady na výběr pojistného, zlepší to ale i samotnou kvalitu veřejné služby a učiní systém komfortnější a jednodušší pro občany.
Cesta úspor v systému nevede ale jen cestou organizačních a procesních změn. V České republice stále opomíjíme potenciál, který může mít prevence pro stabilizaci našeho zdravotnického systému. Moment, kdy se občan stane pacientem - klientem zdravotnického systému, jsou náklady spojené s léčením a poskytováním zdravotní péče značně vysoké a mají tendenci s průběhem léčení růst. Nejlepší formou úspor je tedy prevence. Zkvalitněním prevence, ochrany a podpory zdraví občanů může náš zdravotní systém ušetřit značné prostředky. Principy prevence, ochrany a podpory zdraví musejí být uplatňovány ve všech oblastech života a ve všech věkových skupinách obyvatel. Proto i sociální a životní prostředí, které ovlivňuje zdravotní stav obyvatelstva, vyžaduje naši pozornost. Zdraví člověka není odtržené od životního a sociálního prostředí, ve kterém člověk žije. S prevencí úzce souvisí i otázka podpory aktivního životního stylu. Minulý pátek jsme pořádali za velkého zájmu sportovních svazů a minimálního zájmu médií workshop k problematice českého sportu. Podpora na tomto poli zacílená na aktivní způsob trávení volného času všech věkových skupin obyvatel, může mít zásadní dopad na prevenci a může vést k významným finančním úsporám v našem systému poskytování zdravotní péče. Průzkumy uskutečněné ve Spojených státech ukazují, že jeden dolar vynaložený na podporu masového sportu znamená úsporu čtyř dolarů ve zdravotnictví.
Důraz na prevenci je jedním z klíčových znaků moderního zdravotnického systému. Dalším takovým znakem je ochrana lidských a občanských práv občanů-pacientů. Systém zdravotní péče se musí přeorientovat od potřeb institucí, zájmových skupin a podnikatelských subjektů působících ve zdravotnictví na vztah k pacientovi-občanovi, jemuž má sloužit. Demokratizace společnosti vyžaduje, aby se vztah lékaře a pacienta pojímal jako smluvní vztah rovnocenných partnerů, nikoli jako vztah vrchnostenský, ve kterém lékař využívá své profesní převahy a nejistoty pacienta. Základem je, aby pacient byl informován nejen o kvalitě jednotlivých zdravotnických zařízení, ale především o své nemoci a možných způsobech léčby. Sociálně demokratická vize zdravotnictví vychází z přesvědčení, že důstojnost a integrita pacienta musí být vždy plně respektována. Pro uskutečnění této představy českého zdravotnictví , dámy a pánové, uděláme všechno.
Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje
0 příspěvků Vstoupit do diskuse
Komentovat článek
Tisknout