Je potřeba podotknout, že TNS Aisa je agenturou, která má dlouhodobě nejpřesnější výsledky průzkumů veřejného mínění, tedy v porovnání skutečnosti s prognózou.
Nemá proto smysl se příliš utěšovat klamnými vějičkami nadějí typu neumětelských průzkumů CVVM a dalších průzkumů, které jsou vyráběny na marketingovou zakázku zadavatele, tedy ČSSD. Je třeba začít vnímat realitu. Je to realita, na kterou dlouhodobě upozorňuji, že může nastat a nastane. Vedení ČSSD jí samozřejmě v posledních týdnech a měsících poněkud samo pomohlo, když se dostalo do hluboké defenzivy díky několika marketingově prohraným bitvám s hnutím ANO,resp.s A.Babišem.
První velká marketingová bitva, kterou ČSSD svedla a prohrála, byla bitva o budoucí charakter české policie. ČSSD odstranila favorita A. Babiše, Šlachtu z vedení ÚOOZ a prosadila tzv. reformu policie.
To bylo jistě politické vítězství, ale marketingově rozhodně všestranná prohra, ze které Babiš dodneška politicky profituje a bude profitovat ještě v těch několika týdnech, které zbývají do krajských a senátních voleb. Babiš bude ČSSD stavět do pozice strany, která má co skrývat a která má silný zájem na tom, aby policie pracovala na politickou objednávku.
Vazba, která do značné míry negativně ovlivňovala českou politiku již několik let po ose Šlachta – Nadační fond proti korupci (Randák a Janeček) – Američany řízení státní zástupci, a kde tahal za nitky A. Babiš, je odchodem Šlachty oslabena, ale Šlachta odešel z ÚOOZ s plnými šuplaty zajímavých materiálů, která A. Babiš určitě v předvolebních obdobích letos i za rok rád mnohokrát použije. Konec konců jedním z výsledků takovéto investigativní-zpravodajské činnosti může být i zjištění vztahů mezi hejtmanem Haškem a píáristkou Mrencovou, tak mocně rozvinuté v babišovském tisku.
ČSSD je v situaci, kdy připomíná boxera po těžkém úderu, který se nemůže vzchopit k dalšímu boji a v ringu inkasuje další a další těžké rány.
Pokud ČSSD a její hejtmani nechtějí, aby se výsledek v krajských a senátních volbách v říjnu změnil na katastrofu, musí „něco“ dělat. V těchto dnech jsem zveřejnil článek s programovými doporučeními pro ČSSD, které je s ohledem na krátkost času, který zbývá do říjnových voleb, možné použít až v parlamentních volbách za rok, ale některé body jsou použitelné zcela nepochybně už nyní. Je potřeba zahájit s Babišem debaty, které naprosto nemiluje a není v zásadě schopen o některých otázkách srozumitelně a na úrovni mluvit. Něco jiného je, je-li připraven a boj se odehrává na bojišti, které sám vykolíkuje.
Mám na mysli debaty na téma ochrany spotřebitele, vyrovnanost státního rozpočtu a druhé sazby korporátní daně, vojenská základna USA na našem území, tvrdá koruna, znemožněná nekvalifikovaným zásahem ČNB a podobně.
Těch 16 % předvolebních preferencí v celostátním průzkumu znamená, přetaveno do čísel v krajích, nějakých 13-15 % volební podpory v krajských volbách. (V některých krajích, jako je Ústecký, to může být dokonce jen mezi 10 -12 %). Pokud vedení ČSSD a její hejtmani chtějí, aby byl volební výsledek alespoň o 2 – 3 % vyšší, musí od Babiše převzít strategickou iniciativu. A musí to být viditelné, celoplošné.
Musí využít také toho, že Babiš, až na výjimky, které ovšem neznám, nemá v čele svých kandidátek v krajích, žádné zajímavé osobnosti, které by mohly vstoupit do kvalifikované debaty se současnými hejtmany. Případně s těmi, kdo za ČSSD budou na tyto pozice kandidovat (slabinou bude ve Zlínském kraji A. Gajdůšková, která je úplně k ničemu a kde by bylo dobré, aby ji zastoupil stávající hejtman Mišák).