Jakoby se nějaká zájmová skupina snažila most záměrně přivést do havarijního stavu, kdy by nezbývalo nic jiného, než vlastně ponechat tento most spadnout (zničit jej demolicí) a vybudovat most nový.
Kdybychom byli v Německu či Japonsku s rozpočtovými možnostmi těchto států a jejich hlavních měst, byl bych touto myšlenkou nadšen. I když se přiznám, že jsem poněkud sentimentální, pokud jde o díla architekta Janáka…
My však nejsme v situaci velmi bohatého státu, a pokud má město Praha na běžný rok na investice maximálně 7 miliard korun, rozhodnout o zbourání mostu a stavbě nového mostu za 2 miliardy korun, přičemž všichni víme, že to nejspíše bude nejméně 2,5 miliardy korun, je prostě ekonomický nesmysl.
Město potřebuje vynakládat peníze především na dokončení rozpracovaných investičních projektů, na nákup životně důležitých nových tramvají a autobusů, výstavbu nových stanic metra a tak dále a tak dále.
Nedávno byly shrnuty investiční potřeby města Prahy pro nejbližší léta částkou 173 miliard korun. V tomto volebním období, které končí v roce 2018, již pravděpodobně vrávorající městská rada nebude schopna stanovit priority těchto investic. A nebude ani schopna určit zdroje financování těchto priorit, například v propracovaném plánu investičního rozvoje města na příštích deset či patnáct let.
Pokud se dá nějaká investiční akce řešit důkladnou rekonstrukcí v řádu několika desítek či set milionů korun a pokud je to technicky možné a proveditelné, je třeba jít touto cestou. Vše ostatní je rozpočtová rozmařilost, na kterou město ani republika jako celek prostě momentálně nemají. A nejméně generaci mít nebudou.
Představa blíže neurčené stavební lobby, že bude po demolici stávajícího mostu, který je možné rekonstruovat, stavět nový most za více než 2 miliardy korun, jehož hlavním smyslem by bylo zvýšit estetický dojem v oblasti Libně a Holešovic, je skutečně až neuvěřitelná…
Projekt TSK na stavbu nového mostu v Libni počítá s tím, že by se 4 pruhy pro auta měly zúžit na pouhopouhý jeden pruh v každém směru, ale za to by na mostě vznikla cyklostezka a pruh zeleně… Při demolici mostu by ovšem bylo zničeno několik vzrostlých stromů.
Takovýto projekt má všechny rysy rozpočtové rozmařilosti, které je možné si představit. Pokud zastupitelstvo města, kterému odcházející městská rada toto rozhodnutí přenechává, rozhodne o demolici starého mostu a tím o výstavbě nového, byť krásného mostu s pouhopouhými dvěma jízdními pruhy, bude to rozhodnutí, které bude z jiného světa. A pak by byla oprávněná další pražská defenestrace.
Připomínám, že existují velmi silná hnutí občanů na obou vltavských březích, tedy v Libni i v Holešovicích, která si přejí realistické řešení. Tedy rekonstrukci Janákova mostu.
Jiří Paroubek (náměstek pražského primátora pro finance v letech 1998–2004)