To jsou věci, které se naprosto vylučují. Andrej Babiš by si měl konečně uvědomit, že politikem je, ať už se mu to líbí, nebo ne. On vlastně tím politikem v určitém slova smyslu byl i v minulé dekádě, protože podnikatelé jeho formátu vždy chtějí mít určitý vliv na chod našeho státu. A tuto snahu měl i Andrej Babiš.
Musím se ale vyjádřit k jednomu celkem osobnímu a poněkud vulgárnímu útoku Andreje Babiše na mou osobu, který provedl ve výše zmíněném rozhovoru pro HN. Babiš tvrdí, že poradce z PSB jsem v roce 2006 neposlouchal a kdyby řekli, abych zalezl do díry, tak bych prý nezalezl. On to ví, protože poslouchá své podřízené a umí počítat do dvou, což mu stačí na celý život. Dobrá tedy...
Předně Andrej Babiš hovořil o volební kampani v roce 2006, kdy ČSSD pod mým vedením dosáhla historicky nejvyššího volebního výsledku ve volbách do Poslanecké sněmovny. Získala tehdy téměř třetinu hlasů. Přestože jsme tehdy volby těsně nevyhráli, byl to pro sociální demokracii fenomenální úspěch, bráno s ohledem na to, že ještě rok před volbami se strana potácela v průzkumech někde okolo deseti procent preferencí.
Naše spolupráce s poradci z PSB, kteří nyní radili i Babišově straně, byla z mého pohledu vždy velmi korektní a nepochybně přínosná. Zejména tedy v roce 2006 a také před krajskými a senátními volbami v roce 2008. V dalších volbách už si svou představu udělal tehdejší volební manažer ČSSD Jaroslav Tvrdík, takže jsem lidi z PSB vlastně ani moc neviděl. To je ale vedlejší. Nicméně s agenturou PSB jsem spolupracoval rád. A považuji za velkou chybu současného vedení ČSSD, že již s touto firmou před volbami letos nespolupracovala.
Problémem všech těchto agentur ale je, že to nejsou všelijací marketingoví poradci, kteří jdou s kůží na trh. Ti ostatně mohou poradit, ale konečné rozhodnutí a výběr alternativy postupu je vždy na lídrovi kampaně. Vždy jsou to jen a jen politici. Při známosti ega Andreje Babiše by mne velmi zajímalo, jak by se on choval ve chvíli, kdy by mu marketingoví poradci radili, ať se stáhne. Mně to mimochodem ve zmíněné době nikdo neradil. Až pan Babiš získá ve volbách třetinu hlasů – a s omezenějšími finančními prostředky, nežli jakými disponoval nyní – hluboce se mu ukloním.
Andrej Babiš vzhledem k proinvestovaným prostředkům ve volební kampani, ke kterým můžeme připočítat i nákup mediálního domu Mafra, tedy prostředkům v řádu miliard korun, není tím, kdo by měl mentorovat druhé. Nechť Andrej Babiš ukáže, co v něm je i v dalších volbách. Evropských a zejména komunálních a senátních. Politika je o lidech, o osobnostech, ale zejména o dlouhodobé práci. A také samozřejmě o penězích. Nikde není psáno, že to, co se mu povedlo nyní, se mu povede i příště.
Ostatně, když miliardář tak rád poučuje ostatní a kritizuje systém, proč se třeba tak nerad baví o událostech okolo Petrimexu? A proč tento "pan Čistý" (další v řadě) svého času před státem tajil, že je faktickým vlastníkem vlastní společnosti Agrofert? Není všechno zlato, co se třpytí.
Bude ostatně zajímavé sledovat, jak se bude vyvíjet jeho lustrační záležitost na Slovensku. Osobně si neumím představit – a není to žádné komunistožroutství –, že by se A. Babiš stal s pozitivní lustrací vysokým ústavním činitelem (např. ministrem financí). A nechci být ironický, ale po stamilionových ba miliardových osobních investicích do volební kampaně být řadovým poslancem…