Ing. Jiří Paroubek

Nenarodili jsme se sami pro sebe, ale proto, abychom sloužili své vlasti. ( Jindřich IV.)
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je -0,46. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

19.09.2015 15:21:51

Otevření dlouho toužebně očekávaného i nechtěného tunelu

Otevření dlouho toužebně očekávaného i nechtěného tunelu

Referenční cena tunelu Blanka se ještě před nějakými 12-13 lety pohybovala kolem 19,5 miliard korun.

Existoval zájem zahraničních investorů o vstup do tohoto projektu – který by stejně byl nakonec realizován českými stavebními firmami – které byly začátkem devadesátých let ochotny na klíč vybudovat tunel za cca 26 miliard korun a také tento tunel v rámci partnerství veřejného a soukromého sektoru 20–25 let spravovat, udržovat a zajišťovat si z rozpočtu města anuitu své investice.

Ve druhém volebním období primátora Pavla Béma, kdy v Praze neomezeně vládla ODS s absolutní většinou v pražském zastupitelstvu, byla učiněna rozhodnutí, která otevřela cestu k dnešní ceně Blanky, která se bude pohybovat někde kolem 37 či 37,5 miliardy korun.

Tunel je podle všeho skutečným Rolls-Roycem mezi tunely, alespoň podle slov šéfa Metrostavu Bělohlava, a hlavní město Praha může jen zpytovat své svědomí nad několika otázkami.

Za prvé, zda bylo nutné zadat tak luxusní provedení prací. (Stavební firma plní kontrakt podle zadání a smlouvy, té nelze nic vyčítat).

Za druhé je problém v tom, že předcházející zcela zmatená reprezentace města, zejména v čase primátorů Svobody a Hudečka, nebyla naprosto schopna zahájit veřejnou a ani obdobnou diskusi na téma pokračování tunelu Blanka, respektive dokončení výstavby vnitřního pražského okruhu, tak aby stavba Blanky dávala plný smysl.

Tunel Blanka bude bohužel ústit v Holešovicích do plné městské zástavby. A vedení města dnes tápe, co vlastně bude následovat. Zda provizorní řešení za deset miliard korun, anebo  luxusní Rolls-Royce mezi tunely číslo dvě za 40 miliard korun. Jedno řešení bude provizoriem, které bude vadit příštím dvěma generacím obyvatel Prahy, a na druhý Rolls-Royce mezi tunely město nebude mít peníze.

Bude to nepříjemné rozhodování, kterému se městská rada pod vedením primátorky do švestek Krnáčové nemůže vyhnout. A samozřejmě žádné řešení, které přijme, nebude dobré. Také proto, že bylo založeno špatnými rozhodnutími předchozích pražských rad, podobně jako je tomu u Opencard.

Jakoby toho nebylo dost, snaží se v nastalé situaci některé městské části udělat vše proto, aby zkomplikovaly dopravu v okolí a v návaznosti na tunel Blanka i na celou zatím hotovou stavbu vnitřního městského okruhu. To jistě ti, kteří v 90. letech po široké odborné diskusi a s využitím vynikajícího zahraničního poradenství stavěli strategický dokument rozvoje Prahy, v plánu neměli.

Uvidíme, co příští dny přinesou Pražanům ve vztahu k Blance, zda zklamání, či naopak obdiv k této velkolepé stavbě. Spíše lze očekávat, že lidé ocení toto vynikající inženýrské dílo až s odstupem času, a zejména poté, co bude zbývající stavbou vnitřního městského okruhu během příštích deseti let napojeno na vnější městský okruh.

Jiří Paroubek

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama