První vážné
nebezpečí vracení prostředků z fondů EU čeká ČR na konci
roku 2011. Evropská komise pod tlakem členských států zejména
Španělska a Portugalska, ale také díky našemu efektivnímu
jednání při projednávání evropské finanční perspektivy v
závěru roku 2005, změnila pravidlo N+3 pro roky 2007-2010 a
rozhodla, že je bude uplatňovat až počínaje rokem 2008.
Prostředky na rok 2007 se rozpočtou do následujících 6 let. Pro
alokace na roky 2011-2013 se uplatní dokonce pravidlo N+2. Proto je
posledním rokem, kdy se hodnotí stav čerpání rok 2015, přestože
poslední projekty je možno schválit pouze do konce roku 2013. Na
konci roku 2011 se tak poprvé vyhodnotí vyčerpání prostředků
na rok 2008 a jedné šestiny prostředků na rok 2007 nicméně u
každého ze sedmnácti operačních programů zvlášť. V tomto
roce se započte do čerpání tzv. záloha, kterou obdržela ČR od
Evropské komise při podpisu jednotlivých operačních programů a
která tvoří přibližně 9% celkových prostředků na sedmileté
období.
I přes pomocnou berličku 9% zálohy by podle
současného stavu čerpání, pokud se nezlepší, musely na konci
roku 2011 vracet prostředky tyto operační programy- OP Výzkum a
vývoj pro inovace, OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost (oba
pod správou MŠMT), Integrovaný OP (pod správou MMR) a OP Lidské
zdroje a zaměstnanost v gesci MPSV. Tyto operační programy mají
totiž dosud proplaceno od Evropské komise pouze 0%, 0,3%, 3%,
respektive 5,1% což opravdu není mnoho. Do konce roku 2011 bez
použití záloh musí mít proplaceno cca 16%. A to je zřejmě nad
síly správců těchto programů.
Daleko větší problémy
ovšem čekají ČR při současném přístupu k čerpání fondů
EU v roce 2012 a zejména v roce 2013. Na konci roku 2012 musí mít
operační programy proplaceno od Evropské komise cca 32% celkové
alokace a již nepomohou žádné zálohy. Jako rizikové pro tento
rok hodnotí MMR všechny operační programy, u nichž hodnota
proplacených prostředků EK nedosáhla k 3. 11. 2010 10% celkové
alokace (celkem 10 operačních programů ze 17, kromě výše
uvedených také ROP Jihozápad-3,7%, OP Technická pomoc-5%, OP
Životní prostředí - 5,6%, ROP Severozápad – 5,7%, OP Podnikání
a inovace – 7,1% a ROP Moravskoslezsko -9,7%). Rok 2013 je
nejrizikovější, protože na jeho konci dojde k souběhu pravidla
N+3 a N+2, takže bude nutno získat z EU do jednotlivých operačních
programů prostředky z roku 2010, 2011 a navíc šestinu prostředků
roku 2007. Při současném stavu čerpání je nemožné projekty v
takovém rozsahu profinancovat. Přinejmenším na konci roku 2012 a
dále bude vracet ČR do rozpočtu EU prostředky v řádu desítek
miliard Kč. Především podle úspěšnosti čerpání v daném
rozpočtovém období se navíc rozdělují prostředky pro období
následující. Když se tedy zásadně nezlepší postup čerpání
fondů EU, doplatí na to ČR i v alokaci pro roky 2014-2020.
Jaké
je řešení této neradostné situace, která nastává navíc v
době, kdy v důsledku hospodářské krize trpí veřejné rozpočty
a rozpočty podnikatelských subjektů zásadním nedostatkem
prostředků a právě fondy EU by měly být klíčovým zdrojem
růstu ekonomiky ČR a tedy i růstu životní úrovně obyvatelstva.
Bohužel na nalezení řešení, aby ČR nemusela vracet žádné
prostředky je již nyní pozdě. Je pouze možné minimalizovat
škody. Vláda ČR může rozhodnout o přesunutí prostředků mezi
operačními programy do těch, které dobře čerpají. Bohužel tak
může něco udělat pouze pro daný rok a pro rok následující. To
jinými slovy znamená, že se již nic nedá dělat s prostředky na
roky 2007 (jedná se o polovinu těchto zdrojů), 2008, 2009 a 2010.
Tedy přesně polovina prostředků na roky 2007-2013 se již nedá
optimalizovat a přesunout tam, kde je naopak převis žádostí a
nedaří se je uspokojit (zejména většina ROPů-Regionálních
operačních programů v gesci krajů a OP Doprava). Vláda
promarnila tuto možnost v roce 2010, kdy již signály o
pravděpodobném propadnutí peněz byly a jsou více než zřetelné.
Vláda by tedy co nejdříve v roce 2011 měla rozhodnout o
přealokaci části prostředků na roky 2011-2013 z hůře do lépe
fungujících oblastí rozhodnout. Dalším nutným krokem je
přesunout prostředky v rámci špatně fungujících operačních
programů do oblastí, kde je poptávka vysoká a nenamlouvat si, že
v oblastech, kde se nedařilo čtyři roky, se najednou stane zázrak.
Zázrak se ale konat nebude. Takový přesun může být často
učiněn pouze se souhlasem Evropské komise, ale není možné jej
odkládat.
Kromě výše uvedených opatření existuje řada
kroků na úrovni správců fondů EU, kterými lze čerpání fondů
EU urychlit. Mezi ta hlavní opatření patří urychlení frekvence
výzev pro předkládání žádostí, zkrácení termínů pro
hodnocení žádostí o dotace, zkrácení termínů pro posuzování
žádostí o platby u schválených projektů, proplácení
prostředků u všech operačních programů ve lhůtě splatnosti
faktur a nikoliv následně, což nutí žadatele platit zbytečné
úroky za úvěry od bank, intenzivní proškolování žadatelů jak
vyplňovat žádosti o platby či realizovat výběrová řízení,
kde dochází k četným chybám, zrychlení činnost stavebních
úřadů při udělování stavebních povolení k projektům
financovaných z fondů EU, zrychlení činnost ÚOHSu při
rozhodování o napadených výběrových řízeních u projektů z
fondů EU atd. Projekty v oblastech, kde jich není dostatek, je
třeba vyhledávat, aktivně pomáhat žadatelům a nikoliv pasivně
čekat na předložení žádostí. Zároveň si různé úrovně
státní správy a samosprávy nesmí dělat naschvály, jak jsme
tomu byli svědky při diskriminačním rozhodnutí vlády o zrušení
spolufinancování ze státního rozpočtu pro Regionální operační
programy v gesci krajů a ponechání této částky pro programy v
gesci vlády (ministerstev). Hlavní město Praha ostatně zažívá
ještě tvrdší řešení, má nahradit peníze za spoluúčast
státu dokonce zpětně.
Skutečností nicméně zůstává,
že je nutno konat okamžitě. Nemalovat věci na růžovo a přiznat
si reálný stav věcí. Nedoufat v zázraky, vždyť jde o miliardy
korun, které mohou zásadně zlepšit kvalitu života občanů ČR.
Chovat se pragmaticky, pružně a rychle. Situace ve správě a
čerpání fondů EU je u řady operačních programů kritická a
zralá pro razantní a rychlé řešení.
(spoluautorem článku
je Tomáš Novotný - ekonom a právník, ředitel Úřadu Regionální
rady regionu soudržnosti Střední Čechy)
18.12.2010 9:14:55
Pravda o čerpání evropských fondů
Neuplyne měsíc, aniž by se MMR jako koordinátor čerpání fondů EU nepochlubilo, o kolik nových miliard Kč se zlepšilo čerpání fondů EU a jak čerpání alokace pro ČR pro období let 2007-2013 pokračuje bez problémů ke svému úspěšnému konci v roce 2015.
Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje
0 příspěvků Vstoupit do diskuse
Komentovat článek
Tisknout