Kritici z řad pravicových politiků a ekonomických beletristů mě tehdy poučovali o tom, jak bychom u nás měli rozvíjet hlavně strojírenskou výrobu s vysokou přidanou hodnotou, a nikoli „manufaktury“ typu automobilek.
Kdyby však nebylo automobilového průmyslu, český export by dnes nerostl. Díky automobilovému průmyslu máme slušnou obchodní bilanci, protože výroba a axport aut i náhradních dílů do automobilů stále roste…
Přál bych všem těm kritikům z doby před deseti lety, aby navštívili továrny v Nošovicích, v Kolíně či Mladé Boleslavi a na vlastní oči viděli, jak vypadá ta „manufaktura“. V Nošovicích je použita nejmodernější technologie umožňující výrobu pomocí robotů, amerických, jihokorejských a japonských, a zaměstnanci dostávají za svou práci v rámci regionu nadprůměrné mzdy. Totéž platí i pro továrny v Kolíně, Mladé Boleslavi a Kvasinách.
Pro vládu by ale mělo být číslo struktury exportu vybídnutím k tomu, aby uvažovala, jak posílí další exportní obory. To se totiž zatím příliš nedaří a například skutečně české strojírenské výrobky, postavené na vysoké přidané hodnotě a vlastním vývoji, směřující ve velkém do Ruska, jsou předmětem sankcí, v důsledku čehož je jejich vývoz omezený
Jiří Paroubek