Ing. Jiří Paroubek

Nenarodili jsme se sami pro sebe, ale proto, abychom sloužili své vlasti. ( Jindřich IV.)
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je -0,46. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

24.10.2013 16:44:02

Republika potřebuje zásadní změnu

Republika potřebuje zásadní změnu

Volby jsou příležitostí k zamyšlení nad potřebami změn, ale tentokrát by mělo jít o změny zásadní.

Máme za sebou nejdražší vládu v dějinách ČR (míním Nečasovu a předtím Topolánkovu vládu), která odevzdává zemi s dluhem, který přesahuje jeden a půl násobek státního rozpočtu. Pro názornost – od loňského ledna jede celý stát čistě na dluh. To je rozpočtová odpovědnost, o které Nečasova a Kalouskova vláda fantazírovala, v praxi.

Je to projedený dluh, i když nehodovali všichni. Jen někteří. Už před časem jsem se pokoušel aspoň přibližně vyčíslit, čím vším nás zatížily vlády pravice od konce roku 2006. Přirozeně sem patří všechny přírůstky veřejného dluhu, které nejsou pokryty přírůstky daňového výnosu (minimálně 100 miliard korun ročně, dohromady za šest let přes 600 miliard korun). Do této bilance musíme zahrnout také veškeré zkonzumované rezervy veřejných rozpočtů – tedy zejména státního rozpočtu - a sociálního a zdravotního pojištění (aspoň 200 miliard korun). Patří sem také ztráty plynoucí z hospodářského poklesu, který neodpovídá vývoji v zemích našich hlavních obchodních partnerů (stovky miliard korun). A k tomu přičtěme ještě selhání při využití evropských fondů, včetně zcela neproduktivního plýtvání (stovky miliard korun). Prostě pravice neumí řídit zemi.

Možná bychom měli započíst také skrytý dluh v podobě budoucích nákladů na opravy a údržbu nekvalitních dálničních staveb, obnovu sítě silnic nižších tříd, opuštěných nemocnic, chátrajících památek a podobně. Třešničkami na dortu lze nazvat církevní restituce, jejichž pouhá finanční složka s úroky dosáhne během 30 let výplat také až sta miliard korun, a druhý pilíř penzijního připojištění, který měl odsávat desítky miliard korun ročně. Naštěstí sami občané pochopili nesmyslnost II. pilíře. Těžko to nazvat jinak než finančním krvácením státu. Lze je vůbec zastavit? A navazuje na ně krvácení rozpočtů domácností. Reálné průměrné příjmy občanů (ne ovšem horních deseti tisíc) byly v posledních letech v poklesu.

Když tedy vyčíslíme výsledek a analyzujeme cestu, jaká k němu vedla, opravdu se nelze divit závěru, že k nápravě situace je nutné dělat v naprosté většině pravý opak toho, co vlády pravice po léta dělaly. Především hospodářské a daňové politice.

Strana LEV 21 – národní socialisté je skutečnou levicí a volí důsledně levicová řešení. Řešení, která nejsou experimentem, ale fungují v praxi jiných zemí. Soubor konkrétních hospodářských opatření nabízíme v programovém dokumentu „Proti recesi, nezaměstnanosti a deficitu státu“ (http://www.nslev21.cz/programy/ekonomicky-program). Obsahuje nejbližší kroky, spočívající v mobilizaci všech investičních zdrojů (domácích, zahraničních, evropských, soukromých i veřejných) a poptávky, exportní i domácí. Další obrovské zdroje vzniknou v omezení zlodějen. Často stačí pouhá exekutivní rozhodnutí bez větších výdajů, pouhé lepší stanovení priorit, lepší spolupráce institucí nebo odstranění právních a administrativních bariér. To navrhujeme pod hlavičkou Opatření pro obnovu hospodářského růstu.

Na to pak navazují střednědobé provázané kroky v ucelených oblastech jako je boj s nezaměstnaností a náprava schodkových rozpočtů. Podobného charakteru jsou i opatření na podporu inovací a výzkumu a k obnově sociální soudržnosti. Nakonec vyslovujeme požadavek materiálů koncepční povahy, protože země bez jasné strategie, která vychází z určitého konsensu veřejnosti a odborníků, je zemí bez budoucnosti.

Souběžně však musí probíhat práce na systémových změnách, které chápeme jako specifický přínos naší strany. Není důvod, aby se naše země účastnila „závodů ke dnu“, kde v globalizaci v mezinárodní soutěži přežijí jen ti nejhůře placení a nejméně nároční. Přehlížená polovina naší vlasti, její venkov, může pozvednout potenciál celé ekonomiky. Volání po hospodářském růstu nemusí znamenat drancování přírodních zdrojů, bezohlednost ke klimatickým změnám a další rozevírání nůžek společenské nerovnosti. Stačí věnovat pozornost také rozvoji lokální ekonomiky a jejím podpůrným institucím v oblasti financí, správy, vzdělávání a kultury.

Odmítáme představu, že nejlepším lékem na všechny hospodářské neduhy jsou nižší daně. Většinou se stávají zástěrkou pro ochromování kontrolních a obslužných funkcí státu, aby se ještě usnadnilo rozkrádání. Místo plateb státu pak nastoupí „černé daně“ v podobě korupce, bez které nic nejde.

Jakmile se podaří omezit korupci a rozkrádání, máme k dispozici obrovský zdroj k fiskální stabilizaci a pro obnovu hospodářského růstu. Neobejde se to však bez investice do lepšího fungování státu. Proto potřebujeme i zvýšení daňových příjmů.

Souhrnná daňová kvóta veřejných financí (total general government revenue) ČR roku 2011 činila 39,8 procenta HDP, což byla stejná hodnota, jako roku 2005, kdy ekonomika prudce rostla a těšila se rekordnímu přílivu přímých zahraničních investic. Nyní ekonomika klesá, peněz se nedostává, a k tomu síťové oligopoly převážně v zahraničních rukou odčerpávají do zahraničí formou dividend každoročně kolem 250 miliard korun ročně (v průměru posledních pěti let).

V 27 dosavadních zemích EU činí souhrnná daňová kvóta v průměru 44,7 procenta HDP a je tak téměř o 5 procentních bodů vyšší než v ČR. Je tedy rozumné a spravedlivé i u nás zvýšit souhrnnou daňovou kvótu na úkor nejvyšších příjmů a majetků.

Strana LEV 21 – národní socialisté vstupuje do voleb s detailně propracovaným programem obnovy ekonomiky a solidární společnosti na základě realistického a pravdivého posouzení situace. Nic neskrýváme. Nelžeme jako ostatní.

Zkrácený volební program strany LEV 21 – národní socialisté

1. V boji proti korupci vždy a bez výjimek uplatníme princip presumpce viny politiků. Podpoříme všechny návrhy na uzákonění majetkových přiznání na principu mimořádného zdanění či zabavení majetku politiků, veřejných zaměstnanců a dalších veřejných činitelů, nabytého neprokazatelným způsobem.

2. Zcela změníme systém zadávání veřejných zakázek, aby znemožnil přístup úplatkům a předražování. Vytvoříme jeden centrální úřad, do kterého soustředíme všechna větší výběrová řízení z ministerstev a ostatních centrálních institucí bez výjimky. Všechny státem uzavřené smlouvy na dodávku služeb a prací budou zároveň zveřejňovány na internetu.

3. Budeme prosazovat kroky pro rychlé oživení českého hospodářství a vytváření nových pracovních míst, které jsme zpracovali do našeho programu „Proti recesi, nezaměstnanosti a deficitu státu“. Jejich těžiště spočívá v podpoře soukromých a veřejných investic pro udržitelný růst a v rovnoměrném a cílevědomém čerpání evropských peněz, ale také ve zvýšení pracovních příjmů domácností a zastavení vyprazdňování kapes občanů zdražováním a zdaňováním základního zboží a služeb.

4. Co nejrychleji zastavíme snižování důchodů a platů veřejných zaměstnanců (což vytvoří tlak i na mzdy v soukromé sféře) a jakmile se národní hospodářství vzpamatuje, obnovíme solidní valorizaci důchodů a růst mezd.

5. Vláda musí dbát na ochranu spotřebitelů. Je neúnosné, aby český zákazník platil za potraviny v základním spotřebním koši o třetinu více než německý. Regulované ceny veřejných služeb (vodné a stočné, energie, bankovní poplatky, telefon a internet) musí respektovat úroveň českých mezd a rozumné výše cen v zemích EU.

6. Zastavíme zdrcující exekuční spirálu a vyplácení neslýchaně vysokého příslušenství, které je spíše výpalným, protože většinu shrábnou exekutoři a advokáti, nikoliv věřitelé. Není možné, aby rok co rok končily v exekuční pasti statisíce našich spoluobčanů.

7. Budeme prosazovat tvrdé a nekompromisní potírání ekonomické kriminality, především uplácení, kupčení s veřejnými zakázkami, vynucování podílu na tržbách a všimného, stejně tak zneužívání cizích identit nebo nájezdů nejrůznějších „šmejdů“ na seniory a další skupiny občanů, které se nedokážou bránit.

8. Chceme stabilizovat a zklidnit státní správu, která musí sloužit lidem, a ne zájmům politických stran a napojených anonymních zájmových skupin. Uplatníme zákon o státní službě, jehož cílem musí být v prvé řadě zásadní zlepšení služeb občanům. Úřednická kariéra musí být odměnou za kvalifikaci, poctivost a výsledky, nikoliv za slouhovství a nadbíhání mocným.

9. Chceme dostupné a kvalitní zdravotnictví pro všechny a bez poplatků. Prosadíme aukce léků a zdravotnického materiálu, abychom snížili ceny léků a zdravotnického materiálu nebo je udrželi v mezích inflace. Základní síť nemocnic musí být založena na neziskovém principu. Zastavíme zvyšování finanční spoluúčasti pacientů a budeme řešit lékovou politiku státu ve prospěch lidí, a ne ve prospěch bohatých farmaceutických firem.

10. Zrušíme nelidské záměry pravicových vlád na extrémní prodloužení věku odchodu do důchodu (až do 73 let). Lidé, kteří pracují v nejtěžších provozech, musí mít možnost dřívějšího odchodu do penze bez snížení nároku.

11. Budeme prosazovat obnovení komunální bytové výstavby, výstavbu sociálních bytů a družstevní bytovou výstavbu.

12. Použijeme všechny prostředky pro urychlení rozvoje hospodářsky zaostávajících regionů a okresů a lokalit se sociálním vyloučením. Podpoříme vznik sociálních podniků (družstev), lepší dostupnost financí pro malé a střední podnikání a živnostníky, vyšší příjmy a větší akceschopnost obcí a přímou účast veřejnosti na rozhodování (referenda). Zaměříme se na komplexní zvýšení bezpečnosti v kritických lokalitách, včetně prolomení železného kruhu lichvy, organizovaného zločinu a předražených ubytoven, které parazitují na bídě spoluobčanů.

13. Zasadíme se o zvýšení příjmů obcí a posílení jejich majetku, abychom lidem rozvázali ruce při hledání řešení. Podpoříme vznik municipálních podniků za přímé účasti občanů (například na družstevním principu) spolu s vytvářením lokálních finančních zdrojů (od obecních rozvojových fondů, přes kampeličky až po zvláštní lokální měny). Uvolníme alternativní cesty pro propojení nenaplněných potřeb na jedné straně a nevyužité nabídky práce na straně druhé. Energie, bydlení, potraviny, to všechno musí lidem v obci vydělávat, ne je vyčerpávat. Pokud má obec na něco síly, je rozhodnuta to udělat a občané to podpoří, nesmí stát v cestě nedostatek bankovního úvěru nebo bezohledné zasahování shora.

14. Zrušíme všechny asociální zákony Nečasovy vlády, poškozující zejména zdravotně postižené občany a rodiny s dětmi.

15. Budeme prosazovat nulovou sazbu DPH pro dětskou obuv a oblečení, potřeby pro děti a dětské učebnice jako základní propopulační opatření.

16. Nepřipustíme snižování výdajových paušálů pro živnostníky (nepřekročitelným východiskem je pro nás úroveň paušálu z roku 2006).

17. Daňové příjmy státu posílíme druhou (případně i třetí) sazbou korporátní daně, dále daní z finančních operací, obnovením daně z dividend a zavedením registračních pokladen.

18. Prosadíme trvalou a transparentní podporu sportu, jak pravidelných a dostupných pohybových aktivit mládeže a masového sportu, tak vrcholového sportu, zejména v olympijských disciplínách.

19. Zasadíme se vypracování o dlouhodobé vize rozvoje republiky a koncepce rozvoje na nejbližších 15 let jako základ strategií jednotlivých resortů a oborů.

Český národní zájem mohou nejlépe hájit lidé zkušení, vysoce kvalifikovaní a čestní, a právě takové lidi jsme dali na naše kandidátky.

P. S.: Včera jsem šel po ulici a potkal jsem pána v letech. „Já Vás budu volit,“ říkal. „Teď jsme seděli v práci s chlapama a shodli jsme se.“

Protože pán nevypadal na politologa, řekl jsem mu: „Ale já už nejsem v sociální demokracii.“

On na to: „Ale to já vím, všechno sleduju.“

Ještě jsem udělal poslední pokus ho „odradit“: „Ale já sám nekandiduji.“

A pán na to: „To já vím, ale stejně Vám dám hlas. Volil jsem Vaši stranu vždycky jen kvůli Vám – dříve sociální demokracii, teď LVA.“

Poděkoval jsem pánovi za podporu a popřál jsem mu hodně zdraví.

A pro sebe jsem si říkal, jaká to byla škoda, že jsme neměli více peněz na volební kampaň. Že V. Moravec si na mě vzpomněl – jistě s požehnáním šéfů ČT – po dvou letech ignorace již týden poté, co jsem oznámil, že nebudu kandidovat. To jsem pochopitelně odmítl (již dvakrát). Do budoucna ale, jak jsem mu vzkázal, rád do OVM přijdu v tématech, kde mám vysokou kompetenci. A to je ekonomika a zahraniční politika.

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama