„Deficit se podaří snížit na polovinu z 5,8 % HDP na 2,8 % v tomto
roce,“ řekl Kalousek. Ve většině rozpočtových statistik – s výjimkou
hlášení do Bruselu - však byl pro loňský rok vykazován jen rozpočtový
schodek 2,6 % HDP, protože výkazy se snažily nevidět další obrovský
závazek vlády v podobě finančního vypořádání církevních restitucí.
Sám
Kalousek považoval ono vyšší číslo za zkreslující, neboť popisovalo
čistě účetní položku, která bude fakticky rozprostřena do třiceti
ročních splátek, kdy se teprve bude měnit ve skutečné výdaje. Proč nyní
po tomto čísle přesto sáhl? Přeci proto, aby mohl vykázat „snížení“
schodku z loňských 2,6 % HDP na letošních (spíše vysněných) 2,8 % HDP. A
tak je to se všemi Kalouskovými čísly.
„Zároveň průměrné náklady
na obsluhu státního dluhu výrazně poklesly,“ uvedl dále končící ministr
Kalousek a upřesnil, že výnos desetiletého korunového státního
dluhopisu poklesl ze 4,75 % na 1,89 % a ušetřil tak 20 miliard korun na
úrocích ročně.
Co tento výrok znamená? Výnos desetiletého
státního dluhopisu je sledován Českou národní bankou jako jedno z tzv.
maastrichtských kritérií pro přijetí eura. Na první pohled je jasné, že
Kalousek nabízí srovnání s krizovým rokem 2009.
Náklady na
obsluhu státního dluhu jsou úměrné celkové úrovni úrokových sazeb v
Evropě, nastavené Evropskou centrální bankou na nulu, takže výnos
desetiletého německého bundu je nyní na 1,58 % (ve chvílích paniky byl
ale tržní výnos pod nulou, kdy si investoři připláceli za pobyt v
„bezpečném přístavu“).
A přirozeně, že obsluha státního dluhu je
úměrná i jeho velikosti. Ta se rozhodně nesnížila. Připomeňme, že mezi
lety 2002 až 2008 byl dluh sektoru vlády extrémně stabilní a pohyboval
se v úzkém pásmu mezi 27 a 29 procenty HDP, což bylo téměř nejméně v EU.
Obrat
nastal až roku 2009 a zejména v letech „rozpočtově odpovědné“ Nečasovy
vlády. Když totiž ministr Kalousek mluvil o „rozpočtové odpovědnosti“,
neměl na mysli snižování dluhu, o kterém tak působivě hřímal již před
volbami 2006. Teď už nabízel jen „snížení tempa růstu“ státního dluhu,
přitom jako měřítko bylo použito rozpočtové fiasko roku 2009. A tak není
divu, že jsme se roku 2012 dopracovali k vládnímu dluhu srovnatelnému
se 45,9 % HDP. Dluh tedy rostl dvakrát rychleji než HDP, takže splácení
bude dvakrát obtížnější než na začátku období.
Jestliže ministr
Kalousek na konci svého působení zvolil i nad takto neradostným
výsledkem pochvalný tón, inspiroval se zřejmě filmem Marečku, podejte mi
pero. Vzpomeňme, jak se tam studijní výbor stébla chytá zvoláním: „A co
ta pěkná čtyři mínus?“
Odvrácená strana čísel, které se snaží
naznačovat zlepšení dluhové situace, vypovídá spíše o něčem jiném.
Ministerstvo financí za Miroslava Kalouska zvolilo jednoduchou strategii
– soustředilo se jen na hodnoty rozpočtových schodků a na úrokové
výnosy státních dluhopisů a zlomilo hůl nad tím, co to udělá se zbytkem
ekonomiky. Výsledek známe. Ekonomové mluví o potvrzení Krugmanova
pravidla, podle kterého částka, o kterou se snížily rozpočtové schodky
technikou škrtů, způsobila stejně velký výpadek HDP. A tak tu máme
historicky nejdelší recesi české ekonomiky, která si vybírá daň v
otřesených podnicích zejména ve stavebním, těžebním a zpracovatelském
průmyslu a v poklesu životní úrovně občanů.
To však není všechno.
Dnes již exministr Kalousek si vydobyl ve vládě tak silné postavení, že
mohl přenášet své problémy na jiné. Podívejme se, jak třeba naložil s
ministrem zdravotnictví Hegerem, kterému vůbec nepomohlo, že je ze
stejné stranické líhně, tedy z TOP 09. Přišel o 5,5 miliardy korun
původně vybraných na zdravotním pojištění, které zmizely pro potřeby
záplatování rozpočtového schodku v důsledku jednoduchého triku. Zvýšení
DPH. Zmíněná částka představuje přesun jen za jediný rok 2012.
Další
peníze dostal ministr financí k dispozici změnou rozpočtových pravidel,
která umožňuje pracovat s účty organizačních složek státu a dalších
subjektů napojených na veřejné prostředky jako s „centrální likviditou“
státní pokladny. Na první pohled jde jen o hospodárné využití rezerv,
které se dříve povalovaly mimo dohled ministerstva, ale fakticky jde o
přenesení rizika státních financí na subjekty, které to nebudou moci
příliš ovlivnit.
Toto riziko není malé. Do hry tak vstoupilo
„nových“ zhruba 70 miliard korun. A protože nízké úroky vylákaly
ministerstvo k tomu, aby si vedle toho vytvořilo rezervu dluhopisů nad
aktuální potřebu, činí nyní „disponibilní likvidita“ státní pokladny 250
miliard korun. Mohou posloužit jako rezerva pro případ obtíží při
prodeji státních dluhopisů nebo jiném krytí schodků státních financí,
ale pak to vletí do účtů veřejných institucí jako dokonalá tsunami.
Obezřetnost
je nutná i jinde. Nízké úroky se mohou prodražit, varuje guvernér České
národní banky Miroslav Singer v červnové zprávě o finanční stabilitě.
Pokud by se vývoj na trzích obrátil, banky, které tyto dluhopisy drží,
utrpí velké cenové ztráty.
Zpráva o finanční stabilitě pracuje se
scénáři, které už byly představeny v dřívější Zprávě ČNB o inflaci.
Jeden z nich počítá s prohloubením recese až na tříleté období, což už
dnes není jen pouhá hypotéza, jak to působilo na jaře. V prvním
čtvrtletí letošního roku HDP meziročně klesal o 2,4 procenta a pokles
dále zrychluje. Další nebezpečný signál představuje fakt, že průmyslové
ceny míří do pásma deflace, s výjimkou cen zemědělské produkce.
Úroky
by tedy zůstaly dole, ale použitý model ČNB naznačuje, že by silněji
oslabovala koruna. To by se dotklo zahraničních dluhopisů ČR, které na
konci roku 2012 činily zhruba 18,6 % státního dluhu, po nárůstu o 2,2 %
za jediný rok. Mnohem důležitější je však údaj, že velká porce
zahraničního dluhu – možná největší za deset let – je splatná v příštím
roce, kdy by mohly negativní vlivy hospodářské recese kulminovat.
Vyčteme to ze Strategie financování a řízení státního dluhu ČR na rok
2013. Lze odhadnout, že se jedná asi o 70 miliard korun podle kurzu ke
konci roku 2012 (průměr byl 25,143 CZK/EUR). Kdyby kurz spadl ke 30
korunám za euro, je to deset miliard korun navíc.
Zkusme si
přitom představit, že ČR nezareaguje na oživení v okolních zemích a
začne to schytávat z více stran. Úroky v okolních zemních půjdou nahoru,
což způsobí ztráty držitelům českých státních dluhopisů. Ratingové
agentury přehodnotí riziko země, které se dlouhodobě hospodářsky nedaří a
důrazně zdraží český dluh. Koruna bude pokračovat v poklesu a zvýší
náklady zahraniční složky dluhu. A zesláblá ekonomika dále podtrhne
snižování daňových příjmů. Pak půjde pravda o českých veřejných
financích ven.
Všechna ta prohlášení o snižování schodků a
úsporách jsou tedy pouhé kejkle s čísly, které mají zastřít neradostný
vývoj českých státních rozpočtů, trpících nikoliv nadměrnými výdaji, ale
podtrženými příjmy a zdevastovanou reálnou ekonomikou. V tomhle kurzu
nebylo radno pokračovat. První krok k nápravě znamená skončit s
Potěmkiádou, kdy se problémy financí odkopávají na jiné rezorty, a
podívat se na skutečný stav bez těchto zkreslení. Druhý krok spočívá v
produktivním využití rezerv, které mohou sloužit k lepším účelům než je
vytírání zraku. Čekají nás těžké časy a ty potřebují aktivní vládu s
jasnou růstovou strategií.