Konkrétně chce prý pomoci s dostavbou železničního spojení Masarykova nádraží a letiště, s dostavbou Pražského okruhu a se stavbou trasy D metra. Upřímně, tak či onak, expresní okruh a výstavba metra byly vždy hrazeny ze státního rozpočtu (metro jen z části). A u spojení letiště s Masarykovým nádražím se to rovněž v plném rozsahu předpokládalo.
Už několikrát jsem veřejně upozorňoval, že v pražské volební kampani chybí témata a že kandidáti se důsledně zabývají pouze podružnostmi a vzájemnými urážkami. Zcela ale chybí odpovědi na klíčové otázky rozvoje města.
Kde se vezmou peníze na 1.) dokončení vnitřního okruhu kolem Prahy, tj. zhruba 20 – 25 miliard korun a 2.) kde se vezmou peníze na výstavbu nezbytné trasy D metra na jih Prahy? (Premiér Sobotka neupřesnil, jakým podílem z celkových nákladů by se měl stát na výstavbě metra podílet.)
Hlavní město si může ze svého rozpočtu na investice dovolit uvolnit zhruba 6 miliard korun. Větší část z tohoto objemu je ale předem určena a vázána k financování pokračování či dokončení již v minulosti zahájených staveb.
To, že chce premiér Sobotka pomoci pražské ČSSD ve volební kampani, je pochopitelné. A to, že přišel s nápadem podpořit výstavbu velkých dopravních staveb v Praze, je chvályhodné. Základní otázka ale zní, zda jsou tyto Sobotkovy předvolební sliby s ohledem na možnosti státního rozpočtu a na antipragocentrismus, bující v ostatních částech země, realistické. A další otázkou je, zda se při předpokládaném velmi střídmém volebním výsledku ČSSD v Praze (zhruba 10 % hlasů) nepřestane ihned po volbách premiér Sobotka o výstavbu dopravní infrastruktury v Praze zajímat.
Jiří Paroubek