Podle posledního SANEPu, který byl dlouhodobě jedinou agenturou pro výzkum veřejného mínění, která odhadovala volební preference, pokud jde o ČSSD a ANO, buď jako vyrovnané, anebo dokonce s převahou ČSSD, má hnutí ANO 24,3 % volebních preferencí a ČSSD 21,3 %. To je u této agentury závažná změna. Pokud jde o TNS Aisa, i podle ní, a to dlouhodobě, vede v průzkumech hnutí ANO se 30 % před ČSSD s 20 %. To už začíná být velmi závažný rozdíl, a koneckonců i změna ve výsledcích průzkumů u SANEPu, jenž má jinou metodologii nežli další výzkumní agentury, by měla být pro vedení ČSSD velkým varováním.
Babiš nedělá žádnou zázračnou politiku. ANO nemá program a na řadě radnic, včetně té pražské, způsobili jeho představitelé velké komplikace, když došlo k rozpadu radničních koalic, a v případě Prahy k dokonce ochromení řízení města. Také výkony ministrů za hnutí ANO nejsou nijak oslnivé. Počínaje ministrem Stropnickým a konče neviditelným ministrem životního prostředí Brabcem. Přehlídku neschopnosti ve svém resortu předvádí ministryně pro místní rozvoj Šlechtová.
Přes to všechno, že prezentace hnutí ANO je vlastně soustředěna do rukou, nebo spíše úst, jednoho muže, stačí to. A. Babiš má skvělé marketingové zázemí, a samozřejmě využívá, respektive marketingoví odborníci kolem něj, skvěle a obratně své zázemí v největším mediálním domě v zemi. Také ve veřejnoprávní televizi se Babiš vždy objevuje uprostřed práce, buďto jako klidný rozšafný správce státní kasy, nebo jako rozhořčený občan, kterému brání, aby vykonával svou práci pro národ.
Je to trošku trapné, ale zatím velmi účinné.
Naopak sociální demokracie začíná sklízet plody personální genocidy, ke které došlo ve vedoucích složkách této strany v posledních pěti letech. B. Sobotka si vytvořil situaci, že v současném vedení prakticky není nikdo, kdo by jej reálně mohl nahradit. Mnozí soupeři z nedávné minulosti, o kterých by se snad dalo uvažovat, ať už to byli Škromach, Kainar, Onderka či Hašek, už nejsou, a vlastně už ani nemají šanci na politickou resuscitaci.
Žádný z předsedů ČSSD neměl možnost, jakou má Sobotka – zasahovat do kandidátek v krajích. A to jak do kandidátek pro krajské volby, tak i do krajských kandidátek pro volby sněmovní. To Sobotkovu okolí dává možnost utlumit ve straně jakoukoli vnitrostranickou debatu. A vůči předsedovi strany zcela vyloučit debatu kritickou. To je samozřejmě dlouhodobě nezdravý jev.
Bezprostřední okolí Sobotky podněcuje svého předsedu ke konfrontaci s M. Zemanem. Nesmyslnější politickou taktiku již vymyslet nemohli. Volič ČSSD naprosto nechápe, proč by se vedoucí osobnosti levice měly napadat. A samozřejmě, že pokud jde o tento střet, je větší část sympatií na straně prezidenta. To však opět oslabuje sociální demokracii.
Vždy v minulosti bylo předností B. Sobotky to, že i ve vypjatých situacích dokázal zachovat klid. Dnes ho, i díky svému okolí, které je plné nenávisti vůči Zemanovi, ztrácí.
ČSSD má poněkud vyčpělý program, a hlavně se nechce zabývat žádnými novými tématy, které by mohly oslovit potenciální nové voličské skupiny a vrstvy. Tím, jak se programové paradigma ČSSD vyčerpává, odcházejí zvolna i její voliči, aby hledali nový politický domov. Tento proces je zajisté zastavitelný, ale především vedení strany musí pociťovat potřebu zásadní inovace programu.
No a konečně ani každodenní marketing ČSSD není na úrovni. Strana a její vrcholní představitelé nejsou schopni přicházet s tématy, o kterých by veřejnost přemýšlela. A to na rozdíl od A. Babiše, který prakticky, když ne denně, tak každý týden jedno či dvě témata předhazuje. A samozřejmě z této strategické iniciativy, kterou neustále udržuje, těží. Podobně to dělá prezident Zeman, který dokáže veřejnost zaujmout krátkými glosami, které analytikům připadají často jako nekorektní či závadné, ale pro Zemanovu voličskou skupinu jsou neocenitelné.
B. Sobotka by se měl soustředit – na rozdíl od prezidenta nemá tolik času – na krátké, dobře připravené návštěvy v krajích, ze kterých by vždy vzešlo nějaké poselství pro krajskou, či dokonce českou veřejnost.
Zdá se, že vymyslet takovéto raisy jen nad síly intelektuální možnosti jeho okolí.
Stranu také zatěžují nejrůznější kauzy či pseudokauzy korupčního charakteru, kterým ráda a velmi často věnují detailní pozornost média z mediálního koncernu A. Babiše. Lze předpokládat, že tato pozornost se s blížícím se termínem krajských voleb ještě zvýší.
Svou roli na utváření výsledků ČSSD v průzkumech samozřejmě hraje také faktor ministrů. Zatím velmi sporné výkony podává J. Dienstbier, naprosto chaoticky působí ministryně Valachová a slabé výkony podává i ministryně Marksová Tominová. To jsou v zásadě ministři, kterých si ani média tiskového koncernu A. Babiše nemusí pro jejich totální bezvýznamnost všímat.
Samozřejmě je ještě čas na nápravu v řadě oblastí, počínaje programem. Je možné zahájit intenzivní přípravu programové konference na začátek září, kde by ČSSD veřejnosti představila své inovované i zcela nové programové cíle. Je možné hledat nové lidi do bezprostředního zázemí předsedy strany, vyměnit pár ministrů, ale neměli by to být ministři Mládek či Němeček, kteří podávají solidní pracovní výkony.
Předseda strany by měl změnit také své marketingové zázemí. Vyměnit lidi, kteří jej udržují v pasivitě a nejsou schopni přicházet s tématy, kterými by mohl oslovovat veřejnost, a to podle možnosti v denní kadenci.
Jiří Paroubek