Ing. Jiří Paroubek

Nenarodili jsme se sami pro sebe, ale proto, abychom sloužili své vlasti. ( Jindřich IV.)
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je -0,46. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

25.02.2012 20:10:23

Stop zbídačení českých důchodců; oživme české národní hospodářství

Stop zbídačení českých důchodců; oživme české národní hospodářství

Vláda mystifikuje veřejnost, pokud jde o výkonnost české ekonomiky v tomto roce. Státní rozpočet na rok 2012 má vláda postaven s příjmy za předpokladu meziročního růstu HDP 2,5%.

I ministr financí Kalousek, však v letošním roce předpokládá přinejlepším stagnaci hospodářství. Již růst HDP nula (tedy stagnace) ovšem znamená, že v příjmech státního rozpočtu bude chybět 30 – 35 miliard. Dosáhne-li hospodářství meziročního poklesu 1%, bude však již v rozpočtu chybět 40 – 47 miliard. A zapomeňme přitom na rozpočtový schodek státu „pouhých“ 105 mld. Kč. Přesto vláda není ochotna jít do sněmovny s návrhem změny státního rozpočtu na tento rok. Dílem proto, že vývoj hospodářství nedokáže a vlastně ani nechce odhadnout a ovlivnit. Nechce absolvovat nepříjemnou debatu ve sněmovně o tom, jak řešit problematiku státního rozpočtu optimálně. „Škrtací metoda“, jak se ukazuje, není tou správnou cestou. Odhaduje se, že v důsledku vládních rozpočtových škrtů přišlo Česko v roce 2011 nejméně o 1% (!) růstu HDP. Obdobné to bude letos.

Republika je v recesi, již dvě čtvrtletí po sobě její hospodářství padalo dolů. Jsou signály, že v I. čtvrtletí může HDP naší země meziročně dokonce poklesnout.

Vláda nemá účinnou strategii boje proti hospodářskému poklesu. Nezbývá, nežli upozornit na některé návrhy z protikrizového programu národních socialistů (tento programový dokument jsme zveřejnili již 26. 11.):

  • uplatnit krizový management z fondů EU do konce současné finanční perspektivy v roce 2013 (dosud bylo proplaceno za pět let 131 mld. Kč a za dva plus dva roky zbývající do konce perspektivy to má být 620 mld. Kč (!))

  • podpořit český export cestou posílení finančního zázemí EGAP, ČEB a ČMZRB

  • inovovat zahraniční politiku státu jako nástroj umožňující více diverzifikovat nejen zahraniční obchod země, ale také příliv nových investorů nejen z EU či USA a Kanady, ale také ze zemí BRICS, Japonska a dalších států s dynamicky se rozvíjejícím hospodářstvím

  • motivovat kombinací daňových odpočtů z daňového základu a dotačního programu malé a střední podnikatele na vytvoření nového pracovního místa ve firmě či živnosti zejména pro absolventy škol a pro nezaměstnané

  • rozšířit funkci ČMZRB jako státní rozvojové banky zejména pro investice do infrastrukturních a dalších projektů obcí či krajů (školky, školy, infrastruktura, silnice, ochrana klimatu atd.)

  • připravit legislativu umožňující obcím a krajům vytvářet sociální podniky, ve kterých by nezaměstnaní udržovali získané pracovní návyky a dlouhodobě nezaměstnaní by si je obnovovali či nově získávali

  • využít finanční prostředky státních podniků a národního podniku Budvar k podpoře státní investiční politiky zejména k financování státních programů na podporu výstavby komunálních nájemních bytů (zejména k dotacím části úroků z úvěru či k financování základní infrastruktury při zainvestování pozemku)

  • vytvořit úřad státní expertízy (při současném snížení počtu pracovníků státní správy o jeho pracovníky), z níž by všechny centrální úřady dostávaly odborné odhady skutečných nákladů na pořízení větších a velkých investic nad určitou výši s tím, že by se veřejné výběrové řízení zastavilo, pokud by nejlepší nabídka byla vyšší nežli odhadní cena stanovená státní expertízou

  • vytvořit jeden centrální úřad (delimitací odborníků z ministerstev), který bude namísto jednotlivých centrálních úřadů státu organizovat všechna výběrová řízení nad určitou hranici

  • rychlé rozvinutí projektů PPP zejména k výstavbě chybějící dopravní infrastruktury, investic do životního prostředí a výstavby univerzitních kampusů, škol, nemocnic, ústavů sociální péče atd.

  • urychleně zpracovat a předložit parlamentu programy výstavby komunálních nájemních bytů a družstevní bytové výstavby

  • přehodnotit systém investičních pobídek s cílem zvýšit příliv domácích a zahraničních firem do hospodářsky zaostávajících oblastí

Vláda, ani její kreativní opora NERV – v důsledku převažujícího neoliberálního přístupu k ekonomice státu – nejsou schopny přijít s prorůstovými opatřeními, majícími oživit české hospodářství. Naopak vláda vypustila pokusný balonek o zastavení valorizace penzí českých důchodců v příštích letech. Vláda přitom dokázala za minulý rok vytvořit obří deficit penzijního systému téměř 40 miliard, a to jednoduše proto, že postupně snížila procento odvodů na sociální pojištění. Vláda nyní čeká na reakci české veřejnosti. Nebude-li reakce veřejnosti dostatečně tvrdá, zlikviduje Nečasův kabinet povinnost každoroční valorizace důchodů. To bude mít za následek, že se další a další čeští důchodci propadnou do chudoby. Tuto vládní politiku národní socialisté rozhodně odmítají.

Ing. Jiří Paroubek, v. r.předseda strany

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama