Vysoká škola BIBS v Brně je jedna z největších a nejstarších
soukromých vysokých škol v České republice. V bakalářských a
magisterských programech zaměřených na ekonomiku a management a na
ekonomiku a právo připravuje vysokoškolsky vzdělané odborníky. Ve
čtvrtek 27. března uspořádala vědeckou konferenci Potenciál evropské
integrace pro podnikání a ekonomiku v ČR. Mezi významnými osobnostmi,
které zde vystoupily, byl také bývalý premiér a dnes předseda strany LEV
21 Ing. Jiří Paroubek. Přinášíme text jeho vystoupení na téma
Synergické efekty členství ČR v Evropské unii.
Synerggické efekty členství ČR v EU
Evropská
unie, evropský projekt vznikl na počátku jako projekt
německo-francouzské spolupráce překonávající vše negativní ve vzájemných
vztazích těchto dvou států, co se událo v předchozích stoletích a zj. v
letech 1870 – 1945.
Byl to od počátku především mírový projekt
postavený na vzájemné hospodářské spolupráci, volném pohybu zboží (bez
celních bariér), služeb, kapitálu a pracovních sil, na vyrovnávání
regionálních rozdílů. A to podporou regionů a oblastí hospodářsky
zaostávajících. Byl reakcí na politiku Sovětského svazu a Spojených
států.
Projekt byl postaven a je do značné míry dnes postaven,
když už jsou zcela zapomenuty resentimenty z válek, na nové kvalitě
vztahů Německa a Francie. Tyto dva státy přešly od politické a vojenské
konfrontace, revanše, příznačné pro předchozí zhruba osmdesátileté
období, ke spolupráci. Je to projekt mírový: na území západní a střední
Evropy nebyl od roku 1945 zaznamenán žádný ozbrojený konflikt.
EU
se postupně rozšiřovala z původních šesti států až na patnáct (tedy s
výjimkou Norska, Švýcarska a několika drobných států Evropy zhruba na
celou západní a jižní Evropu). V roce 2004 se EU rozšířila na 25 států a
postupně - po integraci Rumunska, Bulharska a Chorvatska - až na
nynějších 28 států.
Česká republika přistoupila do EU před deseti
lety. Pro středně velký stát, jakým je ČR, se otevřely nové možnosti
rozvoje. Objevila se celá řada efektů, které působily synergicky na růst
hospodářské síly, bohatství a životní úrovně lidí. Bohužel, české
politické reprezentace působící v exekutivě v letech 2007 – 2013,
povýtce euroskeptického zaměření, s ne zcela ujasněným vztahem k EU a
evropské integraci obecně, řadu výhod plynoucích z našeho členství v EU
nevyužily.
Které jevy související s členstvím republiky v EU mám v této souvislosti na mysli? Které jevy působí na rozvoj země:
Efekt posílení zahraničně politické pozice země po vstupu do EU
Sám
jsem se jako český premiér při jednáních s vrcholnými představiteli
zemí BRIC(S) a obecně zemí rozvojového světa setkával s tímto pohledem.
Republika se stala pevnou součástí světově uznávaného, ekonomicky velmi
silného a respektovaného společenství (v této souvislosti nelze
zapomenout na NATO). Přes spolupráci s ČR byl možný přímý vstup těchto
zemí na trh EU. Takový byl zájem států, jako je Indie, Čína, Rusko,
Brazílie, těsně po našem vstupu. Ale podobný zájem mělo také třeba
Japonsko.
Země rozvojového světa měly zájem o český kapitál, o
nejvyspělejší západoevropské a světové technologie. Tento potenciál se
poněkud promrhal v posledních letech, nová vláda chce změnu přístupu.
ČR
uskutečňuje 80-90% svého zahraničního obchodu se zeměmi EU (Německo ale
38%). Potřebujeme větší diverzifikaci svého zahraničního obchodu. V tom
je potenciál dalšího rozvoje exportu.
Efekt přílivu zahraničních investic,
jako
do bezpečného přístavu, do země, kde je (vcelku) standardní ochrana
investic, předvídatelné právní prostředí. Do země, která se stala – i
díky svému členství v NATO - nezpochybnitelnou součástí Západu. První
takovou injekcí pro příliv zahraničního kapitálu byl vstup ČR do NATO v
roce 1999. Zahraniční investice rostly silně zejména těsně po vstupu do
EU, v letech 2005 – 2007 (21,5 mld. EUR zahraničních investic). Pak
došlo k destrukci systému investičních pobídek a k destrukci státní
agentury Czechinvest, což zhoršilo systém práce s potenciálními
zahraničními investory a jejich zájem v naší zemi investovat.
Efekt přílivu evropských peněz.
Jednalo
se nejprve o evropské peníze z předvstupních fondů. Poté o peníze v
rámci evropské finanční perspektivy na léta 2007 – 2013 v objemu 30,6
mld. EUR (cca 800 mld. Kč), tj. zhruba tři čtvrtiny ročních příjmů
rozpočtu státu a na léta 2014 – 2020 v objemu 20,6 mld. EUR. Jsou to
peníze určené k zrychlenému odstraňování obrovského vnitřního dluhu na
infrastruktuře (dálnice, silnice, železniční koridory), pro rozvoj v
oblasti vědy, výzkumu a vzdělávání (se snahou o změnu kvality
vzdělanosti), k odstraňování regionálních rozdílů atd.
Účast na velkých transevropských projektech
– výstavba koridorů pro železniční nákladovou dopravu, rozvoj dálniční sítě atd.
Zapojení do evropských politických organizací a institucí
–
přes tyto organizace a instituce je uplatňován silný civilizační vliv
vyspělejších evropských států tak, aby politické i ekonomické elity
nových a novějších států EU postupně přejímaly západoevropské hodnoty.
Jako příklad uvedu zapojení českých parlamentních stran do Evropské
lidové strany a do Strany evropských socialistů. Sdílení ideových a
programových hodnot s hlavními politickými proudy současné Evropy a
podíl na zákonodárném procesu v Evropském parlamentu.
Harmonizace práva a liberalizace trhu
–
vede postupně k unifikaci právních systémů zemí EU, ke standardizaci, k
odbourávání překážek – liberalizace trhu vede k poklesu cen energií, ke
snížení cen roamingu atd.
Ochranářská politika EU navenek.
Ochrana
zemědělského trhu před levnější produkcí zemí třetího světa. Ta je
současně ochranou kulturního dědictví států (zemědělství Francie –
vinařství, sýrařství). Přitom je respektována zvláštní situace např. V.
Británie a jejich specifických vztahů se zeměmi Commonwealthu (dovoz
levných potravin) a se zvláštním vztahem s USA.
Příhraniční spolupráce
rozvíjí
ekonomiku v periferních oblastech států. Např. v podmínkách ČR se
postupně vytváří jemné předivo ekonomické kooperace příhraničních
oblastí, které měly vždy důležitost při tranzitním obchodu (Cheb, Žitava
v Lužici) a jejichž hospodářství bylo vždy orientováno na spolupráci s
příhraničními oblastmi v Německu, Lužici či ve Slezsku.
Potenciál růstu úrovně vzdělávání,
a
to nejen pro nejmladší generaci. Dále rychlé pronikání nejnovějších a
nejmodernějších technologií do všech oborů života české společnosti.
Mladí lidé mohou studovat na zahraničních univerzitách a vysokých
školách. Růst úrovně jazykové výchovy a zvyšování úrovně jazykových
znalostí dávají mladým lidem možnosti širšího profesního uplatnění i
mimo svou zemi. V republice v současnosti působí v základním i středním
školství školské soustavy britské, francouzské, německé, rakouské. To
zvyšuje nabídku kvalitního vzdělávání pro mladé lidi.
Společná ekonomická politika.
Maastrichtská
kritéria jako podmínky nezbytné pro vstup do EMU, pro přijetí eura. Ne
všechny státy EU byly ovšem schopny převzít a uplatnit německé
rozpočtové pořádky. Nebo ještě lépe, švédské. Zdá se, že EU dokázala
řešit podstatnou část fiskálních problémů států, počínaje Řeckem.
Fiskální pakt je cestou správným směrem k prosazení zdravé finanční a
hospodářské politiky států EU. Hospodářská politika, její zaměření a
aplikace, je ovšem věcí národních států. Existuje něco jako hlavní
evropský proud ekonomického myšlení. Touto cestou se české vlády
počínaje rokem 2008 ovšem nevydaly. Výsledek: stagnace HDP v letech 2008
– 2013. Přesněji, v žádném roce období let 2009 – 2013 nebyl převýšen
HDP dosažený v roce 2008.
Zvýšení energetické bezpečnosti.
Zdá se, že formulace cílů a jejich uskutečnění je věcí blízké budoucnosti.
Závěr:
Jak
je zřejmé z výčtu uvedených jedenácti bodů, za deset let členství v EU
jsme se mohli dostat mnohem dál. V rozvoji hospodářství, v rozvoji
institucí sociálního státu, v rozvoji vzdělanosti, vědy, výzkumu, v
budování a modernizaci dopravní i další infrastruktury atd.
Ale
to už byla jen a jen naše věc, jak jsme potenciál našeho členství v EU
využili. Společenské bohatství státu se v letech 2005 – 2007 zvětšilo
téměř o jednu pětinu (růst HDP). V letech 2008 – 2013 bohatství země v
nejlepším případě stagnovalo. Svádět to na EU, na evropské instituce,
byrokracii se stalo pro část české politické elity mantrou i módou.
Zakrývají tak svou vlastní neschopnost vládnout, řádně spravovat stát.
Já si naopak myslím, že jsme za deset let mohli ze synergií, o nichž
jsem zde hovořil, získat mnohem více.
Jiří Paroubek
konference Potenciál evropské integrace pro podnikání a ekonomiku v ČR
Pořádáno BIBS – vysoká škola, Brno 27. března 2014